Gå til innhold

Erfaringer/kommentarer til Canon Powershot S3?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Etter å ha tenkt mye fram og tilbake, tror jeg at jeg har bestemt meg for hvilket kamera jeg vil ha. Canon Powershot S3.

 

Det virker som et bra kamera og fyller mine behov.

Men jeg leste at den ikke har anti rød øye funksjon, så jeg lurte på om det er noen som har dette kamerat og har problemer med dette?

 

Eller har noen noe annet og fortelle meg om det :)

 

Er fremdeles litt usikker så setter pris på kommentarer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men jeg leste at den ikke har anti rød øye funksjon
Har den ikke? Hmm... uansett om den har anti røde øyne-funksjon eller ikke, så har ikke det mye å si. Det fungerer ikke uansett, og det er mye bedre å fjerne slike ting på datamaskinen i etterkant.

 

Blitsen på Powershot S3 IS spretter opp, og står dermed et stykke unna objektivet. Jo lenger avstand det er mellom objektiv og blits, jo mindre røde øyne får du. Vil derfor tro at S3 IS UTEN anti røde øyne-funksjon gir mindre røde øyne enn et lommekamera MED anti røde øyne-funksjon :)

 

Uansett et veldig bra kamera som varmt kan anbefales. Men se også på Panasonic Lumix FZ8. Hver av kameraene har sine fordeler og ulemper. Blant annet har FZ8 større skjerm, men den er ikke vridbar.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Canon S3 IS har antirøde-øyne funksjon, men den har jeg slått av. Som på de andre kameraene fungerer ikke denne funksjonen uansett, ref også Afseth. Min erfaring er at en slik funksjon forlenger tiden fra du trykker inn utløser (pga utsending av forberedende blink(er) for at øynene skal vende seg til kraftig lys) og at mange ansiktsuttrykk blir noe kunstige pga blinkingen i forkant.

 

Skru opp lyset i rommet, eller gå utendørs for portrettfotografering. Evt fjerne røde øyne enkelt på PC i ettertid.

 

Vil også nevne at S3 IS egner seg utmerket til gode portrettbilder utendørs da man kan zoome inn ansikt på avstand (pga lang tele) og dermed få mer naturlige portrett fremfor å stikke et kamera opp i ansiktet til personen.

 

Her

Lenke til kommentar

Men jeg leste at den ikke har anti rød øye funksjon, så jeg lurte på om det er noen som har dette kamerat og har problemer med dette?

 

 

Presisering. Ref mitt tidligere innlegg. Det som menes med manglende funksjon for røde øyne er mulighet i programvaren på kameraet i ettertid å fjerne røde øyne. Noen kamera har denne muligheten i selve kameraet etter at bilde er tatt. Hvordan dette fungerer i praksis vet jeg ikke, men det blir sannsynligvis tilsvarende som å fjerne røde øyne selv på PC.

 

Her

Lenke til kommentar
Det virker som et bra kamera og fyller mine behov.

Men jeg leste at den ikke har anti rød øye funksjon, så jeg lurte på om det er noen som har dette kamerat og har problemer med dette?

 

Eller har noen noe annet og fortelle meg om det :)

 

Er fremdeles litt usikker så setter pris på kommentarer.

8350038[/snapback]

Har hatt det nesten et år, og har vært kjempefornøyd, utrolig mye bra funksjoner og gode tilpasningsmuligheter!!

Det eneste du bør passe på er motivprogrammene, f.eks tar sportprogrammet også og låser ISO på max, selv i max lysforhold, slik at du får mye støy...

Noen av de er jo nyttige, men det er tryggest å bruke vanlig lukker/blender prioritet. Jeg synes skjermen er veldig bra, fint at den kan skjules og beskyttes, og vribar er meget nyttig! Ellers bruker jeg søkeren til vanlig.

 

Bør også sette stabilisering kun ved opptak, ikke kontinuerlig (sparer strøm). Fungerer kjempebra!!

 

Hadde egentlig lyst på speilrefleks, men har vært fornøyd. Er alltid med, ganske lett og kompakt. Nå har den jo hyggelig pris også...

Lenke til kommentar

Er enig i at typiske "TV-tester" ofte er overflatiske og kan gi "best i test" resultat basert på helt annet grunnlag enn det forbruker ønsker. Synes imidlertid at samarbeidspartner Din side har gjort leksa si bra denne gang med omfattende test av de ulike ultrasoom-kameraene og funnet frem til fornuftige positive- og negative sider. Det fremkommer også av testene og programmet at samtlige modeller skorer relativt bra, men at de har ulike positive- og negative sider. Forbruker kan derfor selv velge hvilket kamera som er best til sitt behov.

 

Og ja, - det er kjekt å få bekreftet at Canon S3 IS skorer så høyt selv om det er over 1 år siden det kom ut. Har selv kameraet og mener den elektroniske søkeren i sterkt sollys er den største negative siden ved kameraet. Dette ble også poengtert i programmet.

 

Her

Lenke til kommentar

Når det gjelder at Canon "alltid" vinner - før jul vant Fujifilm F30, og den forrige kompaktkameratesten DinSide hadde for TV2, julen 2005, vant Nikon med Coolpix P2. Sist DinSide kjørte ultrazoomtest for TV2 vant Panasonic, så vidt jeg kan huske, og for ett år siden vant Nikon D50 SLR-testen.

 

Så jeg vet ikke? :)

Lenke til kommentar
Når det gjelder at Canon "alltid" vinner - før jul vant Fujifilm F30, og den forrige kompaktkameratesten DinSide hadde for TV2, julen 2005, vant Nikon med Coolpix P2. Sist DinSide kjørte ultrazoomtest for TV2 vant Panasonic, så vidt jeg kan huske, og for ett år siden vant Nikon D50 SLR-testen.

 

Så jeg vet ikke? :)

8373009[/snapback]

Det var selvsagt litt overdrevet, men Canon har vunnet mange tester der de klart er underlegne. Blant annet vinner "alltid" den billigste MV-serien (videokamera) over alle andre, på grunnlag som "mest zoom" og lignende. Bildekvaliteten, som er denne seriens aller svakeste punkt, nevnes aldri.

 

I de tre stortestene som er utført i fotodelen hittil i år, har Canon vunnet alle tre (skrivere, multifunksjon og superzoomkamera). Peejay må gå opp til halvannet år tilbake for å finne tilsammen 4 tester der Canon ikke har vunnet :)

 

Poenget er uansett at man aldri skal stole fullt og helt på én test, og spesielt ikke fra en side som "Din Side" der de tester en mengde forskjellige produkter.

Lenke til kommentar

Har hatt dette en stund nå, og er veldig godt fornøygd.

Liker godt:

-Veldig fleksibel skjerm

-Mye zoom

-Fin til macro

-Mange innstillinger

-AA-batterier

 

Liker ikke:

-Om en zoomer maks inn og ser på bildene i 100%-størrelser så er ikke kvaliteten fullt så god som jeg kunne ønske.

-Kan ha problemer med å fokusere i mørkere omgivelser

Lenke til kommentar
Blant annet vinner "alltid" den billigste MV-serien (videokamera) over alle andre, på grunnlag som "mest zoom" og lignende. Bildekvaliteten, som er denne seriens aller svakeste punkt, nevnes aldri.

 

Sist DinSide testet videokameraer var det med et Canon MVX-kamera som fikk tre i terningkast og havnet blant de siste i testen. På bildekvalitet fikk kameraet 5 av 10.

 

I de tre stortestene som er utført i fotodelen hittil i år, har Canon vunnet alle tre (skrivere, multifunksjon og superzoomkamera). Peejay må gå opp til halvannet år tilbake for å finne tilsammen 4 tester der Canon ikke har vunnet :)

 

DinSide har ikke hatt noen skrivertest i år, men testet tre toppmodeller i høst der HP vant. Men det er vel ikke unaturlig at verdens største produsent av kameraer og skrivere vinner en test en gang i blant? Du skrev jo nettopp selv at du var enig i superzoom-dommen, så ...

 

(Og angående å gå opp til halvannet år tilbake var det vel bare at jeg tråklet tilbake i tid. Jeg hoppet ikke over noen tester der Canon vant.)

Lenke til kommentar
Men jeg leste at den ikke har anti rød øye funksjon
Har den ikke? Hmm... uansett om den har anti røde øyne-funksjon eller ikke, så har ikke det mye å si. Det fungerer ikke uansett...

8352964[/snapback]

 

:no: Det er ikke sant. Jeg har et kamera Casio EXILIM EX-Z850 (ikke superzoom dokk, kun 3x) med røde øyne reduksjon. Jeg tok bilde av meg selv mens jeg holdt i kameraet. Jeg brukte rødeøyne reduksjon. Innstillingene var auto på alt annet og jeg zoomet litt. Bildekvalitet var stilt inn med 8M og Fine. Jeg tok et bilde om kvelden innendørs og en mitt på natta uten lys inne i det hele tatt. Det ble ikke det minste røde øyner på bildene. Jeg sjekket på pcen på bildet i full størrelse (8M), og der var ikke rødt å se. Legger ved bilde slik at dere får se.

 

Det er brukt kun røde øyne reduksjon, blitz, innstillingene er auto, har brukt noe zoom, kvalitet er 8M og fine. Begge bildene er håndholdt selvportrett (avstand ca 40 cm). Jeg har ikke retusjert bildene på noen måte. Jeg har kun klippet ut øyet for å fokusere på det.

 

over er tatt om kvelden, under er tatt om natta

Klikke på bildene for å lese teksten på bildene og for større bilde.

 

post-127106-1176549603_thumb.jpg post-127106-1176549618_thumb.jpg

Endret av annelisa
Lenke til kommentar
:no:  Det er ikke sant. Jeg har et kamera Casio EXILIM EX-Z850 (ikke superzoom dokk, kun 3x) med røde øyne reduksjon. Jeg tok bilde av meg selv mens jeg holdt i kameraet. Jeg brukte rødeøyne reduksjon.
Tok du bilder i nøyaktig samme situasjon, uten anti rødeøyne-funksjon også? For det er ikke sikkert du ville fått røde øyne uansett. Det er mange faktorer som bestemmer dette, blant annet avstand. Når du tar bilder nærme, så er vinkelen fra øyet til blitsen "krappere" enn om du tar bilder lenger unna. Og hvor rett blitsen treffer på øyet ditt, har veldig mye å si. Derfor vil S3IS sin høye blits naturlig redusere faren for røde øyne fremfor mindre kompakter der blitsen er klint opp til optikken. Ellers kommer det ann på hva slags anti rødeøyne-funksjon du har. Har du den digitale typen, som automatisk retusjerer bort røde øyne i etterkant, så fungerer denne stort sett. Det er funksjonen med forblink jeg snakker om.
Så det bekymrer meg litt at S3 ikke har det. Kjedelig jobb og retusje mange bilder. Jeg har et canon kamera selv nå, med anti rød øye, og det vet jeg virker.
Tar du bilder i helt like situasjoner, med og uten funksjonen, så kan anti rødeøyne-funksjon ha noen innvirkning, men særdeles lite. Og for mange er et ekstrablink både ubehagelig, får en til å lukke øynene og til å tro at bildet allerede er tatt. Mange ulemper.

 

Men som allerede nevnt i tråden, så har nok S3IS denne funksjonen. Uansett, så popper blitsen ganske langt opp på kameraet på S3IS, noe som reduserer faren for røde øyne.

Lenke til kommentar
DinSide har ikke hatt noen skrivertest i år, men testet tre toppmodeller i høst der HP vant.
Allikevel har de i en en sammenligningstest (er vel et mer rett ord) i februar i år rangert en Canon printer høyere enn denne HP-printeren. HP fikk terningkast fem, mens en Canon printer fikk terningkast seks. Når det gjelder multifunksjonstesten, så var det en eldre test som det var linket til i en artikken fra i år. Derfor jeg trodde den var fra 2007.
Men det er vel ikke unaturlig at verdens største produsent av kameraer og skrivere vinner en test en gang i blant? Du skrev jo nettopp selv at du var enig i superzoom-dommen, så ...
Dumpet tilfeldigvis over en test av kompakte fotoskrivere også (eller sammenligning). Gjett hvem som vant/fikk høyest terningkast? Canon fikk fem... samtlige andre fikk fire. På en sammenligning over en lang rekke digitalkamera, har Canon på kun ett av sine ca. ti deltakende kamera fått terninkast fire. Seks Canon har fått terninkast fem, og resten av deres kameraer terningkast seks. Samtlige andre merker har gjennomsnittlig fått et mye dårligere terninkast, og ikke mange har fått terningkast seks i det hele tatt... kun Nikon (to speilrefleks) og Fujifilm (et kompakt). Nikon og Fuji har til gjengjeld fått flere kamera med terningkast tre og fire.

 

Om alt dette kommer av at Canon totalt sett er en bedre produsent, eller av at Din Side sitt testpanel på flere områder foretrekker Canon, vites ikke. Canon er gode på det meste, men spranget mellom Canon og de andre produsentene er i følge disse testresultatene jevnt over mye større enn jeg har hatt som oppfatning. Ingen annen produsent har på nær vunnet eller fått like mange gode omtaler som Canon. Og det har vært en del rare resultater der Canon vinner på totalt usaklige kriterier (som den billigste MV-serien i videokamera). Jeg skal ikke påstå at Din Side er kjøpt og betalt, for det er de sikkert ikke. Men OM en side er kjøpt og betalt, så må de for sin egen del la andre merker vinne en gang i blant, bare for å virke seriøse utad (sier dette for å advare mot mer useriøse utenlandske sider, ikke mot Din Side).

 

Men dette blir totalt off-topic... beklager om trådstarter synes dette er støy i forhold til originalt spørsmål, men diskusjonen rundt om en testside er seriøs eller ikke, synes jeg er viktig informasjon som alle kan dra nytte av.

 

For tilleggsinformasjon... jeg har et Canon digitalkamera, en Canon printer, Canon scanner og et Canon videokamera. Hovedsaklig på grunn av gode personalrabatter fra nettopp Canon. Så jeg er ikke Canon-fiendtlig om noen tror det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...