Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

AM6 motor, Varmskjært?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

I dag på vei til skolen skjedde det noe fiffig. Som vanlig har jeg litt dårlig tid og ligger derfor i rundt 100 km/t, dette tilsvarer ca 9,500 RPM på speedometeret.

Jeg hadde musikk i ørene, men jeg er rimelig sikker på hva jeg hørte. I det jeg runder en sving, hører jeg en jævlig høy "tute" lyd, akuratt som den de store semitrailerhornene lager. Jeg skatt som faen, og slang meg instinktivt inn på siden av veien i frykt for å bli kjørt ned av en gal trailersjåfør.

 

Men dette var slettes ikke tilfelle.. Jeg ser i begge speiler og oppdager til min overaskelse 1. At det ikke var noe som helst kjøretøy i mils omkrets 2. At motoren min har stoppet. Så jeg slår på blinklys, stopper pent på siden og sjekker bensin, bensinkran samt olje osv - alt i orden. Så prøver jeg å få start på TZR'en igjen, men NULL respons. Starteren bare gikk uten noe tegn til liv der inne. Jaja tenkte jeg, får vel bare ta beina fatt, og det gjorde jeg.

 

Senere på dagen kommer jeg tilbake til mopeden og ståa er den samme. Får en kompis til å dytte meg igang, og da starter den heldigvis. Skal dog sies at den er veldig treg, og må holdes over 4000 rpm for ikke å stoppe. Så jeg kommer meg hjem, og da går den plutselig på tomgang. Dro ut en tur litt senere også, og da startet den jammen i meg lett som bare det. Men den stopper lettere på tomgang nå enn tidligere....

 

Noen som får noe ut av dette? Mange som sier det høres ut som varmskjæring, en mente det var uaktuelt og en annen snakket om topp-pakningen.

 

På forhånd takk, innspill motas med glede.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt hørte jeg på musikk da det skjedde. Hørte som sagt bare det trailer hornet, om det var en av sangene mine eller om det var fra mopeden får jeg nok aldri greie på. Ingen skrapelyder hverken da eller da jeg kjørte den hjem, alt er tilsynelatende normalt nå..

 

Ikke vansklig å starte nei.. Begynner og lure på om det kan være snakk om noe så enkelt som rusk i bensina elns.

Lenke til kommentar

Er nok varmeskjært ja..

 

Edit: Leste ikke at den gikk på tomgang etterpå, men viss det er toppakningen hadde du hørt det, på lyden.. Og mest sannsynlig en liten bensinlekkasje..

 

Men motoren kan gå selv om den er varmeskjært, men trodde det ble litt tungt for den å gå på tomgang.

 

Merker du at den går litt "seigt" når du kjører? Føles ut som den drar litt mer enn vanlig, drar litt tungt..

 

Hvilken dyse har du ?

Endret av -Petter-
Lenke til kommentar
, selvom vi sikkert kjører forbi Evil Duck med *host og hark og røykhoste* Derbi..

 

 

8379647[/snapback]

 

Herregud så sakelig da. vet ikke hva som er værst jeg . at jeg er så overbeskytende ovenfor derbi ? eller at du i en hvær sak skal nevne navnet Evil-Duck og si et eller annet negatift om meg, som vanligvis inneholder noe krenkende ovenfor meg eller derbi.

 

(jepp , vet klart at dette inlegget var like usakelig som dit)

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Menne, var det ikke du som skrøyt av at AM6 var det beste? Ser ikke akkurat sånn ut med den utstillingshylla di.. :!:

8387555[/snapback]

 

 

Det spørs jo alt ut i fra hvordan han har behandlet dem da.

8387985[/snapback]

 

Meget korrekt. Jeg antar Jonas verken har skrudd på moped før eller har skjært noe som helst før, mange som pleier å slenge med seg på bølgen og prate

Lenke til kommentar
Menne, var det ikke du som skrøyt av at AM6 var det beste? Ser ikke akkurat sånn ut med den utstillingshylla di.. :!:

8387555[/snapback]

 

 

Det spørs jo alt ut i fra hvordan han har behandlet dem da.

8387985[/snapback]

 

Meget korrekt. Jeg antar Jonas verken har skrudd på moped før eller har skjært noe som helst før, mange som pleier å slenge med seg på bølgen og prate

8388270[/snapback]

Har Derbi jeg veitu så trenger ikke å skru.. :tease:

 

Så klart kommer det jo litt an på hvordan den behandles, men tar heller vare på den enn å bytte ut ting å tang etterhvert på grunn av manglende vedlikehold, noe som er dyrere enn litt oljeskift og ettersyn..

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Sjangsen for at en Derbi sylinder og en AM6 sylinder skjæres er like store, så ikke vær så tøffe i tryne da Derbi kjørere.

8389395[/snapback]

 

Ikke helt sant :innocent: Derbi har Hardchrome sylinder , som er mer slitesterk en AM6 sin støpjern sylinder.

8390247[/snapback]

Derbi er vel egentlig i en 80ccm også? Eller ihvertfall er tilpassa for en 80ccm. Stemmer ikke det? Eller er jeg ute og ror? :p

Lenke til kommentar
Sjangsen for at en Derbi sylinder og en AM6 sylinder skjæres er like store, så ikke vær så tøffe i tryne da Derbi kjørere.

8389395[/snapback]

 

Ikke helt sant :innocent: Derbi har Hardchrome sylinder , som er mer slitesterk en AM6 sin støpjern sylinder.

8390247[/snapback]

Derbi er vel egentlig i en 80ccm også? Eller ihvertfall er tilpassa for en 80ccm. Stemmer ikke det? Eller er jeg ute og ror? :p

8390541[/snapback]

 

Motoren er på 49.7 ccm. Så du er nok ute å ror.

Lenke til kommentar
Så i praksis så er det en 125cc ramme som det var satt 50cc motor i, eller for å være helt nøyaktig så er ikke motoren en 50cc! Den er en 80cc!!

Blokka, altså veiv, veilagrer osv er beregnet for en 80cc sylinder!

Så det er en 80cc blokk med en 50cc sylinder på! Dette har jeg kontaktet fagfolk for å få bekreftet også!

 

http://www.mopedportalen.com/forum/index.php?showtopic=21624

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...