Gå til innhold

Fra Windows til Linux


Anbefalte innlegg

Porter mer til Linux, bare jeg får portert steam skikkelig, så skal jeg migrere tilbake igjen, eller som brodern (som er dårligere på data enn meg) så fint sa det, hvorfor kan ikke installasjonen av windows være like genialt enkel som installasjonen av Linux, du legger inn plata og så er alt ferdig etterpå uten krøll... Mer portering ftw.. ;)

8305239[/snapback]

*Minner om alle problem eg har hatt med installasjon av Windows*

 

Burde ikkje vere noko problem for spelprodusentar etc, å lage spel som kjørte på Windows og Linux, viss dei ikkje var låst inne på grunn sin eigen bruk av Microsoft teknologi.

Endret av meron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Burde ikkje vere noko problem for spelprodusentar etc, å lage spel som kjørte på Windows og Linux, viss dei ikkje var låst inne på grunn sin eigen bruk av Microsoft teknologi.

8306375[/snapback]

Hvis du ser på hvordan iD Software lager spillene sine, så har du løsningen. Ett spill + flere installere = plattformuavhengige spill som fungerer i native mode uansett OS. Spillet er programmert med OpenGL.

Lenke til kommentar
Supert med initiativ for å få mer programvare over til Linux. Jeg har egentlig mer troen på slike prosjekt enn for eksempel Wine, selv om Wine etter hvert blir bedre og bedre.

8302383[/snapback]

Flott og flott.

 

Det Novell driver på med stiller eg meg generelt sett veldig skeptisk til (og då spesielt med tanke på avtalen mellom Novell og Microsoft). Å bruke Mono til å portere Windows program er vel på mange måtar ikkje så lurt. Vi har mange frie alternativ til det meste innen ASP.NET så den samla nytteverdien i dette prosjektet ser eg ikkje.

 

Det finnes mykje anna som heller burde bli portert.

8303245[/snapback]

Jeg er enig i at annen programvare bør "portes" til Linux først, men jeg synest at initiativet er bra.

 

Burde ikkje vere noko problem for spelprodusentar etc, å lage spel som kjørte på Windows og Linux, viss dei ikkje var låst inne på grunn sin eigen bruk av Microsoft teknologi.

8306375[/snapback]

Hvis du ser på hvordan iD Software lager spillene sine, så har du løsningen. Ett spill + flere installere = plattformuavhengige spill som fungerer i native mode uansett OS. Spillet er programmert med OpenGL.

8306792[/snapback]

iD Software har gode løsninger ja. OpenGL og OpenAL kan lett brukes på de aller fleste platformer, eventuelt i form av SDL som er en pakke med blant annet de to.

 

Forøvrig ser jeg positivt på at flere spill går over til OpenAL, siden det muliggjør enklere overgang til andre platformer, og at det blir eklere for Wine/Cedega (og lignende) der lyd i DirectX har vært generelt dårlig.

Lenke til kommentar
angående spill og linux. siden linux for mer og mer robust støtte for virtualisering så hadde det være morsomt om en hadde en slags mini-directx/windows som kunne kjøre inni en av disse virtualiseringsystemene.

 

enden på visa, vi gjør hele pcen om til en "konsoll" ;)

8305190[/snapback]

 

vert innom en lignene tanke. om spillutviklerne lagde f.eks et spill som kan kjøres rett på x86 eller lignene . eneste problemet er alle driverne de måtte tatt med!

8305219[/snapback]

 

det er nettopp derfor jeg drar med virtualisering inn i bildet. om ønsket så kan en legge ett emuleringslag mellom spillet og selve maskinvaren. dermed forvinner mye av problemet.

 

men vil kreve en smule mer cpu siden en må oversette (litt etter wine metoden) mellom den virtuelle maskinvaren og den egentlige maskinvaren sine kommandoer.

 

men er det ikke mye hva directx og lignende er for? altså at en skriver spillet opp mot generiske bibliotek, som så snakker til drivere, som igjen snakker til maskinvaren?

 

noe som forøvrig har pågått siden dos dagene når spill kom sammen med egne setup programmer som i det store og hele var driver bibliotek for lydkort med generiske kommandoer i spill enden og driver spesifikk kommandoer i andre enden...

Lenke til kommentar

At spill ble uavhengig av OS innenfor x86 segmentet hadde i såfall vært en revolusjon jeg tror alle hadde hatt godt av. Også spill industrien.

 

Selv venter jeg på å gå over til Linux på hjemmemaskinen, men det er spill som holder meg igjen selv om jeg spiller lite. Å ikke ha muligheten til å teste store spilltitler hadde ødelagt mye av gleden jeg får av å være x86/hardware interresert.

 

Og det irriterer meg at store titler fortsatt sverger til DX. Age of Conan eks. Jeg håper flere vil gå foran med et godt eksempel slik iD gjør, men det er vel en far fetched drøm.

 

Men dette med å porte .NET løsninger. De som bruker disse suitene programmerer vel ofte integrasjon mot nettopp Microsoft bruker applikasjoner som office osv. og da mister man vel mye av hensikten.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Selv venter jeg på å gå over til Linux på hjemmemaskinen, men det er spill som holder meg igjen selv om jeg spiller lite. Å ikke ha  muligheten til å teste store spilltitler hadde ødelagt mye av gleden jeg får av å være x86/hardware interresert.

Da høres du jo ut som en ypperlig kandidat for dualbooting, siden du bare spiller en gang i blant (akkurat som meg selv) :thumbup:

 

Har man en litt sprek PC tar det jo null komma niks tid å boote opp.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...