Gå til innhold

Webside-kritikk - Nytt forum?


Ville du benyttet deg av en slik kategori?  

190 stemmer

  1. 1. Ville du benyttet deg av en slik kategori?

    • Ja.
      126
    • Ja, men ønsker ikke at en slik kategori skal bli opprettet.
      3
    • Nei, men man kan gjerne opprette en slik kategori.
      30
    • Nei og jeg ønsker ikke en slik kategori.
      18
    • Vet ikke/ingen formening.
      13


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Går det ikke an å heller kreve at folk faktisk lager en webside (ikke bare PS-mockups) før de spør om kritikk?

8748161[/snapback]

Og hvorfor det? Jeg skjønner ikke helt problemet.

Ofte kan det være greit å kunne legge ut en PS-skisse av siden for å se om folk liker det eller om man skal starte på nytt før man begynner å kode. Det er også langt enklere å foreta designendringer i en PS-fil enn hvis man skal begynne å endre på store deler av CSS-fila.

Lenke til kommentar

Men, dere kan allikevel ikke kontrollere at brukerene bruker nok tid på bildene de lager. De kan da bruke fem minutter, og allikevel poste bildet. Hvis kategorien skal ha navnet websidekritikk, så synes jeg man kan la være å be om kritikk utifra bilder.

Lenke til kommentar
Men, dere kan allikevel ikke kontrollere at brukerene bruker nok tid på bildene de lager. De kan da bruke fem minutter, og allikevel poste bildet. Hvis kategorien skal ha navnet websidekritikk, så synes jeg man kan la være å be om kritikk utifra bilder.

8749585[/snapback]

Det er ikke værre enn å la være å komme med tilbakemeldinger på design du synes ikke bør være der. Selv om jeg ser problemet. Det blir feil å ta vekk denne muligheten bare fordi noen bruker for lite tid på designet. Vi bør heller si tydelig fra til nye postere at dette er ikke et sted for hastverksarbeid.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Rent systematisk passer vel det bedre inn i visuell kreativitet ja, men jeg syns likevel det ikke er noen god løsning. Det blir fort rotete hvis alt som har med webutvikling/-design skal spres ut over ørten forskjellige kategorier. Allerede i dag er det veldig mye feilposting, og skulle alt som ikke er html/css bli flyttet til visuell kreativitet hadde det fort blitt rotete og enda mer feilpostning.

 

I tillegg handler ikke bare webdesign om visuell kreatvivitet og gjøre ting pent. En stor del av det å lage en webside handler også om å gjøre den brukervennlig og følge spillereglene for web, slik at folk finner det de skal, og gir det førsteinntrykket man ønsker. Her tror jeg webfolka kan gi en langt bedre tilbake melding enn folka som ofte vandrer i visuell kreativitet.

Lenke til kommentar
Går det ikke an å heller kreve at folk faktisk lager en webside (ikke bare PS-mockups) før de spør om kritikk?

8748161[/snapback]

Og hvorfor det? Jeg skjønner ikke helt problemet.

Ofte kan det være greit å kunne legge ut en PS-skisse av siden for å se om folk liker det eller om man skal starte på nytt før man begynner å kode. Det er også langt enklere å foreta designendringer i en PS-fil enn hvis man skal begynne å endre på store deler av CSS-fila.

8748553[/snapback]

 

Det er jo helt meningsløst å kritisere en mockup! Det er jo for det første helt off topic; det er hverken web-design, html eller css. Å tro at web-design er å knote litt i Photoshop for å lage shiny knapper og menyer, er utrolig naivt. Web-design handler om så mye mer.

 

For det andre lærer trådstarter i 80% av tilfellene ingenting da det alltid pekes mot htmldog eller andre sider som kan inspirere. Enda et bevis på at det er totalt meningsløst.

 

Enig med JonT. Så lenge man har brukt _nok_ tid på PS-fila er det greit.

8749501[/snapback]

 

Ja, det er et godt argument. Heia kvantitet.

 

Det finnes to typer som legger ut mocups til kritikk:

  • Sånne som ikke har peiling og er helt ny i gamet. De blir jo bare skutt ned og sendt til htmldog, som sagt.
  • De som har et svært ego og vil show off. De vet allerede at de har laget noe kult i photoshop, og vil ha skryt deretter. Kritikk i dette tilfellet vil bare forsvares.
Begge er like meningsløse.

 

Løsningen er at begge typer lager en komplett nettside av mockupen sin. Da blir det plutslig on topic og mye mer interessant og lærerikt for alle.

Lenke til kommentar
Det finnes to typer som legger ut mocups til kritikk:

Sånne som ikke har peiling og er helt ny i gamet. De blir jo bare skutt ned og sendt til htmldog, som sagt.

De som har et svært ego og vil show off. De vet allerede at de har laget noe kult i photoshop, og vil ha skryt deretter. Kritikk i dette tilfellet vil bare forsvares.

Begge er like meningsløse.

8757712[/snapback]

Dette er et like stort problem for sidene som er skrevet i html/css så jeg ser ikke helt hva som er så spesielt for med PS-mochups.

 

Dessuten syns jeg det blir galt hvis man skal nekte folk å gjøre dette, bare fordi noen ødelegger. De fleste i kaféen legger ut PS-mochupen hvis de ønsker kritikk. Og det funker helt fint der. Om du synes det ikke er nok arbeid til å legge ut kritikk, eller ikke føler du kan bidra på en PS-mochup er det ikke verre enn å ikke bidra i tråden.

Lenke til kommentar
Dette er et like stort problem for sidene som er skrevet i html/css så jeg ser ikke helt hva som er så spesielt for med PS-mochups.

Jeg gir heller kritikk og gode råd på en som har prøvd seg på html/css enn en i PS. Dette er da selvforklarende! De holder jo seg til topic :)

 

Dessuten syns jeg det blir galt hvis man skal nekte folk å gjøre dette, bare fordi noen ødelegger. De fleste i kaféen legger ut PS-mochupen hvis de ønsker kritikk. Og det funker helt fint der. Om du synes det ikke er nok arbeid til å legge ut kritikk, eller ikke føler du kan bidra på en PS-mochup er det ikke verre enn å ikke bidra i tråden.

8758833[/snapback]

 

Nå var jo spørsmålet om hvorvidt det må lages en ny kategori, ikke om jeg skal kritisere.

Lenke til kommentar

Du sliter virkelig med og forstå hva et utkast er du Moonshine? Ja, en PS-skisse sier ingenting om personen kan kode siden, men det sier alle sammen hvordan siden skal se ut når den er kodet. Og om personen spør om kritikk på designet og ikke koden, hvorfor i helvete skal han da kode opp siden når han ønsker kritikk på et tidlig stadie for og spørre "Er dere enige i at jeg skal ha den fargen på header, og en skygge på menyen?

 

Slutt og heng deg opp i det med PS-skisser, virker som du har en traumatisk opplevelse fra ett eller annet fælt siden hver gang det kommer opp blir du sinnsykt negativ og i angrepsposisjon.

Lenke til kommentar

Å legge ut en skisse i PS på en webside må da være helt greit, da kan den personen det dreier seg om få tips til hvordan den bør se ut, så kode den, også etter det få kritikk på kode og design. Veldig kjedelig å måtte designe en side, kode den, for så å få slakt for designet og måtte kode den opp igjen.

 

Egentlig er jeg drittlei holdningen din Moonshine(Jonas Drange), du kommer inn i alle tråder, slakter folk uansett deres kunnskaper, og det ligger i mellom linjene på samtlige av dine poster at tror du er bedre enn alle andre. Det kan du ikke nekte for, du bidrar ikke akkurat til en hyggelig tone her på forumet.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Går det ikke an å heller kreve at folk faktisk lager en webside (ikke bare PS-mockups) før de spør om kritikk?

8748161[/snapback]

Og hvorfor det? Jeg skjønner ikke helt problemet.

Ofte kan det være greit å kunne legge ut en PS-skisse av siden for å se om folk liker det eller om man skal starte på nytt før man begynner å kode. Det er også langt enklere å foreta designendringer i en PS-fil enn hvis man skal begynne å endre på store deler av CSS-fila.

8748553[/snapback]

 

Det er jo helt meningsløst å kritisere en mockup! Det er jo for det første helt off topic; det er hverken web-design, html eller css. Å tro at web-design er å knote litt i Photoshop for å lage shiny knapper og menyer, er utrolig naivt. Web-design handler om så mye mer.

 

For det andre lærer trådstarter i 80% av tilfellene ingenting da det alltid pekes mot htmldog eller andre sider som kan inspirere. Enda et bevis på at det er totalt meningsløst.

 

Enig med JonT. Så lenge man har brukt _nok_ tid på PS-fila er det greit.

8749501[/snapback]

 

Ja, det er et godt argument. Heia kvantitet.

 

Det finnes to typer som legger ut mocups til kritikk:

Sånne som ikke har peiling og er helt ny i gamet. De blir jo bare skutt ned og sendt til htmldog, som sagt.

De som har et svært ego og vil show off. De vet allerede at de har laget noe kult i photoshop, og vil ha skryt deretter. Kritikk i dette tilfellet vil bare forsvares.

Begge er like meningsløse.

8757712[/snapback]

Og du går under kategori to? Ikke alle poster kun for å fremstille seg som bedre (...), men faktisk fordi de vil gi/få respons/hjelp. Selv synes jeg at mitt design ser "kult" ut, men tar jo såklart imot konstruktiv kritikk. Og det samme gjelder de som vet de lager flotte design, og kanskje lever på det, men det betyr vel ikke at et design ikke kan bli bedre?

Lenke til kommentar
Du sliter virkelig med og forstå hva et utkast er du Moonshine? Ja, en PS-skisse sier ingenting om personen kan kode siden, men det sier alle sammen hvordan siden skal se ut når den er kodet. Og om personen spør om kritikk på designet og ikke koden, hvorfor i helvete skal han da kode opp siden når han ønsker kritikk på et tidlig stadie for og spørre "Er dere enige i at jeg skal ha den fargen på header, og en skygge på menyen?

 

Slutt og heng deg opp i det med PS-skisser, virker som du har en traumatisk opplevelse fra ett eller annet fælt siden hver gang det kommer opp blir du sinnsykt negativ og i angrepsposisjon.

8762483[/snapback]

 

Ja, eller at jeg diskuterer emnet. Jeg har fått frem mine meninger, og nå hører jeg på dine (minus sytet).

 

Jeg har endret mitt synspunkt; jeg vil stemme ja for en ny kategori, bare den havner under visuell kreativitet slik at jeg slipper å måtte ignorere de aktuelle trådene.

 

Stakkers webdesignere som må lage en PS-skisse om til ett komplett design, for så å måtte endre enkelte visuelle elementer etterpå! Da må de jo faktisk lære CSS gjennom erfaring, noe som er helt meningsløst!

 

Aldri lag et fullstendig design! Lag kun forslag! Heia heia! :hrm:

Endret av Moonshine
Lenke til kommentar

Heihei!

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Du sliter virkelig med og forstå hva et utkast er du Moonshine? Ja, en PS-skisse sier ingenting om personen kan kode siden, men det sier alle sammen hvordan siden skal se ut når den er kodet. Og om personen spør om kritikk på designet og ikke koden, hvorfor i helvete skal han da kode opp siden når han ønsker kritikk på et tidlig stadie for og spørre "Er dere enige i at jeg skal ha den fargen på header, og en skygge på menyen?

 

Slutt og heng deg opp i det med PS-skisser, virker som du har en traumatisk opplevelse fra ett eller annet fælt siden hver gang det kommer opp blir du sinnsykt negativ og i angrepsposisjon.

8762483[/snapback]

 

Ja, eller at jeg diskuterer emnet. Jeg har fått frem mine meninger, og nå hører jeg på dine (minus sytet).

 

Jeg har endret mitt synspunkt; jeg vil stemme ja for en ny kategori, bare den havner und

er visuell kreativitet slik at jeg slipper å måtte ignorere de aktuelle trådene.

 

Stakkers webdesignere som må lage en PS-skisse om til ett komplett design, for så å måtte endre enkelte visuelle elementer etterpå! Da må de jo faktisk lære CSS gjennom erfaring, noe som er helt meningsløst!

 

Aldri lag et fullstendig design! Lag kun forslag! Heia heia! :hrm:

8779537[/snapback]

Sliter litt med å se hvorfor du vil gjøre det så vanskelig. Tar ikke lang tid å endre på noen vha av CSS, men det går fortsatt fortere i PS eller et annet bildebehandlingsprogram.

Lenke til kommentar

Jeg er enig og stemmer for dette. Det er også mye lettere å samle det som har med web og gjøre i samling, i steden for å spre det utover under eksisterende forum.

 

Webdesign er visuell kreativitet, men i den avdelingen skal det bare set veldig bra ut, det fleste er likegyldig til om det er en brukervennlig layout og ikke en masse Photoshopeffekter som tar hundre år å laste... Webdesign handler ikke bare om visuell kreativitet, så derfor burde det gå under Webdesign, HTML og CSS. :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...