Gå til innhold

31 drept i ny skole-massakre i USA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke våpenlovene det er noe galt med. Det er noe galt med det offentlige helsesystemet. I USA finnes det omtrent ikke tilfeller av tvangspsykiatri. Også her i landet har 'forståsegpåerne' gjort alt de kan for å hindre tvangsinnleggelser osv. men som vi ser igjen og igjen... er det åpenbart mange ustabile mennesker som ikke burde gå ute.

Lenke til kommentar
Milorg: så har du de som ikke har automat i det hele tatt, må lade(trekke kulen opp i kammeret) for hvert skudd. Uansett er dette en tragedie og til deg Wil Berries: Selvfølgelig er våpen farlige uansett hvem som bruker dem, en hver kan være uheldig og fyre av et skudd og drepe en person. Så våpen er farlige. Hadde ikke våpen vært så liberalt i USA kunne denne tragedien blitt avverget, og evt. om man er uheldig kunne det resultert i et knivmord og to.

 

Uanset, våpen gjør landet farlig.

8399742[/snapback]

 

Våpen er ikke farlig ! :mad:

 

Jeg har selv flere våpen i huset, og ingen av dem (våpene) har kommet og tatt meg eller ungene.

 

Vil du vennligst forklare meg hvordan ett våpen er farlig ?

 

Gi våpenet til en person som har psykiske problemer, da kan kanskje ting skje, men ikke kom og fortell meg at ett våpen er farlig.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

 

PS: Bilen og er ett drapsvåpen, husk det. (Men det forutsetter at noen bruker den feil).

Lenke til kommentar

Man trenger ikke å bruke det feil, det skal nok til at noe uventet skjer. For så vidt er alt farlig, men våpen har en større tedens til å gå av uten at du har vært borti avtrekkeren og ellers at uhell skjer, enn at en bil eksploderer av ingenting eller bare kjører av veien.

 

VÅPEN ER FARLIG.

 

Og dessuten, man trenger ikke a være psykisk ustabil. Det er nok til at man er riktig forbanna en dag og har man tilgang på våpen, og er forbanna på rett person, ja da kan ting gå ille.

 

Heldigvis er det vanskligere å få tak i våpen i Norge, men det resulterer bare i andre overskrifter. "Somalier drepte nordmann med kniv". "Unge nordmenn drepte to ungdommer i ett gjengopprør, personene døde av gjentatte knivstikk".

 

Men la oss ikke gå kraftig offtopic. Vi skal ikke diskutere våpen, vi skal diskutere våpenlovene og tragedien. På sett og hvis diskuterer vi våpen i USA. Uansett er min mening at når over 50% av befolkningen i USA har våpen så vil dette resultere i flere drap, uavhengig av tilstand. Det kan skje som følge av psykiske problemer, mobbing og trakkasering(hevn), uhell og mange flere "tilstander" som du liker å kalle det for.

Endret av PatrickM
Lenke til kommentar
Det skjer i hvertfall påfallende ofte synes jeg. Jeg vil absolutt kalle det et amerikansk fenomen.

Amerikansk og amerikansk, liknende skjer vel på ukentlig basis i Irak.

 

Men det er tilgangen på våpen som er farlig. I USA er det spesielt stor tilgang på våpen, og det er spesielt mange som blir drept av dem. Det må da være en sammenheng?

Kanskje, jeg vet ikke, men dersom en kriminell vil ha tak i våpen vil han nok få tak i det selv om våpen ikke er tillatt. Selv om det er kraftig regulert.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Jeg vil faktisk ikke si hvorfor slik hender. Jeg vet tross alt ikke. Vi her i det fredelige Norge kan bare spekulere.

 

Allikevel vil jeg tro det er flere enn én faktor her, det er lett å se ting svart-hvitt i slike saker.

 

For det første er det en liberal våpenlovgivning i USA, noe som gjør det enklere å skaffe våpen.

 

For det andre har USA tydeligvis en kultur som baserer seg mye rundt eiendomsretten, og retten til å beskytte ditt eget land. Derfor har mange amerikanere våpen.

 

For det tredje virker det som om det er mindre "frykt" for skytevåpen der, som om trusselen disse våpnene gir er blitt redusert.

 

Jeg skal ikke si noe for sikkert, annet enn at slike hendelser virkelig er tragiske. Og vær så snill, ikke begynn å kalle ett helt land for våpenelskende desperadoer på grunn av slikt. Det senker debattnivået drastisk.

Lenke til kommentar

Nå får vel karene som lobbyerer for å forby voldelige dataspill enda mere blod på tann, tipper jeg. Vedder på de undersøker huset til skytteren og finner GTA eller Doom 3 der. Eller kanskje noen actionfilmer, så det også kan forbys.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Men det er tilgangen på våpen som er farlig. I USA er det spesielt stor tilgang på våpen, og det er spesielt mange som blir drept av dem. Det må da være en sammenheng?

 

Michael Moore viste vel ganske bra at det ikke er tilgangen som er problemet. I Canada er det veldig lett å få tak i våpen, og veldig mange som har sitt eget.

De har ikke i nærheten av samme dødstallene der.

Lenke til kommentar
Amerikansk og amerikansk, liknende skjer vel på ukentlig basis i Irak.

Men hvem har skapt dagens Irak og hvem er det som styrer det? Nåja, dette er ikke en debatt om Irak. Du har sikkert et poeng i at det ikke bare er et problem i USA med skytevåpen. Men disse "skole-massakrene" er noe i hvertfall jeg forbinder med USA. Jeg synes dette er trist og ønsker en forandring som kan begrense dette. Ordet er fritt..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...