Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Er Varmepumpe så effektivt som det påstås?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så sant du ikke er 'uheldig' med din installasjon eller med utstyret så er man nærmest garantert at saken betaler seg ned innen 3-5 år. Etter dette fyrer du veldig billig. Vel og merke hvis huset ditt egner seg til luftbåren oppvarming med tanke på luftstrømmer og varmefordeling.

 

Men det er veldig greit å være teknisk interessert. Det er en komplisert installasjon og ikke anbefalt å gjøre selv uten stor interesse. Både farlig/skadelig for mennesker og miljø om noe går feil. Frostskader av kjølemedium, co2-fiendlig kjølemedium hvis det slippes i friluft. En kjølemontor bør gjør jobben, men det er ikke gratis.

 

Problemer kan oppstå med kondens og avrenning under ute-enheten - og dette danner is, mange liter i døgnet hvis du er uheldig - det blir en morsom haug etter noen dager...

 

Det finnes modeller som er ment som gjør-det-selv-pakke. Foma leverer sånne, men de har ikke 'siste nytt' av kjølemedium og er ikke maks effektiv, men ikke elendig av den grunn. Klarer du å gjøre installasjonen selv har du spart gjerne 4-6000 vil jeg anta.

 

Du kan spekulere deg grønn på plassering av inne og ute-enhetene og det er absolutt kjekt å kjenne til prinsipper om fukt, damp, kondens osv.

 

Mye å lese/lære på nett.

Lenke til kommentar
Så sant du ikke er 'uheldig' med din installasjon eller med utstyret så er man nærmest garantert at saken betaler seg ned innen 3-5 år. Etter dette fyrer du veldig billig. Vel og merke hvis huset ditt egner seg til luftbåren oppvarming med tanke på luftstrømmer og varmefordeling.

 

Men det er veldig greit å være teknisk interessert. Det er en komplisert installasjon og ikke anbefalt å gjøre selv uten stor interesse. Både farlig/skadelig for mennesker og miljø om noe går feil. Frostskader av kjølemedium, co2-fiendlig kjølemedium hvis det slippes i friluft. En kjølemontor bør gjør jobben, men det er ikke gratis.

 

Problemer kan oppstå med kondens og avrenning under ute-enheten - og dette danner is, mange liter i døgnet hvis du er uheldig - det blir en morsom haug etter noen dager...

 

Det finnes modeller som er ment som gjør-det-selv-pakke. Foma leverer sånne, men de har ikke 'siste nytt' av kjølemedium og er ikke maks effektiv, men ikke elendig av den grunn. Klarer du å gjøre installasjonen selv har du spart gjerne 4-6000 vil jeg anta.

 

Du kan spekulere deg grønn på plassering av inne og ute-enhetene og det er absolutt kjekt å kjenne til prinsipper om fukt, damp, kondens osv.

 

Mye å lese/lære på nett.

8331904[/snapback]

Huset er over 2 etasjer(ca 160 kvm)med gode luft-strømningsveier mellom etasjene.Men det som gjør meg litt usikker er at huset er velgig godt isolert.Bruker totalt ca 20.000 KW årlig i strøm,og alt blir varmet opp elektrisk(blitt fortalt at det er et ganske lavt forbruk).

Lenke til kommentar

Søk litt på nett, så skal du finne.

 

Problemet med varmepumper er at de blir mindre og mindre effektive jo større temperaturdifferansen blir mellom inne og ute. Derfor vil luft-til-luft-varmepumper lønne seg mest hvis man bor i strøk med varme vintre, som sør- eller vestlandet. Nord for Trondheim og på Østlandet bør man regne litt på lønnsomhet før man kjøper.

Lenke til kommentar
Problemet med varmepumper er at de blir mindre og mindre effektive jo større temperaturdifferansen blir mellom inne og ute. Derfor vil luft-til-luft-varmepumper lønne seg mest hvis man bor i strøk med varme vintre, som sør- eller vestlandet. Nord for Trondheim og på Østlandet bør man regne litt på lønnsomhet før man kjøper.

8336051[/snapback]

 

Har du noen kilder på dette ? Eller kanskje du kan forklare det litt bedre ?

 

Dersom jeg prøver å tenke logisk, kommer jeg fram til motsatt resultat, dvs at det er gunstigere hvis det er en konstant vesentlig forskjell mellom inne og ute temperatur.

 

En varmegjennvinner fungerer jo slik at den overfører overskuddsvarme fra avtrekkslufta til inntakslufta...(gjennom feks en kryssveksler)

Dersom det en sommerdag er 20 grader både ute og inne vil det ikke være noen energioverføring. Man vil til og med kanskje "tape energi" da anlegget surrer og går uten nytte.

 

Er det ett kaldt sted med kort sommer derimot, vil du nesten alltid dra nytte av den positive energioverføringen. Den varme lufta vil vel forbedre den kalde lufta uansett hvor kald den er ? Eneste problemet jeg ser er at det kanskje fryser igjen...

 

Til Rune-B:

At huset er tett og godt isolert er bare en fordel. Da vil du få mye mer ut av ett anlegg, siden nesten all lufta vil gå igjennom det. Det vil også være enklere å opprettholde undertrykk i huset som er vesentlig for at ett balansert anlegg skal fungere optimalt. Ett klart eksempel på dette er de nye forskriftene (se www.be.no )

Lenke til kommentar

trøls:

Beklager, fort gjort å blande alt det her... :ermm:

 

Hvis jeg har forstått det rett er en varmepumpe en slags modifisert aircondition som fungerer motsatt vei. Dvs en stor boks du henger på veggen. I såfall slenger jeg meg på bølgen med skeptikere. Det høres ut som en stygg, bråkete(?), halvveis løsning...

 

Rune-B:

 

Hvis ditt hus på 160 m^2 bruker bare 20000 kWh pr år er det veldig bra !

Det tilsvarer ett forbruk på 125 kWh pr m^2.

 

Hvis vi tar de nye strenge forskriftene som trer i kraft i 2009 (?) som eksempel :

 

Minimumskrav for småhus:

125kwh+1600/BRA = 135 kWh pr m^2 (rammealternativet)

 

Jeg ville heller satset på diverse ENØK tiltak enn varmepumpe.

Synes feks hovedstrømbryter for hele huset høres ut som en fin ide :)

Eventuellt varmegjennvinner hvis du har plass på loftet eller lignende.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vi har årlig forbruk på 17000 kWh på 120 kvadratmeter. Nå tar vi i bruk kjelleren, og forbruket vil nok krype oppover. Har også åpnet opp mellom stue, gang og kjøkken slik at det blir èn stor flate på nesten 90 kvadartmeter, og vurderer derfor varmepumpe.

 

Jeg har ingen tro på at dette vil lønne seg i særlig stor grad, men jeg tenker blant annet på at inneklima vil bli bedre og man vi få en jevnere varme i huset. Når det gjelder økonomien i dette så tror jeg faktisk at varmepumpene er for dyre og har for kort levetid til at dette kan lønne seg.

Lenke til kommentar

Vi har hatt varmepumpe i 4 år til sommeren tror jeg..

 

Noe av det som jeg ser på en stor fordel, som jeg ikke ser at noen tar opp er at den kan kjøle ned huset også..

 

Om sommeren så har vel alle det drit varmt, særlig på natten..

Jeg for min del klarer såvidt å sove hos kjæresten..

 

Varmepumpe kan jo også brukes som aircondition, og kjøle om sommeren, og det er så utrolig deilig! Har ikke hatt en ubehagelig varm natt siden vi fikk den..

 

om vinteren så varmer den jo, men er det kaldt ute så bråker den egentlig en del, og tar mange pauser for å "lade seg opp" underveis.. (men dette er nok individuelt ifra merke til merke..)

 

Men hvis du tror du sparer mye på å kjøpe en såkalt "svenskepumpe" så har du kjøpt katta i sekken når det kommer til vinteren.. de billige klarer aldri de store temperaturdifferansene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...