Gå til innhold

hva syns du om bodybuilding?


Hva synes du om bodybuilding?  

321 stemmer

  1. 1. Hva synes du om bodybuilding?

    • Liker det ikke i det hele tatt
      130
    • Greit med mannfolk, ikke med damer
      118
    • Greit med begge kjønn, men ikke for mye
      55
    • Jo mer, jo bedre
      18


Anbefalte innlegg

For å si at du driver med en idrett, skal du drive med den organisert.

8471359[/snapback]

 

Laaaangt i fra, men jeg melder meg ut av diskusjonen med visshet om at jeg har rett - ta fjellklatring for eksempel.

8473056[/snapback]

Det står respekt av å stå på meningen sin selv når man tar feil og får høre det fra alle hold. Jeg har dog sparket ball idag, så når jenter spør hva jeg driver med kan jeg trygt fortelle dem at jeg er fotballspiller, og enhver som er skeptisk skal få høre at selveste wh1te er enig. ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere vrir på alt.

 

Bodybuilder= En som stiller i Bodybuilder konkuranser.

Fitness= En som stiller i Fitness konkuranser.

Styrkeløfter= En som stiller i styrkeløft konkuranser.

Strongman= En som stiller i Strongman konkuranser.

Hobbybygger= En som bygger, men ikke stiller i konkuranser.

Styrketrening= Trene styrke med vekter/kroppsvekt.

Simple as that. . .

Ser du hva du gjorde her? Du byttet mellom 'hva de forskjellige treningsmetodene heter', og 'hva tittlene på folk som driver med disse forskjellige treningsmetodene er'. Som gjør hele lista til en illusjon.

Du sier at 'bodybuilder/kroppsbygger' er en person som stiller i bodybuilder konkurranser. Og så sier du at Fitness er en person som stiller i styrkeløft konkurranser.

"Jeg er en fitness" :hmm: Det høres jo fryktelig rart ut. Men det er greit nok, det er ikke fitness vi diskuterer her, så den logiske hjernen din lot sikkert bare underbevistheten kjøre på autopilot.

 

Så forsetter du nedover til 'Hobbybygger', ett ord som hvertfall jeg aldri har hørt før. Jeg tror du oppfant det ordet som en løsning på problemet, fordi underbevistheten din kobler bodybuilding med digre jævler. Og du syns det er uvant og feil hvis tynne spjælinger skal begynne å kalle øvelsene sine for bodybuilding.

 

Så kommer du til personen som driver med styrketrening. Og da bytter du fullstendig. Du gjør samme feilen som du gjorde med fitness, du bruker ikke tittelen på personen, men navnet på øvelsesmetoden i stedet. Og siden dette er emnet vi diskuterer så våknet den logisk hjernen din opp og merket feilen. I tillegg forklarer du plutselig metoden i stedet, mens du har holdt deg til å forklare tittelen i alle de andre punktene på listen.

 

Javel. Da bruker vi tennis som eksempel, mr pirkypants.

-Hva driver du med?

-Jeg er tennisspiller.

-Har du vunnet noen turneringer?

-Nei, melder meg ikke på sånt.

-Da spiller du bare tennis, du er ikke tennisspiller.

-Joho.

Nå overdriver du og legger opp samtalen slik at det høres ut som man snakker om et yrke. Når man spør "Hva driver du med?" helt uten videre, så antas det at man spør etter yrket til personen, og da blir det naturligvis feil å svare 'tennisspiller' i denne sammenhengen.

 

Mann #1: Oi, du var svær.

Mann #2: Ja, jeg prøver å bygge en del muskler.

Mann #1: Åja, du er kroppsbygger.

Mann #2: Nei, jeg bygger bare kropp.

Mann #1: Men, en kroppsbygger er jo en som bygger kropp?

Mann #2: Ja, men en som bygger kropp er ikke kroppsbygger.

Mann #1: Ah, javel... Jeg tror jeg må gå nå.

Den ligger på grensen. Men siden samtalen er lagt opp såpass godt, slik at det ikke tydeligvis ikke har noe med yrket å gjøre, så må jeg si meg enig.

 

Jeg mener at så lenge samtalene legger opp til det, så kan man bruke fotballspiller/tennisspiller/kroppsbygger etc selv om man ikke driver med det profesjonellt. Men dere henger dere opp i feil ting. Slutt å tenke på tittler.

Det som er verdt å diskutere er om å trene for å øke størrelsen på musklene sine kan kalles for bodybuilding/kroppsbygging uansett hvor stor man er eller om man er med i konkurranser? Ikke tittelen deres, men navnet på treningsmetodene og hensikten bak treningen. For meg er det åpenbart at man kan kalle treningen for kroppsbygging, men av en eller annen grunn er det ikke sosialt korrekt. Folk liker ikke å si at de driver med kroppsbygging, så de kaller det for styrketrening eller bare si at de trener på helsestudio med vekter. Hobbybygger er det eneste ordet som hadde vært sosialt akseptabelt, men kroppsbygger er alikevel det mest korrekte.

 

La oss ta et quote fra Killequo som viser nøyaktig hva jeg er uenig i.

Bodybuilding er vel langt ifra hva Brad og Edward Norton har gjort i de filmene?

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar
Dere vrir på alt.

Det er da klart. ^^

Javel. Da bruker vi tennis som eksempel, mr pirkypants.

-Hva driver du med?

-Jeg er tennisspiller.

-Har du vunnet noen turneringer?

-Nei, melder meg ikke på sånt.

-Da spiller du bare tennis, du er ikke tennisspiller.

-Joho.

Nå overdriver du og legger opp samtalen slik at det høres ut som man snakker om et yrke. Når man spør "Hva driver du med?" helt uten videre, så antas det at man spør etter yrket til personen, og da blir det naturligvis feil å svare 'tennisspiller' i denne sammenhengen.

Jeg er klar over at jeg overdriver, slik f eks wh1te gjør under meg. Det er en usannsynlig samtale for å vise mitt ståsted. Jeg synes ikke man kan kalle seg tennisspiller hvis man ikke gjør det organisert. Det er det som skiller en råner fra en racerkjører.

 

Det som er verdt å diskutere er om å trene for å øke størrelsen på musklene sine kan kalles for bodybuilding/kroppsbygging uansett hvor stor man er eller om man er med i konkurranser? Ikke tittelen deres, men navnet på treningsmetodene og hensikten bak treningen. For meg er det åpenbart at man kan kalle treningen for kroppsbygging, men av en eller annen grunn er det ikke sosialt korrekt. Folk liker ikke å si at de driver med kroppsbygging, så de kaller det for styrketrening eller bare si at de trener på helsestudio med vekter. Hobbybygger er det eneste ordet som hadde vært sosialt akseptabelt, men kroppsbygger er alikevel det mest korrekte.

 

La oss ta et quote fra Killequo som viser nøyaktig hva jeg er uenig i.

Bodybuilding er vel langt ifra hva Brad og Edward Norton har gjort i de filmene?

8474405[/snapback]

Det er en stigma knyttet til bodybuilding som folk flest vil unngå. Alle har en grunn til å trene, hvis det er for utholdenhet, styrke relatert til en idrett, hurtighet, spenst, styrke generelt, for å holde seg sunn eller bare for å ha noe å gjøre på så kaller folk flest det for trening. Det er også en del som gjør det for utseendes del; de vil se bedre ut i bar overkropp, stramme litt her og der og gjøre seg tasty for det motsatte/evt samme kjønnet. Bodybuilding er kanskje per definisjon "å bygge kropp", men det knyttes til gigantiske, uattraktive (IMHO) monstre som ikke lenger ligner på mennesker. Dette er ikke noe vanlige folk som trener et par ganger i uken for å få litt muskler vil knyttes til, og det er vel egentlig forståelig. Dette er ikke som sykling hvor selv om man sykler en gang i uken eller er på Armstrong-nivået så er det ingenting galt med det, med bb regnes det av mange som direkte negativt å holde på med sånt. De ser på det som å ødelegge kroppen ved å bli så stor som mulig.

 

For enhver som synes bodybuilding er fælt, så kan jeg forstå at de ikke vil knytte sin trening med noe de og mange andre ser på som vulgært.

 

 

Det var innlegg nummer 10 000, la oss håpe de neste 10 000 blir litt mer fornuftige

Endret av SteffyPants
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Laaaangt i fra, men jeg melder meg ut av diskusjonen med visshet om at jeg har rett - ta fjellklatring for eksempel.

8473056[/snapback]

Eller for eksempel skateboarder, snowboarder eller freeridesykler. Om du ikke er med i en klubb i en av disee idrettene kan du ikke si at du driver aktivt med sporten?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Man kan dog ikke si at man er syklist eller fotballspiller om man ikke gjør dette organisert.

8483189[/snapback]

 

Sykling er en individuell idrett og en stor del av syklistene i Norge er ikke organiserte. Folk som sykler Birken, Nordsjørittet osv er som regel hobbysyklister som alle kan kalle seg syklister selv om de ikke er med i klubb.

Lenke til kommentar

wh1te: Du må hugse på at "syklist" og "syklist" er to forskjellege ting. Då eg sykla til treningssenteret i dag tidleg var eg ein syklist. Men dette betyr ikkje at eg kan titulere meg sjølv som syklist. Det vil vere rimeleg å stille strengare krav for å kunne gjere dette. Kva som blir lagt i desse krava vil variere frå tittel til tittel. Om du er organisert, stiller i konkurranse, eller kor dedikert du er til idretten kan vere ulike faktorar som er relevante i denne samanheng.

 

Når det gjeld kva som skal til for å vere ein "bodybuilder" vil eg langt på veg seie meg samd med Steffypants og co. Wikipedia, som DNA linker til litt lenger bak, definerer det på ein enkel og grei måte, "Mennesker som driver med kroppsbygging på profesjonelt plan kalles kroppsbyggere eller bodybuildere."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...