Gå til innhold

Problemer med å innstalere XP


Anbefalte innlegg

En fyr har prøvd å formatere og innstalere XP på nytt, men gjorde et eller annet feil. Så nå går det ikke ann å slå den på. Han har nå levert den til og når jeg prøver å innstalere xp på nytt står det at det mangler en fil. Jeg har prøvd med mange forskjellige xp cder, men kommer samme feilmeldingen: "Finner ikke filen az63z26b.sys. Trykk en tast for å fortsette". Hvis man starter xp får man bluescreen der det står Unmountable disc. Hva skal jeg gjøre? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men når jeg ikke kommer meg inn i Windows er ikke det så lett ;)

8366973[/snapback]

Vel, formatteringen skjer jo før selve installeringen starter, så du trenger ikke komme inn i Windows for å få formattert.

 

Har du funnet ut om det er SATA-disk i maskinen, eller om det er en god, gammel IDE-disk? Sistnevnte trenger ingen driver, men førstnevnte kan muligens trenge det.

Lenke til kommentar
Men når jeg ikke kommer meg inn i Windows er ikke det så lett ;)

8366973[/snapback]

Vel, formatteringen skjer jo før selve installeringen starter, så du trenger ikke komme inn i Windows for å få formattert.

 

Har du funnet ut om det er SATA-disk i maskinen, eller om det er en god, gammel IDE-disk? Sistnevnte trenger ingen driver, men førstnevnte kan muligens trenge det.

8367084[/snapback]

 

Ja, det vet jeg, men Windows innstalasjonen starter ikke pga den manglende filen.

 

Er ikke helt sikker på om det er SATA eller IDE. Det er en laptop.

Lenke til kommentar

Vel når du setter inn cd'n så får du jo spørsmål om å formatere disken eller ikke. Hvis installasjonen feiler før den begynner å kopiere filer til disken så er det en god sjanse for at det kan være cd'n som er litt rar.

 

Siden det er en laptop så tror jeg ikke det er en sata disk.

 

Hvis det er rester av en feilet xp install på disken er det ikke så rart at du har problemer, men du bør nok prøve å få formatert disken.

Lenke til kommentar

Vel, jeg regner med du har trykt en tast for å starte installasjonen..

 

Og siden du ikke har formatert - så regner jeg med at installasjonen feiler før du engang får sjansen til å formatere?

 

 

Hvis du vil ha hjelp, så må du være litt klarere og gi mere info - kan ikke hale den ut av deg.

Lenke til kommentar

Her er en mulig løsning. Ta å sett deg ned med en PC som har internet og et OS innlagt fra før. Så laster du ned denne LiveCD`en:

 

Gparted heter den forresten.

http://downloads.sourceforge.net/gparted/g...08&big_mirror=0

 

Når den er lasta ned så tar du å brenne ut ISO fila som Image med ditt favorittbrenneprogram. Når det er gjort og du har gjort alt riktig så skal CD`en boote når du setter den i maskina di.

Gparted er et Partisjoneringsprogram som booter rett fra cd. Veldig bra program. Det er et Linux program egentlig, men du kan partisjonere hva som helst med den. Alt fra NTFS til FAT32 og EXT partisjoner.

 

Prøv det du å se hva som skjer når du gjør det.

 

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...