Gå til innhold

Ekstern disk funker ikke i win2000


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har hatt og har fremdeles en del eksterne disker, minnepinner osv. Dette har som regel vært helt greit, men så er det da at på noen maskiner virker det bare ikke.

 

Jeg har en maskin stående i sør. Denne brukes til litt av hvert, og det er ønskelig å sikkerhetskopiere det som ligger på. Blant annet egenrippede CDer.

 

Problemet er bare det at denne maskinen, som har Windows 2000 med Service Pack 4, plent nekter å akseptere eksterne enheter. Jeg har prøvd med minnepinne, en ekstern disk basert på en 2.5" HD, og nå sist en ekstern disk basert på 3.5" HD.

 

Men, det er til ingen nytte. Det som skjer er at den gir meg en feilmeldinger på at noe USB-greier ikke virker som det skal (gult utropstegn). Alle de tingene jeg har testet med funker på andre maskiner, men på denne er det ikke mulig. Jeg har prøvd å innstaller win 98 driver for eksterne lagringsenheter. Men til ingen nytte. Er det noen som har noen lure tricks for å få en i utgangspunktet uvillig maskin (pentium 4, USB2.0 og gode greier) til å lese disken?

 

Alt jeg kan finne av drivere og slikt på det som følger med hovedkort er innstallert. Så jeg er litt småirritert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann.

 

Jeg har hatt og har fremdeles en del eksterne disker, minnepinner osv. Dette har som regel vært helt greit, men så er det da at på noen maskiner virker det bare ikke.

 

Jeg har en maskin stående i sør. Denne brukes til litt av hvert, og det er ønskelig å sikkerhetskopiere det som ligger på. Blant annet egenrippede CDer.

 

Problemet er bare det at denne maskinen, som har Windows 2000 med Service Pack 4, plent nekter å akseptere eksterne enheter. Jeg har prøvd med minnepinne, en ekstern disk basert på en 2.5" HD, og nå sist en ekstern disk basert på 3.5" HD.

 

Men, det er til ingen nytte. Det som skjer er at den gir meg en feilmeldinger på at noe USB-greier ikke virker som det skal (gult utropstegn). Alle de tingene jeg har testet med funker på andre maskiner, men på denne er det ikke mulig. Jeg har prøvd å innstaller win 98 driver for eksterne lagringsenheter. Men til ingen nytte. Er det noen som har noen lure tricks for å få en i utgangspunktet uvillig maskin (pentium 4, USB2.0 og gode greier) til å lese disken?

 

Alt jeg kan finne av drivere og slikt på det som følger med hovedkort er innstallert.  Så jeg er litt småirritert.

8297506[/snapback]

 

Får du f.eks at Enheten ikke kan starte? (Feilkode (10))

Har du prøvd andre ting i USB-portene? Ta deg en tur innom BIOS

Lenke til kommentar
Får du f.eks at Enheten ikke kan starte? (Feilkode (10))

Har du prøvd andre ting i USB-portene? Ta deg en tur innom BIOS

 

Legger ved et par bilder som forteller hvordan det er, hva feil vi får. Legg merke til at den driveren som windows foreslår å installere er den vanlige driveren for USB. Jeg bruker ellers en USB-mus, så portene skal funke fint de.

 

Nummereringen på bildene forteller hvor i prosessen jeg er.

 

Hva skal jeg se etter i Bios?

post-29517-1175591597_thumb.jpg

post-29517-1175591607_thumb.jpg

post-29517-1175591614_thumb.jpg

post-29517-1175591621_thumb.jpg

post-29517-1175591628_thumb.jpg

post-29517-1175591634_thumb.jpg

post-29517-1175591640_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Slett og installer chipsetdrivere på nytt.(siste)

Slett etterpå alle USB-enheter fra enhetsbehandling, reboot boxen og se hva som skjer.

 

Eh... Jeg trodde jeg hadde litt peiling på data, men jeg kan ikke si at jeg husker hvordan jeg avinnstallerte chipset-drivere. Kunne du ha tatt og fortalt meg det?

8300587[/snapback]

 

Er nok at du oppdaterer de. Har du Intel-chipset eller?

Kan fjerne mine VIA og nForceplattformer fra maskinen--> kontrollpanel-> fjerne progs. ;)

Lenke til kommentar

Er nok at du oppdaterer de. Har du Intel-chipset eller?

Kan fjerne mine VIA og nForceplattformer fra maskinen--> kontrollpanel-> fjerne progs.  ;)

 

Fant ikke noen jeg kunne se som chipset-drivere på programmer nei. Har et Intel Brookdale chipset ifølge Aida32

 

Hovedkortet er Hovedkort egenskaper

Hovedkort ID 03/28/2003-i845GE-W83627-6A69VABIC-00

Hovedkort AOpen AX4PE Tube

 

Så er ditt tips bare å laste ned siste driverne til dette brikkesette og la det stå til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...