Gå til innhold

Nokia N95 GPS tråden.


Anbefalte innlegg

Jeg har fått et problem med min N95.

 

Plutselig virker ikke dette med sporing inne i Maps... Før så kunne jo telefonen lage en rute og jeg så hele tiden hvor jeg var på kartet i forhold til ruten... Mener det valget het, start sporing... eller noe lignende... Nå finner jeg ikke igjen dette valget, har bare start navigasjon og start simulasjon...

Har prøvd start navigasjon, men får da bare opp en hel masse om vilkår og angrerett, og at jeg må koble til for kjøpsvalg og så videre...

 

Jeg har ikke betalt for navigasjon og hadde ikke tenkt til det heller....

 

Kan noen være så snill og hjelpe meg?

 

 

Jeg har samme problemet. Håper noen kan hjelpe her. Vil bruke GPS til rutevisning uten tale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har fått et problem med min N95.

 

Plutselig virker ikke dette med sporing inne i Maps... Før så kunne jo telefonen lage en rute og jeg så hele tiden hvor jeg var på kartet i forhold til ruten... Mener det valget het, start sporing... eller noe lignende... Nå finner jeg ikke igjen dette valget, har bare start navigasjon og start simulasjon...

Har prøvd start navigasjon, men får da bare opp en hel masse om vilkår og angrerett, og at jeg må koble til for kjøpsvalg og så videre...

 

Jeg har ikke betalt for navigasjon og hadde ikke tenkt til det heller....

 

Kan noen være så snill og hjelpe meg?

 

 

Jeg har samme problemet. Håper noen kan hjelpe her. Vil bruke GPS til rutevisning uten tale.

 

Jeg har nå vært i kontakt med Nokia, teknisk support. De sier valget er tatt bort i en av de senere versjonene av programvaren. Hvilken versjon av programvaren har du?

Lenke til kommentar
Jeg har fått et problem med min N95.

 

Plutselig virker ikke dette med sporing inne i Maps... Før så kunne jo telefonen lage en rute og jeg så hele tiden hvor jeg var på kartet i forhold til ruten... Mener det valget het, start sporing... eller noe lignende... Nå finner jeg ikke igjen dette valget, har bare start navigasjon og start simulasjon...

Har prøvd start navigasjon, men får da bare opp en hel masse om vilkår og angrerett, og at jeg må koble til for kjøpsvalg og så videre...

 

Jeg har ikke betalt for navigasjon og hadde ikke tenkt til det heller....

 

Kan noen være så snill og hjelpe meg?

 

 

Jeg har samme problemet. Håper noen kan hjelpe her. Vil bruke GPS til rutevisning uten tale.

 

Jeg har nå vært i kontakt med Nokia, teknisk support. De sier valget er tatt bort i en av de senere versjonene av programvaren. Hvilken versjon av programvaren har du?

 

 

Vet ikke helt hvor jeg finner versjonsnummer, men ser ut til å være: v1.2wk48b01 Open GL LM MN (I kart programmet)

 

Vil dette si at GPS'en ikke kan brukes til navigasjon etter rute uten å betale for stemmestyring??

Lenke til kommentar
Vet ikke helt hvor jeg finner versjonsnummer, men ser ut til å være: v1.2wk48b01 Open GL LM MN (I kart programmet)

 

Vil dette si at GPS'en ikke kan brukes til navigasjon etter rute uten å betale for stemmestyring??

 

Men programvaren på telefonen...? Jeg har 20.0.015.

Det er riktig som du sier, kan ikke brukes til navigasjon uten å betale... Men du kan få opp kartet da og se hvor du er... Hjelper ikke meg så mye liksom....

Føler meg lurt av Nokia!

Lenke til kommentar

Å plz! Nokia har sagt hele tiden at navigasjon skal koste penger. At sporing funket i de første versjonene var jo kult, og det er synd at det er tatt bort, men den var å se på som en bonus i forhold til det Nokia har sagt. De har forresten også sagt at N95 ikke skal være noen erstatning for en bil-gps og at de ikke sikter seg inn på det markedet. Sånn jeg har forstått det så mener de at gps i mobil er og skal bli nyttig og kult for myke trafikanter. Det er nettopp også derfor navigasjon koster ekstra, fordi det er ikke det gps'en i mobilen er ment til.

Endret av deeweef
Lenke til kommentar

Jeg har nå hatt min N95 i litt over en mnd.

Erfaringene med GPS's er forholdsvis delte. Jeg syns vel den funket greit, og var overrasket over at dere sleit med å få "lock". Etter at jeg oppdaterte programvaren i telefonen, ble det derimot verre...

Nå kan det hende den står og stanger og stanger og får ikke "lock". Da tar jeg en tur innom "GPS-data", det hender hjelper. Eller også innom "Sportstracker". (BTW; synd jeg ikke trener lenger, det var et kult verktøy:))

Når det gjelder kart og nettverksforbindelse:

Jeg forstår det slik at har du lastet ned kartene, så ligger disse komplette på minnekorte. Men nettverket trengs visst for å kalkulere ruter. Ikke spør meg hvorfor....

Men jeg lastet ned kart for Tyskland og kunne lete meg frem til det aller meste, men så for jeg skulle ha en rute beregnet, spurte den etter nettverk.

 

Navigasjon har jeg jo prøvd... 2 ganger har jeg tegnet et ukesabonnement. Det blir for dyrt i lengden, så løsning blir årsabonnement, eller tegning av Wayfinder. Noen som har gjort/prøvd det?

 

Ellers må jeg nevne at jeg har uttalige ganger vært utenfor vei.

Og da jeg skulle ta Bastø-ferga bomma den på ferga flere ganger:) Ta fergen.... Ta fergen.... sa kjerringa; jeg kjørte på tørr asfalt.

Også da jeg skulle ta til høyre i Ramstadkrysset, noen kilometer øst for Momarken; Ta fergen.....LOL men hun tok seg fort inn igjen, dah:)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har nå testet dette litt, og har fått til:

 

a) å definere start/stoppsted

b) å få frem ruteforklaring

c) å laste ned stemmestyrt ruteforklaring

 

Det som slår meg er at telefonen kobler til ett eller annet via 3G for hver operasjon jeg gjør, og må tydeligvis laste ned noe. Likeledes hver gang jeg søker etter satelitter.

 

Da har jeg følgende spørsmål:

 

a) hvorfor gjør den det?

b) kan alt dette lastes ned en gang for alle?

c) kan det gjøres i Windows 2000? (finner bare XP/Vista på nett)

 

Og til sist; finnes det en løsning hvor jeg kan taste inn en UTM og så få veiledning dit?

 

Mvh Dan

Lenke til kommentar

Dyrt? Hva mener du?

 

Koster ikke mer enn halv tank på bilen, eller en par-tre pølsemenyer på Statoil i året.

 

For bare 5-600 kroner fordelt på flere år tar det meg nesten 15 år å "tjene" inn til en "ordentlig" gps.

 

Ellers var det vel ikke det jeg spurte om, så har du noe svar på det hører jeg gjerne fra deg igjen...

 

Mvh Dan

Lenke til kommentar

Ser stadig vekk GPS'er til under 1000 kr. Faktisk helt nede i 700 visse steder. Så årsabb. til Nokia er temmelig dyrt, hvertfall for de som vil bruke det i bilen.

Men, tror Nokia satser på fotgjengerne først og fremst, og der har de en fordel iom at man slipper å drasse med seg 2 dingser.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

I morra får jeg min 8GB-versjon. Hvilket kartprogram anbefaler dere?

Såvidt jeg har skjønt så vil ikke TomTom fungere med den innebygde gps'en og da er jo litt av vitsen borte for min del. (orker ikke dra rundt på den "store" Holux 240'en :p)

Kan Garmin Mobile XT være et alternativ?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
Du må velge masselagring eller hva det nå heter. Ikke PC-Suite modus.

:)

Når jeg kobler min N95 til PC, får jeg valget på min mobil og sette den i

-Pc suite

-Dataoverføring

-Bildeutskrift

-Eller medieaspiller modus. Skjer ikke stort om jeg velger dataoverføring som du mente jeg skulle?

Dette kommer opp når jeg prøver

sgfdgsd.jpg

Så etter det står det: Waiting for device

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...