Gå til innhold

Hvorfor så blasst?


Anbefalte innlegg

Hm. Det er litt rart, men hvis det var den innebygde blitzen du brukte så har jo ikke den allverdens til oomph... 85mm er jo ganske mye tele, så jeg antar du har stått på litt avstand.

 

Men hvis det er et engangstilfelle så er jeg tilbøyelig til å være enig med Anew om at du bare har vært uheldig og havnet i en situasjon som lysmåleren ikke taklet så veldig bra. Jeg har selv opplevd noen få ganger å få bilder som er absurd overeksponert, men hvis jeg flytter fokuspunktet noen få cm på motivet så blir det neste bildet perfekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også et spørsmål som er litt relatert til dette (blasse bilder):

 

Når jeg tar bilder med 85mm 1.8 eller 50mm 1.4 objektivene mine (samme motiv og kamera på stativ og i P-modus), så ser jeg på histogrammet at bildene er eksponert lysere enn med 18-70mm kit linsen. Jeg ser at verdiene i histogrammene er forskjøvet med ca 1/8 del til høyre. Resultatet er at bildene tatt med fastobjektivene virker noe lysere enn med kit zoomen. Det er selvfølgelig ikke så ille som eksempelet i starten av denne tråden. Jeg stusser bare på at det blir forskjellig eksponering av samme motiv avhengig av linser. Skal ikke kombinasjonen av blenderåpning / lukkertid sørge for at det blir helt identisk eksponering med forskjellige objektiver dersom forholdene ellers er like?

 

Noen som kan forklare dette?

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke den norske terminologien, men på engelsk omtales dette som "transmission", og noen svært få objektiver (i objektiver laget for filmproduksjon er det vanligere) er merket med en sk. "T-stop", som gjør det mulig å beregne eksponeringskompensasjon for å få nøyaktig like eksponering når man skifter mellom ulike objektiver. Ulike objektiver slipper gjennom ulike mengder med lys, avhengig av kvalitet og optisk konstruksjon. Hvert optiske element absorberer en bitteliten andel av lyset. Zoomer, som gjerne inneholder flere optiske elementer, vil derfor slippe gjennom mindre lys enn fastoptikk.

 

Forskjellene er små, så små at man stort sett ikke trenger å ta hensyn til det, men det er nok et eksempel på at man aldri kan stole blindt på lysmåleren. Forskjellen mellom zoom og fastoptikk er tidvis overraskende stor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...