Gå til innhold

Bør 16-åringer få stemmerett?


Bør 16-åringer få stemmerett?  

263 stemmer

  1. 1. Bør 16-åringer få stemmerett?

    • Ja
      46
    • Nei
      212
    • Vet ikke/ingen formening.
      5


Anbefalte innlegg

Bør 16-åringer få stemmerett?

 

Vurderer å gi 16 åringer stemmerett

 

 

Klassekampen meldte i går at kommunene Porsgrunn og Vågå har søkt Kommunaldepartementet om å få gi 16-åringer stemmerett ved neste års kommune- og fylkestingsvalg. Signalene fra Kommunaldepartementet er positive. De vil vurdere utvidet stemmerett i enkelte kommuner som prøvetiltak.

 

Problemet kan bli at de to kommunene er for få og små til at det blir mulig å lese stort ut av en prøveordning. Nå vil imdlertid ordfører i Sola kommune Håkon Rege (H) også vurdere å søke.

 

- Dette er absolutt et interessant forslag. Vi har ikke diskutert det ennå, men jeg vil gjerne se på det etter ferien, sier han.

 

Vågå og Porsgrunn har allerede søkt om utvidet stemmerett. I tillegg har Frp i Vennesla kommune varslet at de til høsten kommer til å fremme samme forslag. Nå følger muligens Sola etter.

 

- Er 16-åringer modne nok til å stemme?

 

- Ja, i alle fall de jeg kjenner gjennom ungdomspartiene. De er engasjerte og oppegående. Hvorfor skal man ikke slippe dem til? spør Rege.

 

Varaordfører i Sandnes Kommune, Per Morten Borgli (Frp), er mer skeptisk.

 

- Noen 16-åringer er modne nok, men det er nok også mange som mangler livserfaring og er desorienterte. Yngre mennesker er nok ikke så opptatt av makroøkonomi og store linjer, de engasjerer seg kanskje heller i mindre saker som busstider og billig alkohol, advarer Borgli.

 

Borgli synes allikevel forslaget er interessant. Han ser gjerne at det prøves ut, men helst i mindre kommuner enn Sandnes.

 

 

Valgdeltakelsen blant førstegangsvelgere er forholdsvis lav. Håkon Rege tror det kan være sunt å slippe Sola-undommen til i yngre alder.

 

- På sikt kan dette gi et løft også for valgdeltakelsen. Det blir mer interessant for unge mennesker å engasjere seg politisk. Dette er en interesse de vil ta med seg videre, mener Rege.

 

Varaordfører i Randaberg Kommune, Leif Egil Torkelsen (Krf), kommer ikke til å ta initiativ til at hans kommune blir med i en eventuell prøveordning.

 

- Hvis initiativet kommer fra ungdommen selv, vil jeg nok støtte det, men jeg tror det er feil fokus. De unge som har stemmerett bruker den i for liten grad.

 

- KrF har dårlig oppslutning blant unge velgere. Er det en del av grunnen til at du ikke hopper i taket over å gi 16-åringer stemmerett?

 

- Nei, det er sånt som svinger fra år til år, så jeg frykter ikke at det ville gått ut over mitt parti, sier Torkelsen.

 

- Hvis folk mener at 16 åringer skal ha stemmerett,bør de engasjere seg sterkere

 

Ønske stemmerett for 16 åringer

 

For 16-årig stemmerett!

 

Jeg mener at de fleste barn på 16 år ikke har noen interesse av å stemme. Det er et faktum at unge bruker stemmeretten sin i mindre grad enn eldre. Ved forrige valg deltok kun 56 prosent av førstegangsvelgerne, mens hele 84 prosent av de over 60 avga stemme.

 

om dette er på grunn av at unge ikke gidder å sette seg inn i partipolitikk eller om politikerne ikke gidder å ta unge på alvor vet jeg ikke.

 

Bør 16-åringer få stemmerett?

 

Hvorfor?

 

Er 16 åringer modne nok til å stemme?

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror kanskje det er en baktanke her i og med at de politiske engasjerte jeg husker fra videregående skolen var rødere en modne tomater, men uten noe spesiell kunnskap om andre partier enn det de selv holdt med. Det er derfor kanskje et håp om økt oppslutning for de røde partiene de presser på dette, men kanskje FRP også kan vinne på dette i og med at de ved sist skolevalg jeg var med på i den videregående skolen lovet billig øl og røyk. :)

 

En yngre stemmealder vil derimot kanskje stimulere skolen å fokusere mer på undervisning om de forskjellige partiene og ideologiene i politikk her i Norge, og gi disse menneskene mer perspektiv for dem å utforme en formening om.

Lenke til kommentar

Noen 16-åringer er modne nok og andre 16-åringer er ikke modne nok?

 

Såvidt jeg har forstått så har mange voksne (25 år pluss) jeg kjenner -- faktisk alle uten høyere utdannelse -- stemt på partier på grunnlagene:

 

- Lavere busspriser

- Lavere skatter og avgifter

- Lavere pris på alkohol og tobakk

- Færre innvandrere

- Fordi de alltid har stemt på partiet

- Fordi partilederen er stilig

- Full barnehagedekning

 

I korte trekk; De absolutt fleste voksne jeg kjenner som forteller hvorfor de stemte kommer trekkende med *enkeltsaker* som grunnlag for sin stemme--

 

-- og de tror og forventer at partiet skal få gjennomslag for saken når partiet er i mindretallsregjering og deres parti kun har <15% av plassene i stortinget...

 

Et parti kan kun forventes å få gjennomført størsteparten av partiprogrammet sitt dersom de er i flertallsregjering.

 

Når man først spør seg om 16-åringer skal få stemmerett og det blir sagt at mange er umodne... så anser jeg det som et angrep på stemmerett for 18-åringer og selv 25-åringer, da jeg har erfart at den eneste forskjellen mellom 16-åringer og 18-åringer og 25-åringer er at 25-åringene er bedre til å gjenta populistisk svada enn 18 og 16-åringene fordi 25-åringene har hørt mer propaganda.

Lenke til kommentar

16 åringer burde absolutt få stemmerett, mener jeg.

De fleste 16 åringer er modne nok til å kunne klare å gjøre seg opp en mening om hvordan de vil landet skal styres, og hvilke saker som er viktige for dem.

Det burde komme mye mer politikk inn i pensum for unge elever.

 

Noen 16-åringer er modne nok, men det er nok også mange som mangler livserfaring og er desorienterte. Yngre mennesker er nok ikke så opptatt av makroøkonomi og store linjer, de engasjerer seg kanskje heller i mindre saker som busstider og billig alkohol, advarer Borgli.

 

Borgli mener med andre ord at dersom en ikke vet noe om makroøkonomi, men er veldig engasjert i satsingen på feks kollektiv transport er man egentlig ikke flink nok eller "inni politikken" nok til å stemme? :love: søtt

 

Trynemjoel:

Jeg tror ikke dette var baktanken med forslaget. Jeg tror heller at siden de "røde" er for mer og utvida demokrati, mener de at en større del av befolkningen bør kunne få stemme. :)

Lenke til kommentar
Noen 16-åringer er modne nok og andre 16-åringer er ikke modne nok?

 

Såvidt jeg har forstått så har mange voksne (25 år pluss) jeg kjenner -- faktisk alle uten høyere utdannelse -- stemt på partier på grunnlagene:

 

- Lavere busspriser

- Lavere skatter og avgifter

- Lavere pris på alkohol og tobakk

- Færre innvandrere

- Fordi de alltid har stemt på partiet

- Fordi partilederen er stilig

- Full barnehagedekning

 

I korte trekk; De absolutt fleste voksne jeg kjenner som forteller hvorfor de stemte kommer trekkende med *enkeltsaker* som grunnlag for sin stemme--

 

-- og de tror og forventer at partiet skal få gjennomslag for saken når partiet er i mindretallsregjering og deres parti kun har <15% av plassene i stortinget...

 

Et parti kan kun forventes å få gjennomført størsteparten av partiprogrammet sitt dersom de er i flertallsregjering.

 

Når man først spør seg om 16-åringer skal få stemmerett og det blir sagt at mange er umodne... så anser jeg det som et angrep på stemmerett for 18-åringer og selv 25-åringer, da jeg har erfart at den eneste forskjellen mellom 16-åringer og 18-åringer og 25-åringer er at 25-åringene er bedre til å gjenta populistisk svada enn 18 og 16-åringene fordi 25-åringene har hørt mer propaganda.

8396876[/snapback]

Du har helt rett. Men vi må forvente at 16-åringer som gruppe er enda mindre modne enn resten av befolkningen og således vil trekke dette i feil retninng.

 

16-åringer bør ikke få stemmerett.

 

Noen 16-åringer er modne nok, men det er nok også mange som mangler livserfaring og er desorienterte. Yngre mennesker er nok ikke så opptatt av makroøkonomi og store linjer, de engasjerer seg kanskje heller i mindre saker som busstider og billig alkohol, advarer Borgli.

 

Borgli mener med andre ord at dersom en ikke vet noe om makroøkonomi, men er veldig engasjert i satsingen på feks kollektiv transport er man egentlig ikke flink nok eller "inni politikken" nok til å stemme? :love: søtt

8398350[/snapback]

Det var ikke det han sa.

Lenke til kommentar
Jeg, for min del, var mye mer politisk interessert da jeg gikk på videregående og hadde samfunnslære, samfunnskunnskap osv. Kanskje er ikke 16 år en dum stemmerettsalder?

8398612[/snapback]

Det at du var interessert eller engasjert betyr ikke nødvendigvis at du var moden og reflektert.

 

Mitt problem med 16-åringer er hva som får 16-åringer engasjert. Og jeg frykter enda mer banalisering av de politiske argumentene enn vi har i dag.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Jeg syns 16-åringer gjerne kunne stemme. Det er kanskje ikke så mange som bryr seg, men de som gjør det burde ha muligheten. De som ikke bryr seg så veldig lar vel heller være å stemme?

 

Det kunne kanskje også være en mulighet å gjøre det slik at stemmer fra myndige personer teller mer enn de fra personer under 18 :hmm:

Endret av morra
Lenke til kommentar

Er helt klart for. Noe jeg ble etter en diskusjon her inne for noen år siden, faktisk.

 

Jeg håper 16 åringer snart kan stemme ved alle valg. De er mer fornuftige enn 18 åringer, da de ikke har begynt med den sanseløse drikkingen enda :wee:

 

Nei, strengt talt så skremmer ikke de 16 åringene jeg kjenner meg fra å ønske at de skal kunne stemme.

Lenke til kommentar

Flott da fikk vi en poll da. :thumbup:

Jeg mener det at 16 åringer burde få lov til å stemme,de er jo gamle nok til å bli påvirka av loven ,så de bør få en sjanse til å påvirke hvordan Norge skal bli styrt, så det syns jeg bare er rimelig.Jeg er heller ikke bekymret over at de kansje ikke er modne nok,de som bryr seg om hvem som styrer Norge,de stemmer,de andre stemmer ikke.

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar
Flott da fikk vi en poll da. :thumbup:

Jeg mener det at 16 åringer burde få lov til å stemme,de er jo gamle nok til å bli påvirka av loven ,så de bør få en sjanse til å påvirke hvordan Norge skal bli styrt, så det syns jeg bare er rimelig.

Argumentet blir ganske meningsløst, i og med at dette gjelder alle, uansett alder. Skal 10-åringer også ha stemmerett?

 

Jeg er heller ikke bekymret over at de kansje ikke er modne nok,de som bryr seg om hvem som styrer Norge,de stemmer,de andre stemmer ikke.

8399337[/snapback]

Så hvorfor ikke sette grensen til f.eks. 12 år? Hvorfor akkurat 16? Hva er egentlig hensikten med å innføre enda en aldersgrense ved siden av myndighetsalder?

Lenke til kommentar
Flott da fikk vi en poll da. :thumbup:

Jeg mener det at 16 åringer burde få lov til å stemme,de er jo gamle nok til å bli påvirka av loven ,så de bør få en sjanse til å påvirke hvordan Norge skal bli styrt, så det syns jeg bare er rimelig.

Argumentet blir ganske meningsløst, i og med at dette gjelder alle, uansett alder. Skal 10-åringer også ha stemmerett?

 

Jeg er heller ikke bekymret over at de kansje ikke er modne nok,de som bryr seg om hvem som styrer Norge,de stemmer,de andre stemmer ikke.

8399337[/snapback]

Så hvorfor ikke sette grensen til f.eks. 12 år? Hvorfor akkurat 16? Hva er egentlig hensikten med å innføre enda en aldersgrense ved siden av myndighetsalder?

8399539[/snapback]

Jeg tror generelt at en 16 åring er mer opptatt av hvordan landet styres,og mer politisk engasjert.Denne alderen er litt i grenseland når det gjelder engasjement i samfunnet,så dette er jo forskjellig fra person til person.En 10 åring burde selvfølgelig ikke få lov til å stemme,kjenner mange 16 åringer som er politisk aktive som har mange meninger og synspunkter.

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar
Jeg tror generelt at en 16 åring er mer opptatt av hvordan landet styres,og mer politisk engasjert.Denne alderen er litt i grenseland når det gjelder engasjement i samfunnet,så dette er jo forskjellig fra person til person.

Så hvorfor ikke gjøre det enkelt og ha myndighetsalder som en standard for alle?

 

En 10 åring burde selvfølgelig ikke få lov til å stemme,kjenner mange 16 åringer som er politisk aktive som har mange meninger og synspunkter.

8399773[/snapback]

Jeg er ærlig talt ikke i stand til å se hva det skal ha for betyding. Mange 16-åringer som har lyst til å kjøpe alkohol, kjøre bil, se filmer med 18-års grense, osv. Likevel får de ikke lov. Selv om noen er politisk engasjert, betyr ikke det at de automatisk skal ha rett til å stemme.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...