Gå til innhold

Forskjell: proff-linse og budjsett-linse, Se bilde


Anbefalte innlegg

Jeg var og tok noen bilder på et muskelshow i Oslo i helgen.

 

Ved siden av meg var det en finne med en enorm linse. sikkert 25+ cm lang. Typisk proff linse.

 

Jeg satt der med en Sigma 70-300 mm, og følte meg litt amatørmessig. :blush:

 

 

Er det proff linsen som gjør at fargene blir annerledes? Eller instillinger på kameraet? Uansett siden jeg var der LIVE så synes jeg vel at mitt bilde har mer reelle farger enn proff linsa. Får kanskje mer detaljer ut av proff linsen enn min.

 

Proff linse er siste bilde og amatørbilde er første.

post-61159-1177329965_thumb.jpg

post-61159-1177329979_thumb.jpg

Endret av jooachim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kan ikke bedømme objektiv ut ifra to 'frimerker' av noen bilder. Dessuten kan en forandre totalt på hvitbalanse/farger/lys med et par museklikk i ettertid, slik som dette. Ser ut som han har justert kontraster mer enn du for å fremheve konturene.

Det eneste en kan se av disse to bildene er at han nok brukte en større blender enn du - siden bakgrunnen er litt mer ute av fokus på bilde nr 2.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke de har redigert bildene i photoshop i ettertid.

Da må de ha gjort det på alle hundre bildene i galleriet og det er vel ingen som orker...

 

men jeg vet ikke hva proff fotografer gjør jeg.

De kan godt være batch-prosessert, altså at de har gjort en del små grep på alle bildene som hever dem et lite hakk i forhold til direkte fra kameraet.
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har hatt en aldri så liten åpenbaring når det gjelder "proff" objektiver kontra "amatør" objektiver som du kaller de..

 

Var lenge fornøyd med kit linsa til Canon kameraet, 18 - 55 mm.

så fikk jeg låne et 70 - 200 F2,8 L, og forskjellen var enorm. Jeg hadde jo regnet med at det skulle bli litt skarpere, men hadde ikke regnet med at fargemetning, kontrast og generelt bildet skulle bli så mye bedre som det faktisk ble.

Bildene som kom fra 18 - 55 linsa så ufokuserte og blasse ut i forhold rett fra kameraet.

 

Så bildene til han som sto ved siden av deg kan faktisk ha bedre farger fordi han bruker dyrere optikk.. Det tilsier i allefall min erfaring.

 

-Ottern

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...