Gå til innhold

IM i lukket nett med støtte for offline meldinger


Anbefalte innlegg

Noen som bruker noe form for IM programmer i bedriften her?

 

Vi har en nett som ikke er koblet til internett, og kan da ikke bruke vanlig MSN, men har fortsatt flere muligheter.

En av de bedre (som er meget godt integrert med Office og MS generelt) er Office Communicator Server.

 

Men etter det jeg kan skjønne så støtter ikke dette offline-messaging.

Noen som vet om lignende programmer som gjør akkurat dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du ikke mulighet for å få opp en lokal/intern msn-server på en exchangeserver?

8468094[/snapback]

 

Det er dette som er Live Communication Server ;) Har aldri hørt om at MS deler ut gratis MSN servere til internt bruk, til det brukes jo LCS med enten Windows Messenger eller LCS klienten.

 

Støtte for offline messaning mener jeg at jeg har lest kommer i 2007 versjonen, som er i beta nå.

Lenke til kommentar

Det er dette som er Live Communication Server ;) Har aldri hørt om at MS deler ut gratis MSN servere til internt bruk, til det brukes jo LCS med enten Windows Messenger eller LCS klienten.

 

Støtte for offline messaning mener jeg at jeg har lest kommer i 2007 versjonen, som er i beta nå.

8474207[/snapback]

 

Jo, det var vel egentlig det jeg håpet på, men jeg kan ikke finne dette dokumentert noe sted...

Det er det kanskje bare å håpe da?

Lenke til kommentar
Har du ikke mulighet for å få opp en lokal/intern msn-server på en exchangeserver?

8468094[/snapback]

 

Dette var mulig i Exchange 2000, men ikke i 2003 og nyere. Jeg kan også bekrefte at denne fungerte helt fint uten at man hadde internettforbindelse.

Lenke til kommentar
Dette  var mulig i Exchange 2000, men ikke i 2003 og nyere. Jeg kan også bekrefte at denne fungerte helt fint uten at man hadde internettforbindelse.

8480692[/snapback]

Nei, og det er sikkert fordi de skal klare å selge noen Live Communication Servere :hmm:

Men støtte for offline meldinger hadde uansett vært fint :D

Lenke til kommentar

Vet at symantecs im manager (tidl. imlogic) fikser dette. Men igjen; koster penger.

 

Måten det løses på (tror jeg) er at man i DNS ruter alle forespørsler etter MSN Live messenger-serverens URL til en server bak gateway, så gjør denne serveren jobben i stedet.

Aner ikke om dette kan gjøres på egenhånd, og om det finnes noe gratis software som gjør dette.

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar

Jeg vil absolutt anbefale å bruke en XMPP (Jabber) implementasjon. Dette er, i motsetning til MSN, en internet standard og brukes av mange, blant andre Google. Jeg har satt opp WildFire, eller OpenFire som det heter nå, mange ganger og har vært strålende fornøyd. Den har sin egen webapplikasjon som brukes til å konfigurere og sette opp grupper, osv. OpenFire finner du her: http://www.igniterealtime.org/projects/openfire/index.jsp

 

Som sagt er dette en internet protokoll. Dermed støtter ikke MSN-klientene denne. Jeg kan derimot anbefale å bruke Gaim (som holder på å skifte navn til Pidgin) som klient. Den støtter allverdens IM-protokoller (inkludert MSN) og internet chat (IRC), men den er også plattform uavhengig, sånn at man kan bruke samme klienten både i Windows og Linux, for eksempel. Gaim/Pidgin finner du her: http://www.pidgin.im/

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva mener dere med "offline messaging"`?

 

Er det ikke det e-post er til for? Hvorfor i huleste vil dere sende en beskjed til noen som ikke er online?

 

Uansett, jeg har satt opp LCS i vår bedrift og vi bruker dette ganske flittig. Det beste med dette er integrasjon med Outlook, slik at man får opp om man er på møte eller ikke og out of office meldinger.

 

Mange i bedriften vår bruker det også til applikasjonsdeling når de har møter.

 

En annen stor fordel er at det bruker få porter, og at det er mulig å styre endel via GPO. F.eks. kan man blokkere fildeling, HTTP linker, o.l. for å øke sikkerhet. Man kan også sette opp filtre for hva som skal blokkeres dersom man vil tillate begrenset fildeling.

 

Man har også mulighet for å slå på arkiveringsfunksjon på server for å "ta opp" meldingene. Kan være interessant dersom dere har behov for å kunne gå tilbake å vise til diskusjoner.

 

Du trenger ikke Internett for dette, men dersom du har det, kan du også installere klienten på hjemme kontor PC'er eller eksterne kontorer.

 

Det finnes også klient til Windows Mobile enheter som kan brukes.

 

Det eneste jeg savner er bedre konferanse støtte. LCS støtter 1 til mange applikasjonsdeling, men video og audio går kun 1 til 1.

 

Ettersom jeg har forstått skal den nye versjonen støtte mange til mange video slik at man kan bruke det til konferanse. Etter som jeg har fortsått vil denne versjonen integrere mye av det MS nå tilbyr via betalingstjenesten Live Meeting, slik at man kan hoste videokonferanser selv uten å gå via tredjeparts løsning.

 

Så har man også mulighet til å koble seg opp mot MSN, Yahoo og AOL kontakter mot en månedlig kostnad.

 

All tilgang styres via AD, så man kan også begrense tilgang til hvem som har lov til å bruke programmet, og om de skal kunne kontakte eksterne personer og brukere av MSN/Yahoo/AOL.

 

Br,

Grim

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...