Gå til innhold

Linux vs OS X vs Windows


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tror faktisk de fleste Linux-brukere ønsker at maskinen skal gjøre mer for dem enn omvendt.

8419393[/snapback]

 

Jepp, de fleste Linuxbrukerene tilpasser maskinen slik at den gjør akkurat det vi vil at den skal gjøre, no more, no less. Windowsbrukerene blir fortalt hva de skal gjøre, og det samme gjelder for OS X.

 

Jeg tror Linux er for folk som er mer interessert i hva de kan gjøre for datamaskinen enn hva datamaskinen kan gjøre for dem

 

Ehh.. Fortell meg gjerne hva windows boksen din gjør for deg? Fjerner virus av seg selv? Defragmenterer diskene dine? Sørger for at lisensen din er i orden? hmm...

Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk de fleste Linux-brukere ønsker at maskinen skal gjøre mer for dem enn omvendt.

8419393[/snapback]

 

Jepp, de fleste Linuxbrukerene tilpasser maskinen slik at den gjør akkurat det vi vil at den skal gjøre, no more, no less. Windowsbrukerene blir fortalt hva de skal gjøre, og det samme gjelder for OS X.

 

Jeg tror Linux er for folk som er mer interessert i hva de kan gjøre for datamaskinen enn hva datamaskinen kan gjøre for dem

 

Ehh.. Fortell meg gjerne hva windows boksen din gjør for deg? Fjerner virus av seg selv? Defragmenterer diskene dine? Sørger for at lisensen din er i orden? hmm...

8419484[/snapback]

Windowsboksen lar meg spille av musikk og filmfiler uten noe videre stress, mens med den siste Linux distroen jeg prøvde fikk jeg ikke engang spilt av en mp3 fil for å ikke snakke om at jeg ikke fikk velge den skjermoppløsninga/refresh raten jeg ville ha. Jeg vet at hvis man laster ned diverse kodeks og går inn it xorg eller hva det nå heter så får man ordnet dette, men trenger det virkelig å være sånn? Hva er det som hindrer folk i å lage en distro som lar en velge oppløsning/refresh fra en nedtrekksmeny samt og la brukeren spille av det han måtte lyste av multimedia uten noe knot?

Lenke til kommentar
Windowsboksen lar meg spille av musikk og filmfiler uten noe videre stress, mens med den siste Linux distroen jeg prøvde fikk jeg ikke engang spilt av en mp3 fil for å ikke snakke om at jeg ikke fikk velge den skjermoppløsninga/refresh raten jeg ville ha. Jeg vet at hvis man laster ned diverse kodeks og går inn it xorg eller hva det nå heter så får man ordnet dette, men trenger det virkelig å være sånn? Hva er det som hindrer folk i å lage en distro som lar en velge oppløsning/refresh fra en nedtrekksmeny samt og la brukeren spille av det han måtte lyste av multimedia uten noe knot?

8419638[/snapback]

 

Linuxboksen lar meg spille av musikk og filmfiler uten noe videre stress, mens med den siste Windowsen jeg prøvde fikk jeg ikke engang spilt av en ogg fil for ikke å snakke om at jeg ikke fikk velge den skjermoppløsninga/refresh raten jeg ville ha.

 

Mao. dette gjelder ikke bare Linux. Forøvrig anbefaler jeg Ubuntu 7.04 Feisty Fawn som kommer ut i dag, hvor installering av bl.a. mp3-kodek og skjermdrivere er gjort lekende lett.

Lenke til kommentar

Ingen av disse tingene har noe med linux sin skyld å gjøre. Har du ett intel grafikk kort med åpne drivere fungerer ting mye bedre. Grafikk dirvere fra nvidia og ati er det ikke mye å gjøre med da disse er lukket.

 

Det følger med masse codecer til linux som ikke følger med i windows, som codecs for ogg vorbis og flac. Det går heller ikke å inkludere støtte for mp3 o.l i ett grtais OS, da det koster masse penger å implementere. I Ubuntu 7.04 som kommer i dag har man "easy codec installation" som installerer mp3 o.l codecs automatisk. Alt du trenger å gjøre er å godta at disse kan være ulovlige å bruke i noen land.

 

Kan fint vri det andre veien også. Skal du lese pdf dokumenter i windows må man laste ned ett program for å gjøre dette. Det samme gjelder flere andre ting. Har man tekstbehandling og mange nyttige programmer ferdig installert i en fresh windows installasjon. Nei. Man må bruke timer på å skaffe seg alt dette.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...