Gå til innhold

Kina mot dataspillavhengighet!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Synes faktisk det er et veldig positivt tiltak fra kina sin side, men hva med de over 18 :)

8382093[/snapback]

Er du seriøs eller bare ironisk? Er det bra at myndighetene kontrollerer og overvåker og setter begrensinger på friheten mennesket har? At noen vil være tapere og sitte inne og spille 24/7 er deres problem.

8389755[/snapback]

Det er ikke bare noen, det er veldig mange.. Derfor føler de at det må drastiske tiltak til for å kontrollere problemet før det spres enda mer.

Skrevet (endret)

Dere får det til å høres ut som en kreftsykdom :D

Dette er akkurat det samme som at myndighetene bestemte at man ikke får kikke på stjerner mer en 3 timer om gangen, får ikke fluefiske mer enn 3 timer om gangen, får ikke gjøre hvilken som helst hobby mer en 3 timer om gangen.

Man kan ikke si at tvang og begrensing i folks privatliv er en "god ting" i enktelte tilfeller så lenge man selv ikke blir rammet. Kan dere som støtter dette med hånden på hjertet si at dere aldri har gjort samme ting mer enn 3 timer i strekk før?

Jeg stemmer i såfall at neste begrensing blir i film og tv-verden. Ser du på TV mer en 3 timer, blir bildet gradevis mer utydelig, og til slutt bare snø. Samme med dvd filmer, to fimer på rad går ikke.

Endret av likferd
Skrevet

Dette er akkurat det samme som at myndighetene bestemte at man ikke får kikke på stjerner mer en 3 timer om gangen, får ikke fluefiske mer enn 3 timer om gangen, får ikke gjøre hvilken som helst hobby mer en 3 timer om gangen.

Man kan ikke si at tvang og begrensing i folks privatliv er en "god ting" i enktelte tilfeller så lenge man selv ikke blir rammet. Kan dere som støtter dette med hånden på hjertet si at dere aldri har gjort samme ting mer enn 3 timer i strekk før?

Jeg stemmer i såfall at neste begrensing blir i film og tv-verden. Ser du på TV mer en 3 timer, blir bildet gradevis mer utydelig, og til slutt bare snø. Samme med dvd filmer, to fimer på rad går ikke.

8389960[/snapback]

Men du kikker ikkje på stjernene, fluefisker, eller ein anna hobby heile dagen.

Seier meg enig i at tvang og begrensing i folks privatliv ikkje er ein god ting.

Eg har sett på film fleire timar i strekk, men eg hadde blitt forbanna hadde neste begrensing blei i film og TV. Eg ser kanskje ein film, nokon program og speler nokre timar kvar dag. Hadde biletet på TVen blitt meir og meir utydeleg hadde eg kjøpt meg to TV og sett film/program og spelt i tre timar på den eine TVen og så gått over til den andre TVen.

Skrevet

8389960[/snapback]

Kan ikke huske å ha hørt historier om stjernekikkere som dreper personer som kommer å blokkerer utsikten. Heller ikke hørt om fluefiskere som har drept en annen fordi han stjal fiskestaven hans.

Dette er et seriøst problem. Ikke for alle, men fortsatt for en stor del.

Å si noe annet er bare naivt vissvass.

Skrevet (endret)

Og du mener folk som spiller dataspill generelt går og dreper folk? Vet ikke hvem som er naiv her jeg.. Det har vært utallige mediaoppslag om alt mulig, GTA som får folk til å bli drapsmenn osv, og alt er rent oppspinn. Tydelig at media har fått deg til å tro på hypen de har skapt.

Endret av likferd
Skrevet
Og du mener folk som spiller dataspill generelt går og dreper folk? Vet ikke hvem som er naiv her jeg.. Det har vært utallige mediaoppslag om alt mulig, GTA som får folk til å bli drapsmenn osv, og alt er rent oppspinn. Tydelig at media har fått deg til å tro på hypen de har skapt.

8392638[/snapback]

Personlig så tar jeg alle historier om at cs og gta gjør ungdommer om til drapsmenn med en klype salt.

Men du kan virkelig ikke se bort fra at onlinespill avhengighet er en alvorlig, destruerende "sykdom" som vi må ta hånd om. Ungdommer som sitter hjemme og spiller bort utdanning og sans må stoppes, for de vet ikke bedre.

Må innrømme at 3 timer er litt vel kort tid. Kanskje 8 timer med en 5 timers pause hadde vært nok.

Men foreldrene må også få litt av skylden her. Hvis jeg får meg en sønn eller ei datter som sitter hjemme på rommet sitt hele dagen og spiller onlinespill, så hadde jeg gjort noe drastisk før det hadde blitt for sent. Men det er vel litt vanskelig i Kina der de fleste spiller på nettcafe.

Kanskje det Kina burde ha gjort istedet for restriksjonene er å satt igang en mediekampanje som opplyser foreldre om hvor seriøst onlinespill avhengighet er.

Skrevet

Det finnes nok en god del ting som er farligere enn onlinespilling...for eksempel kan jo Kina slutte å bruke dødsstraff, det vil jo spare 3000 liv++ hvert år. Kina er jo ikke akkurat kjent for å overholde menneskerettighetene. Dessuten er ikke 3 timer onlinespilling farlig i det hele tatt. De som vil spille 24/7 og er sykelig avhengig trenger behandling, og vil nok uansett finne måter å spille mer på. Dette er overvåkning av befolkningen, noe som er en uting.

Dere som støtter dette:

Ville dere ha sagt det samme om det ble innført i Norge?

Maks 3 timer TV om dagen?

Maks en pakke røyk i uken?

Maks 12 pils i måneden?

Blir det innført på en ting kan det lett utvikle seg til å bli begrensinger på mye rart..skal faen meg være ganske dum for å støtte dette. :nei:

Skrevet

8389960[/snapback]

Synd for de som skal se ringenes herre i så fall xD extended edition varer jo langt over 3 timer. Har ofte hatt film maraton med venner der vi har sett ringenes herre trilogien, matrix eller andre filmer og det ble jo over 10 timer på et døgn når vi skulle se ringenes herre.

Men det går alltid igjen at voksne kritiserer ting de ikke vet mye om (tenker på pc spill). Jeg spiller WOW flere timer daglig, men jeg går på skole og får greie karakterer. I tillegg trener jeg og har et bra sosialliv. Jeg kan på ingen måte se hvordan WOW ødlegger for meg selv om jeg spiller mer enn de fleste voksne ville godtatt.

Skrevet
Synes faktisk det er et veldig positivt tiltak fra kina sin side, men hva med de over 18 :)

8382093[/snapback]

Er du seriøs eller bare ironisk? Er det bra at myndighetene kontrollerer og overvåker og setter begrensinger på friheten mennesket har? At noen vil være tapere og sitte inne og spille 24/7 er deres problem.

8389755[/snapback]

At noen tar amfetamin og andre hallusinogene stoffer er deres problem. Vet du, vi mennesker har en rar følelse kalt nestekjærlighet. Prøv den en gang.

Slike onlinespill er konstruert med mål å gjøre spillerne avhengige. Å stadig holde nye gulerøtter forran dem for å få dem til å fortsette å levle, raide etc. Hadde jeg vært i maktposisjon, ville jeg kanskje gjort noe enda mer drastisk. For selv om det tilhører minoriteten, finnes det mange der ute som ikke har godt av slike spill. Dette gjelder hovedsakelige individer som fra før er litt inneslutte av forskjellige grunner. Slike spill vil kun øke til å gjøre dem isolerte. Dessuten er det i Kina problemet er verst, så at de faktisk prøver å gjøre noe med saken, er intet annet enn positivt. Dere kan kritisere metoden så mye dere vil, men det er et faktum at problemet må løses. Myndighetene prøver etter beste evne.

Skrevet (endret)
At noen tar amfetamin og andre hallusinogene stoffer er deres problem. Vet du, vi mennesker har en rar følelse kalt nestekjærlighet. Prøv den en gang.

Slike onlinespill er konstruert med mål å gjøre spillerne avhengige. Å stadig holde nye gulerøtter forran dem for å få dem til å fortsette å levle, raide etc. Hadde jeg vært i maktposisjon, ville jeg kanskje gjort noe enda mer drastisk. For selv om det tilhører minoriteten, finnes det mange der ute som ikke har godt av slike spill. Dette gjelder hovedsakelige individer som fra før er litt inneslutte av forskjellige grunner. Slike spill vil kun øke til å gjøre dem isolerte. Dessuten er det i Kina problemet er verst, så at de faktisk prøver å gjøre noe med saken, er intet annet enn positivt. Dere kan kritisere metoden så mye dere vil, men det er et faktum at problemet må løses. Myndighetene prøver etter beste evne.

8427156[/snapback]

Det du kaller "nestekjærlighet" vil jeg kalle maktsykhet, overformynderi og "forstårsegpåer". Det du sier her er bare... utrolig. HEY DU!" JA DU TAPERN DER BORTE! DU HAR IKKE BRA NO LIV! VI NORMALE SIER DU MÅ SPILLE MINDRE SPILL!

Og når du nevner narkomane. Vet du i det hele tatt hvorfor narkomane får gå og ruse seg på gata? Fordi det er DERES valg, og man kan ikke få dem til å slutte MOT DERES VILJE. Det er det som kalles fri vilje. Noe dere tydeligvis ikke synes folk i kina er verdt.

JA til hjelp til folk som ber om det.

NEI til å få prakket detaljstyring av folks liv ned over ørene på dem.

Når jeg så filmen "Equilibrium " synes jeg historien bak var søkt. Nå er jeg ikke så sikker på at det ikke er fremtiden lenger..

Endret av likferd
Skrevet
Vet du i det hele tatt hvorfor narkomane får gå og ruse seg på gata? Fordi det er DERES valg, og man kan ikke få dem til å slutte MOT DERES VILJE. Det er det som kalles fri vilje.

8429980[/snapback]

Vet DU hvorfor narkomane ruser seg? Kanskje fordi de ble voldtatt av pappa som liten? Har slitt med angst og fobier? Kanskje fordi de ikke vet bedre? Det finnes en stor gruppe mennesker der ute som ikke er egnet til å ha hva du kaller fri vilje. De er ikke skikket til å ta valg som vil gagne dem. Folk som har blitt skadet mentalt og ikke klarer å ressonere logisk. Disse trenger hjelp. Om du ser på hjelpen som frihetsberøvelse, vil vi to alltid være uenige.

Skrevet
Jeg tror det er samme faen hva vi synes, fordi myndighetene og problemet der er ikke som i Norge. :)

8447486[/snapback]

Enig med deg, Bamsemumsen. Du kan ikkje samanlikne speleavhenginheten i Kina med her i Noreg.

Skrevet
Jeg tror det er samme faen hva vi synes, fordi myndighetene og problemet der er ikke som i Norge. :)

8447486[/snapback]

Kina og Norge, forskjellige myndigheter? Du kødder?

Svært så episk du skulle bli. Etter din tankegang er det omtrent meningsløst å diskutere noe som helst, da det aldri har noe å si hva vi synes om saken

Skrevet
Vet du i det hele tatt hvorfor narkomane får gå og ruse seg på gata? Fordi det er DERES valg, og man kan ikke få dem til å slutte MOT DERES VILJE. Det er det som kalles fri vilje.

8429980[/snapback]

Vet DU hvorfor narkomane ruser seg? Kanskje fordi de ble voldtatt av pappa som liten? Har slitt med angst og fobier? Kanskje fordi de ikke vet bedre? Det finnes en stor gruppe mennesker der ute som ikke er egnet til å ha hva du kaller fri vilje. De er ikke skikket til å ta valg som vil gagne dem. Folk som har blitt skadet mentalt og ikke klarer å ressonere logisk. Disse trenger hjelp. Om du ser på hjelpen som frihetsberøvelse, vil vi to alltid være uenige.

8447443[/snapback]

Jeg synes du går litt vel langt om du kaller narkomane og spillavhengige mentalt skadet.. om det er det du mener.

Skrevet

Nå har det blitt vedtatt her i Norge, at det skal komme nye "snillere" spillemaskiner. Vår alles kjære kulturminister Trond Giske har blan annet sagt at det skal bli begrensninger på hvor mye en person kan spille på de nye pengeautomatene.

Er det egentlig noen forskjell mellom dette og det de gjør i Kina?

Skrevet

Forskjellen er vel at i Kina så gjør staten dette uten egen vinning, mens i norge er alt et politisk spill for å sanke stemmer samt å sikre monopol til vårt kjære norsk tipping.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...