Gå til innhold

stopp drap av ulv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
FAEN blir så kvalm av de som skyter ulv uten mening. Ulven er bare farlig i flokk eller med nyfødte. Den er en puslete sak med små tynne bein alene.

når skal folk skjønne det?

Og det med at de tar sauer, ja samme som for oss. det er jo mat:O! om de tar noen sau i året? care?

seff blir jo en del. Men å skyte norges "jeger", nei i say no more. geeze

redd ulven!

 

litt rotete men men.

 

#stemmer#

8417052[/snapback]

No er det jo ikkje så mange som skyt ulv utan meining, sidan arten faktisk er freda. Men kva reknar du som god nok meining? I mine auge bør det vere grunn til å skyte ulv dersom han gjentekne gonger tek buskap. Utan tvil.

8445997[/snapback]

 

 

hvorfor tror du de er frdet, mennesket er så egoister. la økosystemet leve litt mer. Vi ødelegger jo plantetn med masse produksjon . tror sauene ville vært lykkeligere i naturen uten bønder hvis du skal se det fra den siden , selvom de har høyere"bli spist" faktor

8447742[/snapback]

 

Ja, du har nok rett i det med at sauene hadde vore lukkelegare. Men om me ikkje skulle hatt bønder, står ein ovanfor ei heil rekkje nye problem når det gjeld matproduksjon. Ville du t.d. gått på jakt etter sauer eller andre dyr i mange meter med snø? Trudde ikkje det, nei. Og kva kjenner du om eit par ulvar vert skotne fordi dei et sauer...

8454458[/snapback]

 

 

Sorry to say, men jeg hadde ikke hatt noe i mot å gå på jakt i noen meter snø for å skyte sau, fremfor å gå på jakt i noen meter snø for å skyte et dyr vi har kun få av i Norge.

Du kommenterer som om det skulle vært uendelig med ulv i Norge. Tatt i betraktning størrelsen på den stammen vi har på Norsk side av svenskegrensen, så er to ulver svært MYE.. Hater å høre sauebønder(vi har dem her i nord også) som maser i avisa om at nå må vi få bjørnejakt på banen, og nå må ulven skytes fort som faen FØR den tar budskap, bare fordi ei vettskremt gammel kjerring har sett spor etter en satelitt-ulv som har vandra noen hundre mil, og dessverre la igjen et spor i snøen her oppe...

 

Sånne folk skulle vært satt på skolebenken, og blitt fortalt en del ting. Dessuten, i stedet for å skyte ulv, klage på at rundballer er så dyrt(som svært mange bønder får så mange til overs av at de blir liggende til kråka tar dem, ja jeg har sett det) så kunne bøndene heller gå til anskaffelse av nødvendig sauebeskyttelse. Jeg vet ikke i sør, men her oppe har flere bønder gått til anskaffelse av det vi populært kaller LAMA. Utrolig digg for ungene som tar buss og får se det kule dyret hver dag, og når de stiller på skolene og forteller at "dette dyret passer på sauene når de er ute, og tar ikke fem øre for å angripe, og overmanne en ulv eller en bjørn, størrelsen til tross". I tillegg slipper vi maset med å skyte alle rovdyr som er større enn mikkel rev.. Kyss meg i ræva med det jævla pisspreiket. Snakker selv med sauebønder, både de med og de uten lama.. Hadde staten brukt noen kroner noen år på å investere i slike "vernetiltak" hadde vi både halvert og mer, utgiftene med erstatning pga tapt budskap, samtidig som vi hadde fått et bedre økologi-system, med flere rovdyr.. Hvem var her først, dyra eller vi?

Endret av Rabagastn
Lenke til kommentar

uansett hva folk sier så er må ulven forvaltes.

er det for mye ulv i norge så må man skyte noen.

er det for få ulver så skyter man ikke.

det går ikke ann og stoppe og skyte ulver.untatt hvis det er for få ulver da.

Endret av froZZo
Lenke til kommentar
uansett hva folk sier så er må ulven forvaltes.

er det for mye ulv i norge så må man skyte noen.

er det for få ulver så skyter man ikke.

det går ikke ann og stoppe og skyte ulver.

8481993[/snapback]

 

 

Morsomt å høre en "ulvehater" bruke ordet forvaltes. Debatten i Norge foregår på et litt høyere plan enn forvaltning eller ikke. Vi forvalter ikke ulven, vi skyter fritt etter den så lenge vi kan bevise at den har vært på norsk side av grensen.

Vi skyter flere ulv hvis vi er så uheldige å finner en sau som har blitt offer for en ulv. Ikke snakk om forvaltning, for det er forskjell på å forvalte en bærekraftig rypebestand, og en ulveflokk på under 20 stykker(tall pr. vinter 2006).

I Norge i dag skal ulven forvaltes med 3 ynglinger i året, dette KUN i de helnorske bestandene, og telles ikke i de tverrgrensende stammene. Dessverre for de helnorske ulvene ser ikke illsinte, fucka bønder forskjellen på en uskyldig, norsk ulv, og en sulten, eller irritert(ingen som tenker at ulven dreper sau fordi sauen går i feil territorie? Anyone?) svensk-norsk ulv som akkurat kommer fra shopping i sverige?

Vi teller kun med to stammer når vi yngler, og flere stammer når vi skyter, men hvem sier at dette stemmer etter at ulven er falt? Vi skyter kanskje bare på to stammer, og derfor dreper vi av feil stamme, noe som gir RÆVVA forvaltning. Gi meg den jeger i norge som kan lukte på ulven og garantere at den ikke har vært i sverige, så er jeg overbevist..

 

 

 

Og frozza, morsomt å se at etter at dere har diskutert over tid på dette temaet, etter min første post kommer du med et så usaklig bilde?

Lenke til kommentar
FAEN blir så kvalm av de som skyter ulv uten mening. Ulven er bare farlig i flokk eller med nyfødte. Den er en puslete sak med små tynne bein alene.

når skal folk skjønne det?

Og det med at de tar sauer, ja samme som for oss. det er jo mat:O! om de tar noen sau i året? care?

seff blir jo en del. Men å skyte norges "jeger", nei i say no more. geeze

redd ulven!

 

litt rotete men men.

 

#stemmer#

8417052[/snapback]

No er det jo ikkje så mange som skyt ulv utan meining, sidan arten faktisk er freda. Men kva reknar du som god nok meining? I mine auge bør det vere grunn til å skyte ulv dersom han gjentekne gonger tek buskap. Utan tvil.

8445997[/snapback]

 

 

hvorfor tror du de er frdet, mennesket er så egoister. la økosystemet leve litt mer. Vi ødelegger jo plantetn med masse produksjon . tror sauene ville vært lykkeligere i naturen uten bønder hvis du skal se det fra den siden , selvom de har høyere"bli spist" faktor

8447742[/snapback]

 

Ja, du har nok rett i det med at sauene hadde vore lukkelegare. Men om me ikkje skulle hatt bønder, står ein ovanfor ei heil rekkje nye problem når det gjeld matproduksjon. Ville du t.d. gått på jakt etter sauer eller andre dyr i mange meter med snø? Trudde ikkje det, nei. Og kva kjenner du om eit par ulvar vert skotne fordi dei et sauer...

8454458[/snapback]

 

 

Sorry to say, men jeg hadde ikke hatt noe i mot å gå på jakt i noen meter snø for å skyte sau, fremfor å gå på jakt i noen meter snø for å skyte et dyr vi har kun få av i Norge.

Du kommenterer som om det skulle vært uendelig med ulv i Norge. Tatt i betraktning størrelsen på den stammen vi har på Norsk side av svenskegrensen, så er to ulver svært MYE.. Hater å høre sauebønder(vi har dem her i nord også) som maser i avisa om at nå må vi få bjørnejakt på banen, og nå må ulven skytes fort som faen FØR den tar budskap, bare fordi ei vettskremt gammel kjerring har sett spor etter en satelitt-ulv som har vandra noen hundre mil, og dessverre la igjen et spor i snøen her oppe...

 

Sånne folk skulle vært satt på skolebenken, og blitt fortalt en del ting. Dessuten, i stedet for å skyte ulv, klage på at rundballer er så dyrt(som svært mange bønder får så mange til overs av at de blir liggende til kråka tar dem, ja jeg har sett det) så kunne bøndene heller gå til anskaffelse av nødvendig sauebeskyttelse. Jeg vet ikke i sør, men her oppe har flere bønder gått til anskaffelse av det vi populært kaller LAMA. Utrolig digg for ungene som tar buss og får se det kule dyret hver dag, og når de stiller på skolene og forteller at "dette dyret passer på sauene når de er ute, og tar ikke fem øre for å angripe, og overmanne en ulv eller en bjørn, størrelsen til tross". I tillegg slipper vi maset med å skyte alle rovdyr som er større enn mikkel rev.. Kyss meg i ræva med det jævla pisspreiket. Snakker selv med sauebønder, både de med og de uten lama.. Hadde staten brukt noen kroner noen år på å investere i slike "vernetiltak" hadde vi både halvert og mer, utgiftene med erstatning pga tapt budskap, samtidig som vi hadde fått et bedre økologi-system, med flere rovdyr.. Hvem var her først, dyra eller vi?

8481914[/snapback]

 

Eg beklager dersom eg har ordlagt meg feil. Eg er ikkje for å skyte ulv fritt, men eg meiner dersom det er problem med ulven, bør han skytast. Men før ein tyr til så drastiske tiltak, må ein sjølvsagt gjere det ein kan for å førebyggje rovdyrangrep. Det er ikkje alltid like lett i store utmarksområde, men ein bør gjere det ein kan. Det er det eg prøver å få fram ;)

Og eg sit faktisk på skulebenken for å lære dette, har faget naturforvalting på skulen:P

Lenke til kommentar

Off topic, men ...

Mamma så ulv i går, han dreiv å luska rundt gården, er nå redd for lammene og de andre dyrene. Jeg liker ikke drap av ulv, men denne kan de bare drepe! Er nesten på grensa av redd nå. Kan ulver skade/angripe mennesker??

Lenke til kommentar

"Bondeopprøret" mot ulv er det eneste som har gjort meg sårbar for fordommene mot bønder som er godt befestet blant mine kolleger her i Oslo.

 

Når en sauebonde mister en sau til rovdyr, får han klekkelig erstatning. Det grines over dette forferdelig farlige dyret, som egentlig bare skal ha mat i magen slik som oss. Dersom de bryr seg så forferdelig om disse dyrene sine, hvorfor gjeter de ikke flokken sin? De kan jo ikke bare be alle de sultne dyra i skogen om å respektere privat eiendomsrett.

 

Så kommer VG og andre fjollete aviser på banen og skriver om bekymrede mødre som væpner seg med hagle fordi noen har sett gaupespor i skauen nær ved. Gaupa er så sky for mennesker at jeg regner meg som heldig over å en gang faktisk ha sett en levende gaupe i skogen!

 

Igjen: Hvis sauen er så dyrebar for dem, hvorfor tar de ikke bedre vare på den? I Nordnorge er det helt kriminelt med sauer langs veien (E6). Vedlikehold på gjerder slurves det ekstremt med, og mange sauebønder gir bare blanke blaffen i at sauene deres reker langs veien. Dersom det blir påkjørsel, så får de jo erstatning på oppunder 5000 kroner likevel. Pluss at de beholder det døde dyret. Så de får da dobbelt betalt for hver sau som blir påkjørt. Er det rart de gjerne lar sauen gå langs veien? Og her avsløres den rørende omsorgen de utviser for at dyrene ikke skal lide. En sau som blir påkjørt ligger jo gjerne med store smerter inntil man får avlivet den. Men det er jo ikke så farlig - man får jo dobbelt betalt for den sauen! :hrm:

 

Så ja, når jeg skriver dette kjenner jeg at fordommene siger på! Jeg ser for meg en kortvokst, hjulbent, innavlet grinebiter med gigantisk mellomrom mellom fortennene, veranda-snusleppe og Felleskjøpet-caps stå der med rifla si. "Vi har itj bruk for de herran rovdyran, sjø! Dæm tæk sauan vårres! Næi, skyt dæm ne' sir no æ!"

Lenke til kommentar
Off topic, men ...

Mamma så ulv i går, han dreiv å luska rundt gården, er nå redd for lammene og de andre dyrene. Jeg liker ikke drap av ulv, men denne kan de bare drepe! Er nesten på grensa av redd nå. Kan ulver skade/angripe mennesker??

8550938[/snapback]

 

ulv kan angripe men da må man nesten løpe etter den inn i skogen, jage den inn i en hule og inn i et hjørne. Det er vel ca. 0.002% sjangs for at en ulv angriper deg utafor døra di eller uti i skogen.

Lenke til kommentar
Pluss at de beholder det døde dyret. Så de får da dobbelt betalt for hver sau som blir påkjørt

 

 

kjører du på en sau i høy fart er det ikke mye som kan brukes\selges.

8551588[/snapback]

Treffer du ræva til en sau i 60 km/timen (du holder 80, men bråbremser deg ned i 60 før du treffer dyret) så knuser du hofta. Dyret ligger der og klynker, og må avlives. Sauen er fullt brukbar minus et lammelår. Kjøttet, vel og merke. Ulla er jo blodig og opprevet, og sikkert ikke ferdigvokst.

 

REDIGERT: Neste gang du kjører på en sau og må betale erstatning, krev å få beholde skrotten! Fårikål FTW! :w00t:

Endret av HilRam
Lenke til kommentar
Off topic, men ...

Mamma så ulv i går, han dreiv å luska rundt gården, er nå redd for lammene og de andre dyrene. Jeg liker ikke drap av ulv, men denne kan de bare drepe! Er nesten på grensa av redd nå. Kan ulver skade/angripe mennesker??

8550938[/snapback]

 

Ulven er reddere deg enn du er redd for den. Sjansen for at ulv vil angripe er som sagt ekstremt liten. Da må du terge den eller gjøre slik at den føler seg redd.

Lenke til kommentar
"Bondeopprøret" mot ulv er det eneste som har gjort meg sårbar for fordommene mot bønder som er godt befestet blant mine kolleger her i Oslo.

 

Når en sauebonde mister en sau til rovdyr, får han klekkelig erstatning. Det grines over dette forferdelig farlige dyret, som egentlig bare skal ha mat i magen slik som oss. Dersom de bryr seg så forferdelig om disse dyrene sine, hvorfor gjeter de ikke flokken sin? De kan jo ikke bare be alle de sultne dyra i skogen om å respektere privat eiendomsrett.

 

Så kommer VG og andre fjollete aviser på banen og skriver om bekymrede mødre som væpner seg med hagle fordi noen har sett gaupespor i skauen nær ved. Gaupa er så sky for mennesker at jeg regner meg som heldig over å en gang faktisk ha sett en levende gaupe i skogen!

 

Igjen: Hvis sauen er så dyrebar for dem, hvorfor tar de ikke bedre vare på den? I Nordnorge er det helt kriminelt med sauer langs veien (E6). Vedlikehold på gjerder slurves det ekstremt med, og mange sauebønder gir bare blanke blaffen i at sauene deres reker langs veien. Dersom det blir påkjørsel, så får de jo erstatning på oppunder 5000 kroner likevel. Pluss at de beholder det døde dyret. Så de får da dobbelt betalt for hver sau som blir påkjørt. Er det rart de gjerne lar sauen gå langs veien? Og her avsløres den rørende omsorgen de utviser for at dyrene ikke skal lide. En sau som blir påkjørt ligger jo gjerne med store smerter inntil man får avlivet den. Men det er jo ikke så farlig - man får jo dobbelt betalt for den sauen!   :hrm: 

 

Så ja, når jeg skriver dette kjenner jeg at fordommene siger på! Jeg ser for meg en kortvokst, hjulbent, innavlet grinebiter med gigantisk mellomrom mellom fortennene, veranda-snusleppe og Felleskjøpet-caps stå der med rifla si. "Vi har itj bruk for de herran rovdyran, sjø! Dæm tæk sauan vårres! Næi, skyt dæm ne' sir no æ!"

8551125[/snapback]

 

Så negativ du er til bonder da!!

Ja, vi er glade i dyra våre, og ja, vi passer på de, men så har vi andre ting å gjøre enn å gjete sauer.

Vi har bare 4 sauer, de er nesten som hundene våre, selvsagt bryr vi oss hvis de blir påkjørt! Men våre sauer går ikke rundt på veien som de sier, og hvis de skulle gjøre det og bli påkjørt, så får vi ikke penger for sauen!

Endret av moone
Lenke til kommentar

Ellers har det til tider vært interressant å observere nesten gråtende bønder over en blodig saueskrott drept av ulv, bjørn, gaupe, bondens egne hunder eller hva det nå måtte være når sauens eneste virkelige hinmann er bonden selv, når han altså dreper for pengenes skyld...

 

Vet ikke hva som verst jeg, selv om bondens metode kanskje er mest "human" fordi dyrevernorganisjoner har fått gjennomslag for at bønder ikke bare kan kakke dem i hodet som de har pleid å gjøre.

 

Tro meg, jeg bor på landet selv og her finns det mange bønder som gjerne ville ha spart noen kroner på å kunne avlive sauer og andre husdyr billig snarere enn humant... Litt som rovdyr på en måte, bare at de gjør det for pengenes skyld...

 

Hva jeg synes er verst? Vel.... Jeg tror fremdeles bønder er mer humane, jeg mener innerst inne, enn ulv og andre rovdyr.... Men deres aksjoner mot andre dyr enn sine "egne" får meg til å lure...

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Ellers har det til tider vært interressant å observere nesten gråtende bønder over en blodig saueskrott drept av ulv, bjørn, gaupe, bondens egne hunder eller hva det nå måtte være når sauens eneste virkelige hinmann er bonden selv, når han altså dreper for pengenes skyld...

 

Vet ikke hva som verst jeg, selv om bondens metode kanskje er mest "human" fordi dyrevernorganisjoner har fått gjennomslag for at bønder ikke bare kan kakke dem i hodet som de har pleid å gjøre.

 

Tro meg, jeg bor på landet selv og her finns det mange bønder som gjerne ville ha spart noen kroner på å kunne avlive sauer og andre husdyr billig snarere enn humant... Litt som rovdyr på en måte, bare at de gjør det for pengenes skyld...

 

Hva jeg synes er verst? Vel.... Jeg tror fremdeles bønder er mer humane, jeg mener innerst inne, enn ulv og andre rovdyr.... Men deres aksjoner mot andre dyr enn sine "egne" får meg til å lure...

8559613[/snapback]

Hjemme dreper vi ikke sau så lenge vi ikke må p.g.a sykdom o.l. Vi lar de leve livet ut! Vi dreper i hvertfall ikke for pengenes skyld!

Jeg snakker kanskje ikke for alle nå, men dette gjerder min familie, så ikke døm alle bonder for å være ... ja, dere har kommet med så mange eksempler at jeg ikke vet hva jeg skal velg, men les litt ovenfor, dre skjønner hva jeg merer.

Lenke til kommentar
Hjemme dreper vi ikke sau så lenge vi ikke må p.g.a sykdom o.l. Vi lar de leve livet ut! Vi dreper i hvertfall ikke for pengenes skyld!

Jeg snakker kanskje ikke for alle nå, men dette gjerder min familie, så ikke døm alle bonder for å være ... ja, dere har kommet med så mange eksempler at jeg ikke vet hva jeg skal velg, men les litt ovenfor, dre skjønner hva jeg merer.

8559770[/snapback]

 

Er sikker på at du/dere har et slikt forhold til dyr, og jeg glad for at det finnes slike mennesker!

 

Men det er allikevel et faktum at det selges lammunger. kyllinger, søte små kalver og til og med små føll som ikke løper fort nok til å gjøre det stort på travbanen, til matproduksjon....

 

Det vi snakker om er vel hva som er verst... De som avler og tar liv for penger eller de som løper etter og dreper av innstinkt og/eller sult?

 

Edit: Eller enda verre, de som løper rundt og dreper dyr av ren hevnlyst og/eller manglende inntjening....

Endret av trn100
Lenke til kommentar

:D

Har ingen betenklihet med å skyte ulv. Har selv skutt ulv. Smertefri avliving. Trakket den bare ned i et myrhull, og vips var det en ulv mindre den dagen. Kjenner flere som har gjort det samme. Ingen sakner disse ulvene heller :( . I alle fall ingen i dette forum. De har neppe vert nord for Sinsenkrysset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...