Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp ip-adresse manuelt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For Windows XP gjør du følgende:

 

Åpne Network Connections

Høyreklikk på det grensesnittet du vil konfigurere og velg Properties

Velg Internet Protocol og klikk Properties

Sett IP-adresse, Subnet Mask (vanligvis 255.255.255.0) og Default Gateway (IP-adresse til ruteren)

Endret av hsiverts
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
For å finne ut alle ip'ene du skal skrive inn gjør du dette:

 

Start - kjør - cmd.exe

Skriv: Ipconfig /all

 

Lykke til. :)

8403607[/snapback]

Dette gir jo ingen mening. Det er ikke noe poeng å sette IP, gateway og netmask manuelt hvis man allerede har korrekte innstillinger.

 

Hvis man skal bruke manuell konfigurasjon må det jo være for å sette parameterne til noe annet enn det som settes automatisk.

Lenke til kommentar
For å finne ut alle ip'ene du skal skrive inn gjør du dette:

 

Start - kjør - cmd.exe

Skriv: Ipconfig /all

 

Lykke til. :)

8403607[/snapback]

Dette gir jo ingen mening. Det er ikke noe poeng å sette IP, gateway og netmask manuelt hvis man allerede har korrekte innstillinger.

 

Hvis man skal bruke manuell konfigurasjon må det jo være for å sette parameterne til noe annet enn det som settes automatisk.

8472964[/snapback]

Eller for å ha en statisk IP på lokalnettet, hvis du f.eks. kjører en server på maskinen.

 

Jeg kjører flesteparten av mine maskiner på statiske IP-er, mye lettere med SSH, VNC, Apacheservere etc.

Lenke til kommentar

Utrolig hva en diskusjon kan utarte seg til. Vi vet ikkje hvilket OS han har. Vi vet ikkje om det er internettet han har problemer med. Vi vet strengt tatt bare at han ikkje får en IP-adresse, og at han ønsker å sette den manuelt. Når da folk begynner å foreslå å bruke "ipconfig /all" for å finne ut hva han skal skrive inn manuelt, foreslår jeg at vedkomne leser første post, og tenker litt over hva man faktisk har svart på.

 

Uansett, til trådstarter, dersom du vet hvilke instillinger nettverket trenger, kan du føre det inn manuelt om du følger anvisningene til noen over her. Dersom du ikkje vet det, trenger vi nok en smule mer informasjon om dette "nettverket" du snakker om, evt. utstyr som er koblet opp, OS'et ditt, etc, før vi i det hele tatt kan hjelpe deg noe særlig mer. Akkurat nå er det som å lete etter knappenåla i høystakken....

Lenke til kommentar
Jeg bruker heller å reservere IP adressen til MAC adressen på nettverkskortet til de maskinene som skal ha "fast" IP.  Disse maskinene får da alltid samme IP, og jeg slipper å styre mer med å gi hver maskin en fast IP manuelt.

8474758[/snapback]

 

How?

8479050[/snapback]

 

Routeren din må støtte static DHCP. DD-WRT har foreksempel denne funksjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...