Gå til innhold

DirectX 10 for XP


Anbefalte innlegg

Har noen testet ut filene personen har lagt ut på nettsiden sin?

 

"tilnærmet umulig å lage en DX10 versjon for XP".

8457779[/snapback]

 

$, $ og $

8457871[/snapback]

DirectX 10 er da et av de største argumentene for Vista.

8458776[/snapback]

 

Ja, nettopp... Windows tvinger dermed folk som "trenger" DX10 til å kjøpe Vista. For eksempel gamere...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vet ikke helt hva en wrapper er.. Eller helt hva den gjør..

Men gir den bare mulighet for å spille DX10 spill i XP? Eller får jeg med mitt 8800GTS 640MB fordelene og effektene som kommer med DX10?

 

Er litt forvirra her :blush:

8458912[/snapback]

 

Det som kanskje kan forvirre litt her, er at wrapperen faktisk gjør to ting. For det første, tillater den bruk av DX10 grafikkort med DX10 spill på andre OS enn Vista. For det andre, tillater den bruk av DX9 grafikkort på DX10 spill.

 

DX10 inneholder nye "kommandoer" den krever at DX10-kompatible grafikkort kan utføre. For de som bare har DX9-grafikkort, vil wrapperen parse det som er mulig om til DX9-kommandoer som kan utføres på gamle grafikkort, og kjøre resten som vanlig maskinkode, dvs. på CPU. Normalt sett vil dette medføre beydelig ytelsestap, siden denne ikke er spesialdesignet for pipelined parallellprosessering av grafikkoperasjoner.

 

Om du har et DX10 kort, vil jeg ikke tro at det vil forekommer noe vesentlig tap.

 

Vil uansett tippe (har ikke noen faktakunnskap om dette) at spill i overskuelig fremtid vil støtte DX9.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke helt hva en wrapper er.. Eller helt hva den gjør..

Men gir den bare mulighet for å spille DX10 spill i XP? Eller får jeg med mitt 8800GTS 640MB fordelene og effektene som kommer med DX10?

 

Er litt forvirra her :blush:

8458912[/snapback]

 

Det som kanskje kan forvirre litt her, er at wrapperen faktisk gjør to ting. For det første, tillater den bruk av DX10 grafikkort med DX10 spill på andre OS enn Vista. For det andre, tillater den bruk av DX9 grafikkort på DX10 spill.

 

DX10 inneholder nye "kommandoer" den krever at DX10-kompatible grafikkort kan utføre. For de som bare har DX9-grafikkort, vil wrapperen parse det som er mulig om til DX9-kommandoer som kan utføres på gamle grafikkort, og kjøre resten som vanlig maskinkode, dvs. på CPU. Normalt sett vil dette medføre beydelig ytelsestap, siden denne ikke er spesialdesignet for pipelined parallellprosessering av grafikkoperasjoner.

 

Om du har et DX10 kort, vil jeg ikke tro at det vil forekommer noe vesentlig tap.

8459199[/snapback]

Det er noe sånt jeg håper det blir. Det blir litt på samme måte som DirectX 9 på et kort som støtter 8.

 

Men det blir interessant å se om eventuelt XP får bedre ytelse med tanke på at Vista sløser med systemressursene mer.

Lenke til kommentar
Om du har et DX10 kort, vil jeg ikke tro at det vil forekommer noe vesentlig tap.

8459199[/snapback]

Sånn fungerer det ikke...

 

I Windows XP så er driveren til alle DX10 kort (8800 og sikkert også R600) definert slik at de fremstår som D3D9/Shader Model 3.0, så alle D3D10/Shader Model 4.0 må bli emulert av CPU.

 

Mulig man kan oversette PS og VS instruksjonene til DX9, men geometry shadere (GS) må bli emulert av CPU.

Lenke til kommentar

Windows Display Driver Modellen er omskrevet i Vista, og dens forbedringer er mye av årsaken til at DX10 er såppass mye raskere enn DX9.

 

Grunnen til at MS sier at det ikke er mulig å porte DX10 til XP er nettopp pga dette, for i XP sitter nemlig display driveren i kernelen (noe den ikke lenger gjør i Vista) - som bla. betyr økt arbeid for CPU.

 

Det er klart det vil være mulig å emulere WDDM'en i XP, men det vil føre til enda et abstraksjons-lag med betydelig overhead (les: det vil gå treigt).

Lenke til kommentar

Har egentlig ikke så stor tro på dette her, men kan være arti å følge med på det uansett

 

Har forøvrig større tro på noe ala dette:

WMWare hints at full DirectX virtualization on OSX

Siden WMWare bruker å gi ut programenne sin i multiplatform kommer det forhåpentligvis en Linux versjon også :D

 

Det beste hadde uansett vert om spillutviklerne kunne satsa på OpenGL istedet, men det skjer nok ikke på en stund uansett :(

Endret av Sapphire56
Lenke til kommentar

Off topic:

http://en.wikipedia.org/wiki/Xen

Windows as guest

 

It is currently possible to run Microsoft Windows as a guest operating system unmodified, using hardware virtualization provided by Intel's Vanderpool technology or AMD's Pacifica. This is supported beginning with Xen 3.0.

 

During the development of Xen 1.x, Microsoft Research, along with the University of Cambridge Operating System group, developed a port of Windows XP to Xen. This was possible due to Microsoft's Academic Licensing Program. The terms of this license do not allow this port to be published, although the experience is documented in the original Xen SOSP paper.

 

Core 2 Duo maskiner kan kjøre Windows i Xen. Slik jeg har forstått det så er Xen "transparent emulation" og da vil du få full 3d støtte i Linux. Er dog enig i at OpenGL er mye bedre.

 

On Topic:

Tror produsenter vil bruke Directx 9 en gooood stund til. Minst 3-4år slik at alle får flyttet platform. Dersom DX10 skal slå igjennom så må en XP versjon komme.

Lenke til kommentar

Jeg tror som mange andre her, at Windows Vista er en stor flopp. Og den minner meg om Windows Millenium Edition når det kom. Fy F for et OS det var. Veldig bra til å finne drivere til hardware du hadde, men fy så ustabilt og...

 

Jeg håper bare at noen får til å lage et interface mellom DX10 og WinXP uten for mye ytelsestap. Jeg tror folk kommer til å unngå Vista som pesten om ikke den forbedres dramatisk. Og da har spillbransjen en felles oppgave, fordi de er så avhengig av at ét dataselskap (Microsoft) gjør det bra på softwarefronten. Mange skjønte lenge før Vista kom, at det var et tvilsomt OS. Når MS "skrøt" av hvor mye ram og ressurser det kom til å kreve, skjønte jeg at det var bloatware av en annen dimensjon. Det er ikke sånt man skryter av. Det blir nesten like teit som sumobrytere, "se så tykk jeg er!" - der er det fett å være feit.

Lenke til kommentar
Jeg tror som mange andre her, at Windows Vista er en stor flopp. Og den minner meg om Windows Millenium Edition når det kom. Fy F for et OS det var. Veldig bra til å finne drivere til hardware du hadde, men fy så ustabilt og...

 

Jeg håper bare at noen får til å lage et interface mellom DX10 og WinXP uten for mye ytelsestap. Jeg tror folk kommer til å unngå Vista som pesten om ikke den forbedres dramatisk. Og da har spillbransjen en felles oppgave, fordi de er så avhengig av at ét dataselskap (Microsoft) gjør det bra på softwarefronten. Mange skjønte lenge før Vista kom, at det var et tvilsomt OS. Når MS "skrøt" av hvor mye ram og ressurser det kom til å kreve, skjønte jeg at det var bloatware av en annen dimensjon. Det er ikke sånt man skryter av. Det blir nesten like teit som sumobrytere, "se så tykk jeg er!" - der er det fett å være feit.

8461379[/snapback]

 

mm, Vista har allerede stilt seg i rekke bak blant annet Betamax,Minidisc,Umd og Ps3

 

For mye unødvendig fancy og hemmende greier som er med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det som høres ut til å være for godt til å være sant er som regel nettop det.

 

Liten tro på at noen klarer å lage et fullt fungerende DX wrapper gitt. Da hadde vi hatt noe slikt for lenge siden...

 

Løsningen må jo være å basere spill utvikling på en open standard (som OpenGL). Så kan heller hvert os (om nødvendig) tilby en 'gpx compiler' (eller lignende) for å optimalisere spillet til sin egen plattform.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Løsningen må jo være å basere spill utvikling på en open standard (som OpenGL). Så kan heller hvert os (om nødvendig) tilby en 'gpx compiler' (eller lignende) for å optimalisere spillet til sin egen plattform.

8462316[/snapback]

Det hadde helt klart vært bedre om alle spillutviklere brukte OpenGL istedenfor DX. Selv idag brukes jo OpenGL i stor grad, da DX kun er tilgjengelig på MS-plattformer. Det er altså ikke bare linux og Mac som står utenfor her, men også konkurrerende konsoller som Playstation og Nintento, hvor OpenGL også brukes. Så hvorfor ikke bruke OpenGL over hele linja, og dermed støtte flere systemer?

 

Men det er vel MS som har pusha veldig på spillprodusenter for å få dem til å bruke DX. For mange år siden var det også en del dårlige OpenGL drivere ut og gikk ,f.eks på ATI, men dette har vel ikke vært noe problem de seinere årene.

 

Forøvrig kan man lage state-of-the-art spill med OpenGL, og via GL extensions kan man f.eks. bruke geometry shadere, akkurat som med DX10, bortsett fra at man slipper å binde seg til Vista.

Lenke til kommentar
Om du har et DX10 kort, vil jeg ikke tro at det vil forekommer noe vesentlig tap.

8459199[/snapback]

Sånn fungerer det ikke...

 

I Windows XP så er driveren til alle DX10 kort (8800 og sikkert også R600) definert slik at de fremstår som D3D9/Shader Model 3.0, så alle D3D10/Shader Model 4.0 må bli emulert av CPU.

 

Mulig man kan oversette PS og VS instruksjonene til DX9, men geometry shadere (GS) må bli emulert av CPU.

8459855[/snapback]

Det vil faktisk være mulig å kjøre DirectX 10-shadere i andre operativsystem, men det vil kreve en del omkoding i DirectX-biblioteket og spesielt drverene. Det er fult mulig, men om utvikleren har den nødvendige kildekoden, så vil det likevel ta svært mye tid.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...