Gå til innhold

Hvorfor så blasst?


Anbefalte innlegg

Har et Nikon D80 med en Nikon 85mm f/1.8D AF Nikkor. Vanligvis synes jeg det blir knallbra bilder med dette. Var ute for et par dager sidem da det var knallbra vårvær og tok noen bilder nede i strandkanten, men ble skuffet over hvor blasse de ble.

 

Ta en titt på dette:

 

http://www.webinnovation.no/test/DSC_0101.JPG

 

Hva kan jeg ha gjort feil eller hvordan bør en gå frem for å få bedre bilder under slike forhold?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du brukte blitz, og D80 greier ikke synce med kortere lukkertid enn 1/200 (sett bort ifra fp-sync eller hva det nå heter). Med en mindre blender, f.eks. f/8, så ville du sikkert fått en bedre eksponering med 1/200s lukkertid.

 

Nei, solblender har ikke noe med saken å gjøre.

Endret av egeulf
Lenke til kommentar
Du brukte blitz, og D80 greier ikke synce med kortere lukkertid enn 1/200 (sett bort ifra fp-sync eller hva det nå heter). Med en mindre blender, f.eks. f/8, så ville du sikkert fått en bedre eksponering med 1/200s lukkertid.

 

Nei, solblender har ikke noe med saken å gjøre.

8393030[/snapback]

 

Ja, dette er kanskje forklaringen. Kan dette skje når kameraet står i P-modus eller er det sannsynlig at jeg har kjørt i A-modus (med låst blender og for lav sådann)?

Lenke til kommentar
EXIF sier "Shutter priority" (eller driter Vista seg ut?), så automatikken burde jo ha blendet en del ned her.

 

Det kan jo rett og slett tenkes at lysmåleren rett og slett har gått på snørra?  It's been known to happen...

8393693[/snapback]

 

Ja, ved nærmere ettertanke så tror jeg at jeg kjørte på S (lukkerprioritering med 1/200). Da burde jo kameraet valg en mindre blenderåpning og fått et bedre eksponert bilde?

Endret av T2
Lenke til kommentar

Hm. Shutter Priority bruker jeg ikke så kan ikke uttale om den har noe med saken å gjøre. Men det ser ut som det aktive fokuspunktet her har vært i midten av søkeren, altså et sted på den mørkegrønne jakken til ungen. Og D80 pleier dessverre å vektlegge lysmåling i fokuspunktet veldig mye, hvilket medfører at bilder der motivet er relativt mørkt men omgivelsene er lyse har en tendens til å bli overeksponert. Jeg må i hvert fall stort sett alltid skru eksponeringskompensasjonen til et sted mellom -1 og -2 hvis jeg skal ta bilder av f.eks. en person i snø eller av et motiv med hvite skyer bak seg.

Lenke til kommentar
Og D80 pleier dessverre å vektlegge lysmåling i fokuspunktet veldig mye, hvilket medfører at bilder der motivet er relativt mørkt men omgivelsene er lyse har en tendens til å bli overeksponert.

8393854[/snapback]

Normalt ville nok D80'n ha skjønt at den trengte innfyllingslys her, og fyrt av blitzen. D80 forsøker jo, så langt som mulig, å eksponere det som ligger i fokuspunktet korrekt. Junior er jo også overeksponert ett eller to trinn, så her har nok ting gått veldig galt. Ett eller annet har forvirret lysmåleren... "Racing incident", som man sier i motorsport. :)

Lenke til kommentar

Alt lysmålingsutstyr til/på/i kameraer måler lyset etter en 18% grå tone på gråskalaen, deretter brukes "programmer" som sammenligner motiv fra en "eksisterende database" programmert inn i kamera... for de fleste motiv vil det finnes noe som er "riktig" og kamera blir "riktig innstilt, dette skjer på alle "automatiske" innstillinger.

i ekstremtilfeller som her, klarte ikke kameraets automatikk les "internprogram" å finne riktig, og eksponerer derfor etter hovedmotivet, dette er forholdsvis "mørkt" pga jakka og innstillingene blir deretter...

hvis du hadde blitz, så vil dette medføre at du på den avstanden du sto på måtte ha en blender 3,2 for at blitzlyset skulle "rekke frem" til motivet.

 

Husk at for å styre mengde blitzlys så er det kun blender (eller styrken på blitzlyset) som gjelder.

Lukkertiden styrer ikke hvor mye lys du får fra en blitz, blitzens lysmegde på film/bildebrikke vil være like mye på blender 1/200 som på 1 sekund.

 

derfor er det viktig å lære seg å bruke manuelle innstillinger og forstå sammenhengen mellom blender og lukker, først da får du gode bilder også på program, når det er sånne ekstemtilfeller som dette...

 

Årsaken til at man må blende ned(undereksponere) med 1-2 trinn og kanskje mer når det er store lyse partier (f.eks. snø) er nettopp dette med gråskalaen, les om Zonesystemet og dette blir klart som dagen...

 

snø er hvit, lyse stener med sollys er hvitt i gråskalaen, dette har rett og slett med kontrasten mellom mørke og lyse partier å gjøre...

en bildebrikke er desverre ikke like medgjørlig som negativ fargefilm for konsumentmarkede på dette området... den fanger bare ett visst kontrastomfang (jeg husker ikke i farten hvor mange steg dette er), kanskje noen andre her vet det...

 

Jeg anbefaler en runde med grått papir, hvitt papir og sort papir, med og uten blitz, på manuell, du vil kunne fotografere det sorte papiret som hvitt ved overdreven overeksponering, og det hvite som sort ved tilsvarende undereksponering... det grå papiret kan du bruke som referanse for å se endringene....

hvis du så setter blitzen på manuelt og flytter kamera lenger fra papiret så vil du se at du også må ender blenderinnstillingen for å kompansere for blitzlyset, men hvis du endrer lukkeren, så er det kun det "naturlige" lyset som endres.

 

enkelt tips.... skal du bruke blitz og automatikk, bruk alltid blenderprioritet (A på Nikon), men lær deg blitzen å kjenne og fotografer på manuell innstilling av både kamera og blitz...

Lenke til kommentar
Alt lysmålingsutstyr til/på/i kameraer måler lyset etter en 18% grå tone på gråskalaen

8394630[/snapback]

Det er ikke uten grunn at Nikon kaller lysmålingssystemet sitt "3D Colour Matrix" - lysmåleren i alle Nikon-kamera har en RGB-sensor som "ser" farger. Dermed har normalt Nikonkameraene betydelig mer informasjon å jobbe med enn x% grå. Uansett har lysmåleren gått på trynet her.

 

(det er ikke sikkert det er riktig at det er 18% for andre lysmålere, men det er av mindre betydning: http://www.bythom.com/graycards.htm)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Alt lysmålingsutstyr til/på/i kameraer måler lyset etter en 18% grå tone på gråskalaen

8394630[/snapback]

Det er ikke uten grunn at Nikon kaller lysmålingssystemet sitt "3D Colour Matrix" - lysmåleren i alle Nikon-kamera har en RGB-sensor som "ser" farger. Dermed har normalt Nikonkameraene betydelig mer informasjon å jobbe med enn x% grå. Uansett har lysmåleren gått på trynet her.

 

(det er ikke sikkert det er riktig at det er 18%, men det er av mindre betydning: http://www.bythom.com/graycards.htm)

8394886[/snapback]

 

har du en raw-fil av dette bildet? da er det jo mulig å korrigere dette bildet en del..

her er en korrigering med utgangspunkt i din jpg fil. Jeg ser at det hvite er helt utbrent i jpg-filen, men i RAW kan det være mulig å hente ut denne informasjonen (noe av den i hvert fall)

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
Normalt ville nok D80'n ha skjønt at den trengte innfyllingslys her, og fyrt av blitzen. D80 forsøker jo, så langt som mulig, å eksponere det som ligger i fokuspunktet korrekt. Junior er jo også overeksponert ett eller to trinn, så her har nok ting gått veldig galt. Ett eller annet har forvirret lysmåleren... "Racing incident", som man sier i motorsport. :)

8394105[/snapback]

D80 fyrer vel ikke av blitzen automatisk unntatt på noen av de helautomatiske programmene. Den gjør det i hvert fall ikke på blenderprioritet. Men du får varsel i søkeren om at du bør bruke blitz.
Lenke til kommentar

Går ut i fra at objektivet ditt er helt i orden?

 

Jeg har et med treg blender på, så hvis lysmålingen tilsier f 3.2 og 1/200 klarer ikke alltid objektivet og blende ned og tar derfor bildet på fullåpen blender (lukkertiden blir dermed altfor lang). Resultatet er kraftig overeksponerte bilder..

Lenke til kommentar
Går ut i fra at objektivet ditt er helt i orden?

 

Jeg har et med treg blender på, så hvis lysmålingen tilsier f 3.2 og 1/200 klarer ikke alltid objektivet og blende ned og tar derfor bildet på fullåpen blender (lukkertiden blir dermed altfor lang). Resultatet er kraftig overeksponerte bilder..

8396272[/snapback]

 

Jeg har ikke noen grunn til å anta at det er noe feil med objektivet, men dersom jeg får en anledning så skal jeg sjekke det nærmere.

Lenke til kommentar
Normalt ville nok D80'n ha skjønt at den trengte innfyllingslys her, og fyrt av blitzen. D80 forsøker jo, så langt som mulig, å eksponere det som ligger i fokuspunktet korrekt. Junior er jo også overeksponert ett eller to trinn, så her har nok ting gått veldig galt. Ett eller annet har forvirret lysmåleren... "Racing incident", som man sier i motorsport. :)

8394105[/snapback]

D80 fyrer vel ikke av blitzen automatisk unntatt på noen av de helautomatiske programmene. Den gjør det i hvert fall ikke på blenderprioritet. Men du får varsel i søkeren om at du bør bruke blitz.

8395678[/snapback]

 

Jeg aktiverte blitz manuelt da jeg så at det ville bli en ganske hard skygge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...