Gå til innhold

Dresden. Hva hendte?


knapsu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk, og jeg er selfølgelig klar over at men kan slå slike ting opp... Men historie er jo som kjent et resultat av den som faktisk har skreve det hele ned, og da med et visst objektivt tilsnitt.

 

Det jeg kanskje var mer ute etter var nyanser i denne historien, ut ifra hvor i verden du hører den.

 

Beklager at det vart upresist:)

Lenke til kommentar

Joda, men Wikipedia-artikkelen virker da nokså omfattende, og sannsynligvis det beste stedet å lete om du er ute etter objektiv informasjon.

 

Etter å ha lest begge innleggene dine grundig, så er jeg usikker på hva du egentlig er ute etter, siden det lett kan bli useriøst/ensidig framstilt om du leter etter nyanserte historier rundtomkring på nettet.

Lenke til kommentar
Etter å ha lest begge innleggene dine grundig, så er jeg usikker på hva du egentlig er ute etter, siden det lett kan bli useriøst/ensidig framstilt om du leter etter nyanserte historier rundtomkring på nettet.

 

det jeg tror han mener er at seierherrene skriver historien og at det ikke kommer frem tilstrekkelig informasjon om tyskernes synspunkt. (jeg har ikke lest artikkelen)

Lenke til kommentar

Akkurat det skjønte jeg, men jeg mener artikkelen tar en rimelig objektivt og grundig gjennomgang av saken. Om man leter andre steder finner man fort mye rusk for å si det mildt.

 

Google gir for eksempel denne artikkelen, som i første avsnitt sier at ca en halv million mennesker mistet livet i angrepet. Ifølge Wikipedia, som oppgir kilder, påstår ikke engang de mest hardbarkede "revisjonister" at mer enn 100 000 døde og det er generell enighet om at det "kun" var 20 000-30 000.

 

Legg også merke til måten artikkelen påstår at pilotene bevisst siktet på klynger av flyktninger. Jeg er ingen ekspert, men etter det jeg har hørt så var bombeflyene på den tiden heldige om de traff rett by, presisjonsbombing på det nivået virker usannsynlig.

Endret av E-Ton
Lenke til kommentar

Med tanke på hva som kaltes presisjonsbombing under WWII er å treffe riktig by/område ganske så presist :)

 

Jeg tipper den store kontroversen ligger i at det bevisst ble spekulert i p skapte disse infernoene som sugde til seg og brukte opp all O2 i området for å maksimere den dødbringende effekten selv for dem som ikke brant i hjel.

 

Det og det faktum at det ble sluppet ca 3900 tonn bomber der...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...