Gå til innhold

Mva på "jobb pc"?


9nja

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har akkurat gått til annskaffelse av en HP nc6320 og er meget fornøyd.

 

Kjøpte den av en jobb kollega gjennom hans firma (ble "annsatt"). Fikk en helt god deal, men nå ber han meg å betale moms, slipper ikke han unna med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg har akkurat gått til annskaffelse av en HP nc6320 og er meget fornøyd.

 

Kjøpte den av en jobb kollega gjennom hans firma (ble "annsatt"). Fikk en helt god deal, men nå ber han meg å betale moms, slipper ikke han unna med dette?

8285913[/snapback]

hmmm. vel det er vel sånn at vis du er "ansatt" så skal ike du betale noe som helst for den vis det er en jobb maskin eventuelt så skal du betale det og så vil du få tilbake momsen på skatten(tror jeg)

og vis dette er et vanlig salg til deg så nei han slipper ikke moms det er sånn at bedrift til bedrift(for videresalg) ikke er moms men med engang det blir solgt til en sluttkunde så skal moms påføres.

 

så vidt jeg husker er det sånn men kan ikke garantere at alt stemmer

Lenke til kommentar
Hei, jeg har akkurat gått til annskaffelse av en HP nc6320 og er meget fornøyd.

 

Kjøpte den av en jobb kollega gjennom hans firma (ble "annsatt"). Fikk en helt god deal, men nå ber han meg å betale moms, slipper ikke han unna med dette?

8285913[/snapback]

 

Hvis du har kjøpt den gjennom hans firma så vil de få refundert momsen. Hvis du betaler de moms så vil de få dobbelt opp.

Lenke til kommentar

Hvis du som privat person har kjøpt maskinen fra ham som firma så skal du IKKE betale moms dersom det ikke er oppgitt, firma til privat så moms inkludert dersom annet ikke er oppgitt!

 

DVS. hvis det i avtalen deres foreligger en pris på 8000 og dersom annet ikke er avtalt så er det 8000 du betaler.

Lenke til kommentar

Svaret avhenger av hvilken bransje selskapet hans driver i. Det finnes flere bransjer som er utenfor loven om mva, som dermed gjør at de ikke kan legge moms på varer/tjenester, og heller ikke kreve fradrag for betalt moms for det samme.

 

edit: Det er uansett et krav etter Lov om MVA at alt man vil ha fradrag for må ha nær tilknytning til selskapets virksomhet. Kommer det bokettersyn eller en revidering av selskapet, vil man stille spørsmålstegn ved at denne PC-en er innkjøpt til selskapet uten å være registrert i eiendelslisten.

Endret av _oDIn_
Lenke til kommentar

Men nå snakker vi altså om pc'er. Uansett hva slags type bedrift han jobber i så er det altså moms på dette produktet.

 

Men som sagt tidligere, dersom det ikke ble oppgitt ved inngåelse av avtale så er han ikke pliktig å betale moms. Man kan altså ikke komme tilbake i ettertid.

Lenke til kommentar

Poenget er at man får fradrag for momsen om man kan bevise at det man kjøper skal brukes i sammenheng med virksomheten i bedriften, men dette fradraget er kun aktuelt når bedriften bedriver avgiftspliktig virksomhet. "Alle" bedrifter i dag har datamaskiner som en del av eiendelsregisteret, uansett hvilken virksomhet de bedriver, så å forsvare et momsfradrag for en PC brukt av en ansatt er ikke noe problem så lenge selskapet som tidligere nevnt driver innenfor avgiftsområdet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...