Gå til innhold

Kan noen forklare meg det med lukkertid?


Anbefalte innlegg

Jeg er nygebynner med speilrefleks og har virkelig ingen forkunnskaper. Nå sitter jeg og prøver å lese og lære, men det er neimenn ikke lett. Jeg har prøvd å ta bilder av rennende vann (fra springen) med ulik lukkerhastighet. Men jeg ser ingen forskjell. Det eneste som blir forskjellen er jo lysstyrken i bildet. Er dette riktig? Jeg hadde forventet på en eller annen måte å se forskjell i bevegelsene på vannet. (?)

 

Jeg har et Nikon D80 kamera. Jeg har lukkertid fra 4000 - 1 - 30. Hva er logikken i at tallet først blir mindre og så større igjen. Fra 1-30 står det " bak. Hva angir ". Aha, nå mens jeg skrev lurer jeg på om jeg kanskje forstod det. 4000 er 4000-dels sekund? Og så går det opp til 1 som er et sekund, mens 30 er et halv minutt? Korriger meg hvis jeg tar feil er dere snille.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oi! Nybegynner og D80 allerede! Lukkertid er som du sier hvor mange sekunder lukkeren skal være åpne for å eksponere ett bilde. Bildet blir lysere, men det komenseres ved å bruke høyere blendertall (f)

 

Se forøvrig på Akams ordbok (copy) :)

 

Lukkertid er den tiden kameraet bruker til å registrere lyset som treffer CCD'en. Typiske lukkertider er fra ett sekund (når det er mørkt ute, eller når man vil ha bevegelses-uskarphet i forbindelse med sportsbilder osv.) til en totusendels sekund når det er svært skarpt lys, for eksempel på en solrik dag
Lenke til kommentar

Tusen takk for oppklarende svar parleur.

 

Anew: Ja, jeg prøvde å lese kompendiet og det hjalp en hel masse, men så datt jeg ut litt der også. Der stod det en scala fra 2000 - 4s som jeg følte at forklarte meg mye av det jeg lurte på. Men så står det under: Bruk aldri lukkertid større en 1/60. Hvor lenge er det?

Lenke til kommentar
Oi! Nybegynner og D80 allerede!

 

Hva er poenget med å komme med sånne stikk til nybegynner som kjøper seg kamerahus litt over absolutt entry-level? Hvis Sommerpiken har en økonomi som tillater det og hadde lyst på en D80, er vel det en ærlig sak? Jeg har selv kjøpt med Canon 30D som absolutt nybegynner. Hver gang jeg holder en 350D/400D i hånda takker jeg høyere makter for valget jeg gjorde, fordi grepet på disse føles trangt og feil. Dessuten digger jeg tommelhjulet mitt.

 

Lykke til med det nye kameraet ditt, Sommerpiken! Lukkertidene finner du nok snart ut av :thumbup:

 

PS! Du har forstått det helt rett med at f.eks. 4000 angir 1/4000s mens 1" og 30" betyr henholdsvis ett sekund og 30 sekunder. Med "Bruk aldri lukker mer enn 1/60" menes at man bør unngå å bruke lenger lukkertider en sekstidels sekund (med mindre man bruker stativ). Bildet med lengre lukkertider fort bli uskarpe fordi man ufrivillig rekker å beveget kameraet endel mens lukkeren er åpen.

Lenke til kommentar

1/60 er et sekstiendedels sekund og vises på displayet som 60.

 

Hvis du setter programvelgeren (hjulet på venstre side) på S (lukkerprioritet) så kan du justere lukkertid innenfor visse grenser uten at bildet blir lysere eller mørkere. Da tilpasser kameraet blenderåpningen sånn at mengden lys som når bildebrikken er konstant er konstant så lenge objektivet har mulighet for passende blenderåpning.

 

Du har helt rett i at man vil se forskjell ved forskjellige lukkertider når motivet er i bevegelse. For å få kort nok lukkertid til å fryse bevegelsene i rennende vann så trenger man ganske mye lys så det er mulig du trenger bedre belysning for å se forskjellen.

Lenke til kommentar

Tusen takk for et fint innlegg Magnus74. Og tusen takk Kristallo for et veldig oppklarende svar. Nå har jeg prøvd igjen, og ja, det var belysningen som var for dårlig. Brukte ekstra blitz i dag, og da ble det mye bedre. (Eneste som var dumt var at jeg ikke fikk brukte lukkertid under 200 med blitzen på, men bildet ble mye bedre nå i allefall. Så tusen takk! Nå føler jeg liksom at jeg har sjønt litt av det med lukkertid.

 

Målet for dagen i dag er å lære meg blenderinnstillinger. Moro moro! :)

Endret av Sommerpiken
Lenke til kommentar
Oi! Nybegynner og D80 allerede!

 

Hva er poenget med å komme med sånne stikk til nybegynner som kjøper seg kamerahus litt over absolutt entry-level? Hvis Sommerpiken har en økonomi som tillater det og hadde lyst på en D80, er vel det en ærlig sak? Jeg har selv kjøpt med Canon 30D som absolutt nybegynner. Hver gang jeg holder en 350D/400D i hånda takker jeg høyere makter for valget jeg gjorde, fordi grepet på disse føles trangt og feil. Dessuten digger jeg tommelhjulet mitt.

8441083[/snapback]

 

Nå er det ikke akkurat det samme å sammenlikne 350d/30D og D50eller D70s/D80.

 

De er rimelig like. Selv skjønner jeg ikke hva man skal med et kamera som er på grensen til semiproff, når man ikke kan en dritt.

 

Ikke noe personlig dette, men jeg syns at altfor mange bruker penger, bare for å bruke det, uten å vite hva de bruker pengene på.

Lenke til kommentar
Oi! Nybegynner og D80 allerede!

 

Hva er poenget med å komme med sånne stikk til nybegynner som kjøper seg kamerahus litt over absolutt entry-level? Hvis Sommerpiken har en økonomi som tillater det og hadde lyst på en D80, er vel det en ærlig sak? Jeg har selv kjøpt med Canon 30D som absolutt nybegynner. Hver gang jeg holder en 350D/400D i hånda takker jeg høyere makter for valget jeg gjorde, fordi grepet på disse føles trangt og feil. Dessuten digger jeg tommelhjulet mitt.

8441083[/snapback]

 

Nå er det ikke akkurat det samme å sammenlikne 350d/30D og D50eller D70s/D80.

 

De er rimelig like. Selv skjønner jeg ikke hva man skal med et kamera som er på grensen til semiproff, når man ikke kan en dritt.

 

Ikke noe personlig dette, men jeg syns at altfor mange bruker penger, bare for å bruke det, uten å vite hva de bruker pengene på.

8447461[/snapback]

OK, så det er greit hvis en nybegynner kjøper D70s, men hvis han legger inn tre ekstra lapper for en D80 bør han egentlig skamme seg litt?

 

Det kan godt tenkes at mellomlegget kunne brukes til noe mer fornuftig, men hvorfor skal noen sette seg til doms over det? Kanskje vissheten om at D80 er en relativt ny modell og at den har bøttevis med megapiksler er verdt prisen for noen? Uansett blir den "Oi! Nybegynner og D80 allerede!"-holdningen blir litt for jantete etter min smak.

Lenke til kommentar

Å kjøpe et Nikon D80 er vel ikke noe rart? Selv kjøpte jeg D70 som 14-åring (tror jeg) i 2004, og siden har jeg tatt 20 000 bilder og utviklet meg veldig som fotograf. Jeg har lært masse og hatt det mye moro med hobbyen.

 

Det kommer nok helt sikkert sommerpiken også til å gjøre med den innstillingen hun har, og kommer sikkert til å ha kameraet i mange år fremover.

 

Et speilrefleks er ikke akkurat en forbruksvare man oppgraderer etter som man blir flinkere, ser på det mer som en invistering

Lenke til kommentar
De er rimelig like. Selv skjønner jeg ikke hva man skal med et kamera som er på grensen til semiproff, når man ikke kan en dritt.

 

Ikke noe personlig dette, men jeg syns at altfor mange bruker penger, bare for å bruke det, uten å vite hva de bruker pengene på.

Joda, men det er ikke alle steder det er så enkelt å få tak i D70s lenger...

 

Ellers betyr det at mange bruker mye penger på dyrt fint utstyr, at det kommer mer dyrt fint utstyr på bruktmarkedet når de er gått lei... Bare positivt :o)

Lenke til kommentar

JP selger det.

 

Dette kan vi jo egentlig ta i en annen tråd (Verså god, post i vei) men jeg mener at et speilrefleks ikke er et produkt man kjøper, å så har dette ut livet, men det kommer helt ann på hvilke intensjoner man har med å kjøpe et kamera. Vil man kjøpe kamera for å utvikle seg som fotograf, eller bare ha noe for å ta vare på minner?

 

Hva med å brukt mellomlegget mellom D70s /D80 i fotobøker, så man slipper å bli forklart hva basic's er?

Lenke til kommentar
Hva med å brukt mellomlegget mellom D70s /D80 i fotobøker, så man slipper å bli forklart hva basic's er?
Hva er verst av å kjøpe seg et bra verktøy som man har glede og nytte av i mange år eller å la sine mindreverdighetskomplekser og depresjoner gå ut over tilfeldige forumbrukere som virker som et lett bytte?
Lenke til kommentar

For å blande meg litt inn i diskusjonen om D80 er i overkant eller ikke, så vil jeg påpeke at D50 og D70s er utgående modeller og mange er av den oppfatningen at utviklingen går med kjempeskritt, så jo nyere jo bedre. Dermed har Nikon i realiteten bare to (nye) dSLR, D40(x) og D80 og da er ikke valget vanskelig med tanke på hvor gode tredjeparts objektiver det er å få tak i (som ikke har innebygget fokusmotor) og også andre fordeler med D80 fremfor D40(x). Hadde f.eks jeg skulle ha valgt mitt første dSLR i dag, hadde valget stått mellom D80 og D200, med stor overvekt til D200. :)

Lenke til kommentar
[...] jeg mener at et speilrefleks ikke er et produkt man kjøper, å så har dette ut livet, men det kommer helt ann på hvilke intensjoner man har med å kjøpe et kamera. Vil man kjøpe kamera for å utvikle seg som fotograf, eller bare ha noe for å ta vare på minner?

8456237[/snapback]

Siden vi ikke vet noe om intensjonene for kamerakjøpet, er det desto større grunn til å gi beng i å komme med halvspydigheter om nybegynnere og fine kamerahus.

Hva med å brukt mellomlegget mellom D70s /D80 i fotobøker, så man slipper å bli forklart hva basic's er?

8456237[/snapback]

Jeg ser ikke noen motsetning mellom å kjøpe D80 og fotobøker. En fotobok til 2-300 kr blir en pølse i slaktertida når man kjøper seg et D80-kit. Dessuten finnes det nok av gratis ressurser på nettet for dem som vil lære seg det grunnleggende.

Lenke til kommentar
JP selger det.
Men finnes ikke overalt. Tromsø har ennå ingen Japan Photo-filial, og det er, tro det eller ei, en del som vil kjøpe kamera i butikk. Det kan være at du klarer å finne en D70s i en butikk i Tromsø, men det begynner å bli en stund siden sist jeg så en...

 

Ellers er det som Oceanborn sier, en del som ikke vil ha en utgående modell. At det kan være dumt, tatt i betraktning at de utgående modellene til Nikon (og Canon m.fl.) er svært bra kameraer, selv målt mot siste nytt, er en helt annen sak, det forandrer ikke nødvendigvis deres synspunkt. Da er D70s utelukket med en gang. For all del - jeg anbefaler veldig gjerne D70s til dem som skal ha seg nytt kamera, men har de kikket på D80 først, kan det også veldig godt være at de blir småskuffet over søkeren til D70s til sammenlikning...

Lenke til kommentar

Uansett ser jeg ingen problemere med at en nybegynner kjøper D80 som sitt første kamera. Den modellen har jo også alle automatiske programmer, samt idiot-moduser, som alle billigmodeller har. Det som er dumt, er å først kjøpe en D40/50/70, for så å bytte det ut før man har lært seg å eksponere manuellt en gang. Det har vi sett noen tilfeller av her på siden, og repressenterer en tåpelig prioritering av penger. Det å hoppe litt høyere med en gang er det derimot ingenting feil med.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg kan i alle fall dele den tanken jeg hadde selv når jeg kjøpte meg mitt første kamera for en liten stund siden. Kjøpte meg et EOS 400D, noe som helt sikkert er "overkill" etter kunnskapene mine nå.

 

Men her er tanken min: Jeg kjøper kamera i dag som nybegynner, men min intensjon er og etterhvert bli en dreven fotograf, og i stedet for å finne ut da at jeg har et rævva kamera, så har jeg det jeg trenger i mitt 400D, og eneste jeg trenger å utvide med etterhvert som jeg plukker opp erfaring er ekstrautstyr og flere objektiver.

 

Det er jo ingen her som har planer om å være nybegynnere resten av livet, og om ikke lenge har jeg kanskje kunnskapen til å utnytte mitt 400D til det fulle!

Lenke til kommentar

400D holder for de aller fleste av oss, uansett erfaringsnivå. Jeg tar ikke bedre bilder med min 20D, enn jeg ville tatt med en 400D. Jeg føler meg langt mer komfortabel med et tungt og godt kamerahus, men det gir meg ikke så mange flere muligheter.

Det gjelder også alle andre slr-modeller som er på markedet i dag.

Lenke til kommentar

En jeg kjenner hadde lyst til å begynne å spille gitar. Han kunne ingen ting fra før, så han valgte en råbillig kassegitar, som han kjøpte på Bilka i Danmark (omtrent samme type forretning som OBS). Gitaren kostet noen hundrelapper.

 

Etter kort tid gikk han lei, fordi gitaren låt elendig, og det ble liksom ikke sving på noen ting. Hva om han hadde kjøpt en dyr og god gitar? Han hadde sikkert ikke klart å utnytte potensialet i den, i og med at han var nybegynner, men det kunne jo tenkes at han ble flinkere etter hvert? Så hvorfor ikke like godt kjøpe en dyr, god gitar med en gang?

 

Samme med kamera. Om man kjøper et kamera som strengt tatt er mer avansert og godt enn det man klarer å utnytte, kan det tenkes at etter noen måneder så har man lært så mye at man har behov for akkurat dette kameraet. Da er det veldig greit å slippe å skulle selge det forrige kameraet og kjøpe et nytt.

 

Tommy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...