Gå til innhold

TEST: Lian Li PC-101B


Anbefalte innlegg

Jeg synes testen bare beviser det jeg har sagt nå igjennom 5 stk forskjellige Lian Li kabinett. Jeg har hatt billigvarianten, dekstop varianten, silentvarianten og coolvarianten. Sist ut nå er Vannkjølingskabinettet.

 

Må gjerne kalle meg tulling og idiot som har brukt så mye penger på kabinetter, men jeg likte Lian Li spesielt godt. Litt morsomt at det var Cool varianten jeg fikk til å bli mest stillegående, men så ble det kabinettet noe voldsomt modifisert med diverse støymatter og viftekontrollere.

 

Alu demper ikke støy særlig godt. Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette skal være så forbanna godt materiale å bruke. De termiske egenskapene er jo et greit poeng, men støy? Nå er nok et alu kabinett lettere for kidsa som er på LAN temmelig ofte. Og det er vel kanskje denne gruppen som bryr seg mer om merket fremfor kvaliteten. Føler også at støy er noe de litt eldre misliker sterkt og at det ikke plager de små så veldig. Godt mulig jeg tar veldig feil her, men det er litt av min oppfatning fra dette forumet.

 

Jeg skal gi Antec P182 en sjanse, hvis det ikke løser greia, så vet jeg ikke helt hva som skal til for å tilfredstille meg.

8431186[/snapback]

 

Alu har svært lite å si termisk også, luft gjør mesteparten av arbeidet, det er minimalt man tjener på å bytte stål med alu tempmessig.

 

AtW

8431213[/snapback]

 

Så er det også fint få produsenter som bruker stål. Det er både tyngre og dyrere en alu....

8431230[/snapback]

 

Kan neppe være så fantastisk mye dyrere, sin alu var forbeholdt dyre kabinetter i en årrekke. Alu er pinglete greier, litt yngde og styrke er bare bra for kabinettet (og ikke minst lyden).

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hvis alu ikke har bedre termiske egenskaper, så sier det seg jo selv. Da har jeg misforstått en del. Mange som påstår i sine tester at alu er bra materiale pga termiske egenskaper. Jaha?

 

Hehe, ikke for å erte på meg noen her, men da er det mange mistforståelser ute å går.

8431267[/snapback]

 

Alu har meget gode termiske egenskaper. Faktisk bedre enn både stål eller kopper. På den annen side vil vifte løsninger gjøre langt mye mer for kjøling enn chassis materiale. Men snakk om støy også. Selv med 5 chassis vifter kjenner jeg at alu kabinettet mitt er varmt. Altså det leder varme. GPU ligger på 55 c.

Lenke til kommentar
Men hvis alu ikke har bedre termiske egenskaper, så sier det seg jo selv. Da har jeg misforstått en del. Mange som påstår i sine tester at alu er bra materiale pga termiske egenskaper. Jaha?

 

Hehe, ikke for å erte på meg noen her, men da er det mange mistforståelser ute å går.

8431267[/snapback]

 

Alu har meget gode termiske egenskaper. Faktisk bedre enn både stål eller kopper. På den annen side vil vifte løsninger gjøre langt mye mer for kjøling enn chassis materiale. Men snakk om støy også. Selv med 5 chassis vifter kjenner jeg at alu kabinettet mitt er varmt. Altså det leder varme. GPU ligger på 55 c.

8431325[/snapback]

 

Kopper? Både Sølv, gull og kopper har da bedre varmeledningstall en alu?

 

Ellers er det bare å teste det med materiale, de få gangene jeg har sett det blitt gjort har de praktiske forskjellene vist seg å være neglisjerbare i en normal datamaskin.

 

AtW

Lenke til kommentar
Men hvis alu ikke har bedre termiske egenskaper, så sier det seg jo selv. Da har jeg misforstått en del. Mange som påstår i sine tester at alu er bra materiale pga termiske egenskaper. Jaha?

 

Hehe, ikke for å erte på meg noen her, men da er det mange mistforståelser ute å går.

8431267[/snapback]

 

Alu har meget gode termiske egenskaper. Faktisk bedre enn både stål eller kopper. På den annen side vil vifte løsninger gjøre langt mye mer for kjøling enn chassis materiale. Men snakk om støy også. Selv med 5 chassis vifter kjenner jeg at alu kabinettet mitt er varmt. Altså det leder varme. GPU ligger på 55 c.

8431325[/snapback]

 

Det er jo greit at alu kanskje har en smule bedre termiske egenskaper enn stål, men hvis alu også fungere som en slags gryte, så faller det jo litt igjennom.

 

Hvis jeg kan ha raskere rpm på mine vifter, også litt flere vifter så lenge stålet demper støyen, så er jo det bedre for meg. Støy er noe jeg absolutt ikke liker.

Lenke til kommentar

Sett på mange vifter, kjør lav rpm og isoler sidene med skumgummi.

 

edit. har du god råd kjøper du gass kjøling. 6000,- + kjøle elmnter til hvert komponent. Annslår ca 8000,- tilsammen. Ren gjetting prismessig på komponent kjøle deler....

Endret av Malakai
Lenke til kommentar
Sett på mange vifter, kjør lav rpm og isoler sidene med skumgummi.

8431465[/snapback]

 

Hahaha, tror du ikke jeg har prøvd det? Les posten mitt lenger opp her. Jeg har hatt 5 Lian Li kabinetter i forskjellige utførelser og størrelser. Og joda, det ble veldig stillegående og bra kabinett, men det var en såpass jobb som skulle til og dyrt ble det for å isolere kabinettet, harddiskene og viftene. Dessuten fungererte det bra med en snill AMD64 og et 7800GT. Det ville neppe fungert like bra med mitt Intel oppsett som jeg har i dag.

 

Alle de andre Lian Li kabinettene jeg har hatt etter dette har kun gitt meg utseende å se på, men null støydemping.

Lenke til kommentar
Sett på mange vifter, kjør lav rpm og isoler sidene med skumgummi.

8431465[/snapback]

 

Hahaha, tror du ikke jeg har prøvd det? Les posten mitt lenger opp her. Jeg har hatt 5 Lian Li kabinetter i forskjellige utførelser og størrelser. Og joda, det ble veldig stillegående og bra kabinett, men det var en såpass jobb som skulle til og dyrt ble det for å isolere kabinettet, harddiskene og viftene. Dessuten fungererte det bra med en snill AMD64 og et 7800GT. Det ville neppe fungert like bra med mitt Intel oppsett som jeg har i dag.

 

Alle de andre Lian Li kabinettene jeg har hatt etter dette har kun gitt meg utseende å se på, men null støydemping.

8431507[/snapback]

 

leter du etter et kabinett som fixer null støy uten mye modifiseringer, tror jeg ikke det finnes...

Lenke til kommentar
Sett på mange vifter, kjør lav rpm og isoler sidene med skumgummi.

8431465[/snapback]

 

Hahaha, tror du ikke jeg har prøvd det? Les posten mitt lenger opp her. Jeg har hatt 5 Lian Li kabinetter i forskjellige utførelser og størrelser. Og joda, det ble veldig stillegående og bra kabinett, men det var en såpass jobb som skulle til og dyrt ble det for å isolere kabinettet, harddiskene og viftene. Dessuten fungererte det bra med en snill AMD64 og et 7800GT. Det ville neppe fungert like bra med mitt Intel oppsett som jeg har i dag.

 

Alle de andre Lian Li kabinettene jeg har hatt etter dette har kun gitt meg utseende å se på, men null støydemping.

8431507[/snapback]

 

Kabinetter kan hjelpe litt (endel om du tar med kløktig design av kabinettet som hjelpemiddel for å få ned viftebruken), men med så mange hull vil de aldri dempe lyd bra, du må ta utgangspunkt i stille deler om du skal ha en maskin som er virkelig stille og luftkjølt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Enig med ATW.

 

Man får ikke et stille kabinett av å betale for ett bra kabinett. Eneste muligheten til å ha et kabinett helt tett og lydløst er ved vann/gass avkjøling.

 

Skulle noen dog finne ett kabinett som er lydløst er jeg den første som kjøper det.

 

edit. Seff å kjøpe komponenter som er stillegående i utgangspunktet.

Endret av Malakai
Lenke til kommentar
Enig med ATW.

 

Man får ikke et stille kabinett av å betale for ett bra kabinett. Eneste muligheten til å ha et kabinett helt tett og lydløst er ved vann/gass avkjøling.

 

Skulle noen dog finne ett kabinett som er lydløst er jeg den første som kjøper det.

8431575[/snapback]

 

Jeg har mange lydløse kabientt jeg, dog må du belage deg på å sette noen støyende deler inn i de ;)

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette er jeg jo fullstendig klar over. Men når pris også spiller en rolle, så synes jeg det blir ufornuftig å kjøpe Lian Li kabinetter når man ønsker noe som skal være meget støydempende.

 

Jeg brukte 500,- for hver av støydempningsboksene til HDD mine, jeg brukt 600,- for støydempningsmatter av asfalt og skumgummi og x antall kr på videre småkomponenter som vifter og øvrige støydempningsmaterialer og kontrollere. Slikt blir det for penger av.

 

Derfor tror jeg også at et kabinett som f.eks Antec P180 er et meget godt valg, nettopp fordi det i utgangspunktet er lite man trenger å gjøre eller å bruke penger på. Man kan fokusere på andre ting enn å dempe hele kabinettet fremfor å fokusere på stillere deler til maskinen.

Lenke til kommentar
Enig med ATW.

 

Man får ikke et stille kabinett av å betale for ett bra kabinett. Eneste muligheten til å ha et kabinett helt tett og lydløst er ved vann/gass avkjøling.

 

Skulle noen dog finne ett kabinett som er lydløst er jeg den første som kjøper det.

8431575[/snapback]

 

Jeg har mange lydløse kabientt jeg, dog må du belage deg på å sette noen støyende deler inn i de ;)

 

AtW

8431583[/snapback]

 

lydløs som i ingen støy ? altså, du hører ikke når du skrur på ?

Lenke til kommentar
Enig med ATW.

 

Man får ikke et stille kabinett av å betale for ett bra kabinett. Eneste muligheten til å ha et kabinett helt tett og lydløst er ved vann/gass avkjøling.

 

Skulle noen dog finne ett kabinett som er lydløst er jeg den første som kjøper det.

8431575[/snapback]

 

Jeg har mange lydløse kabientt jeg, dog må du belage deg på å sette noen støyende deler inn i de ;)

 

AtW

8431583[/snapback]

 

lydløs som i ingen støy ? altså, du hører ikke når du skrur på ?

8431600[/snapback]

 

Hahaha, tror det nok ATW mente tomme kabinetter ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Bra respons her ja. :)

Det stilleste kabinettet jeg har/har hatt er ett blytungt "monster" av et Chieftec Dragon BigTower med *10* vifter styrt av en kjekk viftekontroller fra Microplex (på 7Volt). Her er det X2-innmat (Thermalright XC90cu) og temperaturer er *meget*lave til tross for max klokket CPU og X1950Pro.

Lian-Li kabinettene (inkludert mitt rådyre Cube) skrangler fælt.

Cube'n med Core2 Duo innmat og vannkjølt med 1 dual og 2 single 120mm raddiser er dog rimelig stille med tanke på viftestøy (Zalman viftekontroller som styrer like mange vifter somi Dragon-toweret). :D

 

PS.

Chiftec "blyklumpen" kostet meg 300kr inkludert vifter, Cube'n det tidobbelte inkl. radiatorer.

Ikke vanskelig å se hva som er det beste kjøpet vel?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Dette er jeg jo fullstendig klar over. Men når pris også spiller en rolle, så synes jeg det blir ufornuftig å kjøpe Lian Li kabinetter når man ønsker noe som skal være meget støydempende.

 

Jeg brukte 500,- for hver av støydempningsboksene til HDD mine, jeg brukt 600,- for støydempningsmatter av asfalt og skumgummi og x antall kr på videre småkomponenter som vifter og øvrige støydempningsmaterialer og kontrollere. Slikt blir det for penger av.

 

Derfor tror jeg også at et kabinett som f.eks Antec P180 er et meget godt valg, nettopp fordi det i utgangspunktet er lite man trenger å gjøre eller å bruke penger på. Man kan fokusere på andre ting enn å dempe hele kabinettet fremfor å fokusere på stillere deler til maskinen.

8431592[/snapback]

 

Ja jøss. Lian Li er ikke et spess fornuftig kabinett å bruke penger på for annet en design. Det er bra kvalitet, men dyrt. Som tidligere sagt finnes det kabinetter som er billigere og bedre. Her er det mye design man betaler for. Ble litt oft greier tidligere. Men å få til ett helt stille kabinett uten vann/gass mener jeg man bør kjøpe ett kabinett med mange vifter i utgangspunktet slik at man slipper legge til det etterpå. Da blir prisen dtraks høy. Heller kjøre vifter på lav rpm. Som sagt kan man isolere selv.

 

Du mener man bør fokusere på stillere komponeter ? Da er vi helt enig.

Lenke til kommentar
Bra respons her ja. :)

Det stilleste kabinettet jeg har/har hatt er ett blytungt "monster" av et Chieftec Dragon BigTower med *10* vifter styrt av en kjekk viftekontroller fra Microplex (på 7Volt). Her er det X2-innmat (Thermalright XC90cu) og temperaturer er *meget*lave til tross for max klokket CPU og X1950Pro.

Lian-Li kabinettene (inkludert mitt rådyre Cube) skrangler fælt.

Cube'n med Core2 Duo innmat og vannkjølt med 1 dual og 2 single 120mm raddiser er dog rimelig stille med tanke på viftestøy (Zalman viftekontroller som styrer like mange vifter somi  Dragon-toweret). :D

 

PS.

Chiftec "blyklumpen" kostet meg 300kr inkludert vifter, Cube'n det tidobbelte inkl. radiatorer.

Ikke vanskelig å se hva som er det beste kjøpet vel?

8431645[/snapback]

 

Har du link til kabinettet ditt? Helt enig i pris/fornuft argumentet her. 300 kontra 2500 sier seg vel selv. Selv har jeg kikket mye på Antec P182, og jeg regner med at det blir siste løsning for meg. Forhåpentligvis, for jeg er temmelig lei av prøve og feile..

Lenke til kommentar
Bra respons her ja. :)

Det stilleste kabinettet jeg har/har hatt er ett blytungt "monster" av et Chieftec Dragon BigTower med *10* vifter styrt av en kjekk viftekontroller fra Microplex (på 7Volt). Her er det X2-innmat (Thermalright XC90cu) og temperaturer er *meget*lave til tross for max klokket CPU og X1950Pro.

Lian-Li kabinettene (inkludert mitt rådyre Cube) skrangler fælt.

Cube'n med Core2 Duo innmat og vannkjølt med 1 dual og 2 single 120mm raddiser er dog rimelig stille med tanke på viftestøy (Zalman viftekontroller som styrer like mange vifter somi  Dragon-toweret). :D

 

PS.

Chiftec "blyklumpen" kostet meg 300kr inkludert vifter, Cube'n det tidobbelte inkl. radiatorer.

Ikke vanskelig å se hva som er det beste kjøpet vel?

8431645[/snapback]

 

 

Har du link til kabinettet ditt? Helt enig i pris/fornuft argumentet her. 300 kontra 2500 sier seg vel selv. Selv har jeg kikket mye på Antec P182, og jeg regner med at det blir siste løsning for meg. Forhåpentligvis, for jeg er temmelig lei av prøve og feile..

8431684[/snapback]

 

edit. Her snakker man vannkjøling da....

 

edit 2. Ok, så feil.

Endret av Malakai
Lenke til kommentar
Bra respons her ja. :)

Det stilleste kabinettet jeg har/har hatt er ett blytungt "monster" av et Chieftec Dragon BigTower med *10* vifter styrt av en kjekk viftekontroller fra Microplex (på 7Volt). Her er det X2-innmat (Thermalright XC90cu) og temperaturer er *meget*lave til tross for max klokket CPU og X1950Pro.

Lian-Li kabinettene (inkludert mitt rådyre Cube) skrangler fælt.

Cube'n med Core2 Duo innmat og vannkjølt med 1 dual og 2 single 120mm raddiser er dog rimelig stille med tanke på viftestøy (Zalman viftekontroller som styrer like mange vifter somi  Dragon-toweret). :D

 

PS.

Chiftec "blyklumpen" kostet meg 300kr inkludert vifter, Cube'n det tidobbelte inkl. radiatorer.

Ikke vanskelig å se hva som er det beste kjøpet vel?

8431645[/snapback]

 

Har du link til kabinettet ditt? Helt enig i pris/fornuft argumentet her. 300 kontra 2500 sier seg vel selv. Selv har jeg kikket mye på Antec P182, og jeg regner med at det blir siste løsning for meg. Forhåpentligvis, for jeg er temmelig lei av prøve og feile..

8431684[/snapback]

 

Prøv å spør litt rundt på SilentPCreview. der har de mange bra tips, Antec p180 er et av de beste kabbisene til å bygge stille viftekjølt i, men som sagt, man må begynne med komponentene. Ellers er jo alltid store mengder metall alltid et bra triks :) Jo større ribber jo bedre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...