Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Enkeltpersonsforetak og forbrukerkjøp


Koma

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I fjor opprettet et enkelpersonsforetak som biverv. Jeg har nettopp passert 50.000,- grensen og meldt meg inn i MVA-registeret.

 

Kan jeg kjøpe produkter som privatperson til firmaet og føre det opp som utgifter på firmaet? Dette gjelder innkjøp some er 100% relevant for firmaet. Rettighetene ved privatkjøp er nemlig bedre enn ved næringskjøp.

Endret av Koma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

I fjor opprettet et enkelpersonsforetak som biverv. Jeg har nettopp passert 50.000,- grensen og meldt meg inn i MVA-registeret.

 

Kan jeg kjøpe produkter som privatperson til firmaet og føre det opp som utgifter på firmaet? Dette gjelder innkjøp some er 100% relevant for firmaet. Rettighetene ved privatkjøp er nemlig bedre enn ved næringskjøp.

8417110[/snapback]

 

Dette høres ut som en omgåelse av kjøpsreglene. Det er i realiteten ditt foretak som kjøper produktene, i og med at foretaket dekker utgiftene og produktene benyttes i virksomheten. I så fall er det ikke et forbrukerkjøp og du får ikke forbrukerrettigheter.

Lenke til kommentar

Dette er også det som høres mest naturlig ut, men siden det er jeg som privatperson også er økonomisk ansvarlig for virksomheten så mener noen at det er likegyldig om man bruker sitt private bankkort (forbrukerkjøp) eller virksomhetens (næringskjøp).

 

Jeg er ikke helt inne i reglene ennå så beklager om spørsmålene kan virke litt rare. Jeg vil bare gjøre ting riktig.

 

EDIT: AKIRA kom i forkjøpet med mitt argument :)

Endret av Koma
Lenke til kommentar
Varer som kjøpes inn og føres inn i regnskapet på foretaket faller inn under Kjøpsloven, og du har ingen forbrukerrettigheter på dem.

8417485[/snapback]

Dette er riktig.

 

Du har ingen forbrukerrettigheter på ting som brukes i firmasammenheng.

 

Edit: Naturlig nok (?), siden du ikke fungerer som forbruker.

 

Edit2: Om du betaler tingen med bankkort tilknyttet "firmakontoen" din eller ikke har ikke noe å si. Det er den reelle bruken som teller.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Så med andre ord må det stå FIRMANAVN på faktura for å få det inn i regnskapet. Står det derimot NAVN ETTERNAVN er det ikke mulig? Man må derfor opplyse butikken eller nettbutikken at det er et bedriftskjøp?

 

Har jeg forstått det riktig?

Endret av Koma
Lenke til kommentar
Så med andre ord må det stå FIRMANAVN på faktura for å få det inn i regnskapet. Står det derimot NAVN ETTERNAVN er det ikke mulig?  Man må derfor opplyse butikken eller nettbutikken at det er et bedriftskjøp?

Hvis det står ditt navn på regningen kan du bruke den i regnskapet. Det er ikke noen mulighet for at det skal bli oppdaget hvis du bestiller privat men bruker tingen i firmaet, men skal du følge loven har du ikke flere rettigheter enn ved bedriftskjøp.

Lenke til kommentar
Hvis det står ditt navn på regningen kan du bruke den i regnskapet. Det er ikke noen mulighet for at det skal bli oppdaget hvis du bestiller privat men bruker tingen i firmaet, men skal du følge loven har du ikke flere rettigheter enn ved bedriftskjøp.

8417937[/snapback]

Det har vært tilfeller hvor personer har blitt anmeldt og idømt forelegg når det har blitt oppdaget at de opptrer som forbruker i reklamasjonssaker på 4 år gamle produkter som i realiteten er regnskapsført og står som brukt i næringsvirksomhet. Produsenter og butikker vil regne det som svindel og dokumentforfalskning siden du påfører dem utgifter til å dekke ting du ikke har rett til å få dekket.

Lenke til kommentar
Hvis det står ditt navn på regningen kan du bruke den i regnskapet. Det er ikke noen mulighet for at det skal bli oppdaget hvis du bestiller privat men bruker tingen i firmaet, men skal du følge loven har du ikke flere rettigheter enn ved bedriftskjøp.

8417937[/snapback]

Det har vært tilfeller hvor personer har blitt anmeldt og idømt forelegg når det har blitt oppdaget at de opptrer som forbruker i reklamasjonssaker på 4 år gamle produkter som i realiteten er regnskapsført og står som brukt i næringsvirksomhet. Produsenter og butikker vil regne det som svindel og dokumentforfalskning siden du påfører dem utgifter til å dekke ting du ikke har rett til å få dekket.

8418636[/snapback]

Det har vært tilfeller hvor blabla også liksom. Vis til noe konkret, du, så blir det litt mer troverdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...