Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

GMC Vandura - Starter ikke


PoW

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har problemer med en GMC Vandura (1988) som ikke starter.

Eieren sier at batteriene er dårlige (det er to stykk, vet ikke helt hvordan de er koblet).

Jeg har prøvd med startkabler, men det eneste som skjer da er at det kommer en lav tikkelyd fra motoren, og at Coupèlysene blir svakere helt til jeg slipper tenningen. Startmotoren starter ikke.

 

Når bilen ikke er koblet opp med startkabler lyser coupèlysene omtrent ikke.

Dette tyder på at batteriene er dårlige? (iom. at de har fått ladet en stund)

 

Det jeg synes er merkelig er at bilen ikke starter når startkablene er koblet på, noe den burde gjøre selv om batteriene er ødelagte?

 

En jeg kjenner sa at det kan være at den bilen som er i andre enden av startkablene ikke leverer nok strøm til at bilen kan starte.

 

Noen invendinger/råd?

Endret av PoW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Hvor tykke startkabler bruker du? prøv med ett godt batteri. Men virker nesten litt skummelt, prøv å dra rundt motoren med en fastnøkkel for å se om motor sitter i stein. Motor sakl dras i den retningen at du "strammer" bolten på veiva

Lenke til kommentar

Hvis det er to batterier er det mye mulig at den har 24-volts anlegg (sjekk dette først!). Da må du bruke to seriekoblede batterier. Hvis du skal gjøre det, så ta hjelpebatteriene ut av bilene de eventuelt er montert i, for hvis du er uheldig og får sendt 24 volt inn på et 12-volts anlegg kommer du til å blåse alt av elektronikk til "dundas", og da er bilen i praksis et totalvrak. Vær dessuten veldig forsiktig så du ikke lager noen kortslutninger, for her kan det fort komme til å gå uhyggelig store strømmer, store nok til at det å sveise sammen kablene bare er barnemat.

Endret av larschroe
Lenke til kommentar

Det holder å bruke to sett startkabler og to batterier, og koble hvert "hjelpe-batteri" over hvert sitt batteri i bilen. Pass på at all polaritet blir riktig, ellers blir det DYRT!

 

Edit: Det sikreste er å bruke løse batterier, da slipper du i det minste å ødelegge mer enn EN bil!

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Det holder å bruke to sett startkabler og to batterier, og koble hvert "hjelpe-batteri" over hvert sitt batteri i bilen. Pass på at all polaritet blir riktig, ellers blir det DYRT!

 

Edit: Det sikreste er å bruke løse batterier, da slipper du i det minste å ødelegge mer enn EN bil!

8408773[/snapback]

Løse batterier?

 

Har montert nye batterier. Ved hjelp av en Tahoe fikk vi start på den; gikk ikke med en mindre bil.

Batteriet lades ut når vi kjører, så jeg har på følelsen av at dynamoen må skiftes.

Hvordan er det andre et hjelpebatteri? De er seriekoblet, så jeg går ut i fra at de virker på lik linje.

Lenke til kommentar

1. Du har 12V anlegg på din bil. ( Bare busser og lasterbiler som har 24V)

2. Batteriene er koblet paralell. Du kunne klart deg med 1 stk. Men det er 2stk for å få nok batterikapasitet. Et kraftig og stort batteri kan erstatte 2 stk i paralell.

3. Bilen lader ikke. En novice hobbymekaniker / elektriker lokaliserer ditt problem på 5 min med et multimeter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1. Du har 12V anlegg på din bil. ( Bare busser og lasterbiler som har 24V)

 

Dette stemmer ikke helt, hadde en 82-land cruiser der var det 24 volts anlegg. Gamle bobler o.l. er 6 volts anlegg mye brukt

Lenke til kommentar
1. Du har 12V anlegg på din bil. ( Bare busser og lasterbiler som har 24V)

 

Dette stemmer ikke helt, hadde en 82-land cruiser der var det 24 volts anlegg. Gamle bobler o.l. er 6 volts anlegg mye brukt

8417244[/snapback]

 

For ikke å snakke om (eldre?) Nissan Patrol. Jeg har også sett amerikanske pickup-er med 24 volt.

Lenke til kommentar

Er enkelt å finne ut av med et multimeter. Mål mellom + og - på batteriene. Dersom de er i paralell måler man 12V, hvis ikke måler man enten 0V eller 24V avhengig av hvilke batterier/poler man måler på.

 

Edit: Mangelfull forklaring. Se innlegg under.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

måler du mellom + og - på samme batteri vil det gi spenninga på det batteriet, og er det et 12V batteri vil det vise ca 12V uansett om det er 24V, eller 230V system.

 

for å måle spenniga på ei serikobling må det målast frå + på det første batteriet til minus på det siste batteriet.

ledning frå batt1- til batt2 +

uttak på batt1+ og batt2-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...