Gå til innhold

DirectX 10 for XP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt halveis OT:Det ble vel i sin tid laget et wrapper for Tombraider 1 som var optimalisert for OpenGL men bare med 3dfx. D wrappere gjorde var at du kunne bruke hvilket som helst grafikkort med OpenGL støtte. Det ble vel aldri helt ferdig utviklet og spillet ser den dag idag best ut om du har et 3dfx kort. Wrapperen var ikke en offisiell utgivelse.

 

Om en slik wrapper skal være aktuell så må den være slik at kvaliteten på bildet opprettholdes, ytelse er ikke det viktigste.

(kjeder meg litt på jobb så tenkte jeg måtte skrive noe piss i forumet :p)

Lenke til kommentar
Litt halveis OT:Det ble vel i sin tid laget et wrapper for Tombraider 1 som var optimalisert for OpenGL men bare med 3dfx. D wrappere gjorde var at du kunne bruke hvilket som helst grafikkort med OpenGL støtte. Det ble vel aldri helt ferdig utviklet og spillet ser den dag idag best ut om du har et 3dfx kort. Wrapperen var ikke en offisiell utgivelse.

8466641[/snapback]

Det du tenker på har ikke noe med OpenGL å gjøre...

 

Det ble lagd en wrapper for å oversette 3Dfx sitt properitære API (kalt Glide) til Direct3D. Det var vel flere prosjekter gående, men det kom aldri noe sikkelig bra.

 

Rettinghetene til Glide er det nVidia som eier etter oppskjøpet av 3Dfx. Det er fremdeles mange gamle spill der ute som kun fungerer med 3Dfx kort så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Nå kan man laste ned en alpha fra betanews.com

 

Men en bruker har skrevet dette

 

Wow, this is great, except for the parts of DirectX 10 that assume the OS is using a GPU Scheduler, and the OS is capable of GPU RAM Virtualization, which XP does not do.

 

So you have basically wrapped DirectX 10 to basic functions, but there is NO way to provide all the featurs of DirectX on an OS without the 'basic' plumbing required by DirectX 10, two of which I mention above.

 

There is also the need for GPU Scheduling for the Physics and non Video Call to the GPU through DirectX 10, again something you cannot do on any OS other than Vista, as XP nor any other OS currently has a GPU Scheduler.

 

(The GPU Scheduler in Vista ensures no application can fully control the GPU nor do the applications have to 'yield' control, as Vista provides a pre-emtive multi-tasking environment for GPUs, as well as scaling across multiple GPU cores without using SLI type technologies.)

 

So if an application is written to DirectX10 guidelines and never yields the GPU as it expects the OS to do this, or if the DirectX 10 application expects the OS to virtualize the VRAM, it will simply lockup or fail on XP or any other OS.

 

To honestly support DirectX 10 on XP, the author would also have to back port the Vista video subsystem, including the complete WDDM from Vista.

 

So the author is well meant in their intentions, but somehow they have a serious area of misinformation as they do not fully understand why DirectX 10 can only be ran under Vista properly.

Endret av Goodall
Lenke til kommentar
Ja en mangel på OpenGL utelukker Vista for meg, som bruker 3d-program der DirectX ikke er et valg.

8462514[/snapback]

Slik jeg har forstått det ble det likevel støtte for OpenGL i Vista etter massive protester.

8462633[/snapback]

 

Det var da veldig bra. :)

 

Grunnen til at MS tvinger Open-Source alternativ ut med sin rå markedsmakt, er fordi de vil ha "Full Spectrum Dominance" over hele systemet.

 

Det er bare ett av mange symptomer av deres målrettede kampanje mot open source.

Endret av Shigawire
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...