Gå til innhold

Kjøpe Mac, dårlig eller bra valg?


Anbefalte innlegg

Det er om få uker dags for årets høydepunkt, nemlig konfirmasjon.

Jeg har de siste tre årene kunne tenke meg min egen PC, en bærbar. Jeg er ikke sånn WUHU spillfantast, det går stort sett i Football manager hos meg, og skolen krever jo bare mer og mer PC i undervisningen, så bærbart er et godt valg for meg.

 

Har siden denne tanken slo meg drevet og gjort diverse strøjobber, les tjenester for gamle damer og husarbeid.

Har greid å skrape sammen 8500 kroner, og planen er å legge til litt av konfepengene slik at jeg har til en dugendes pc. Har satt min begrensning på 15 høvdinger.

 

Jeg har fulgt litt med på andre diskusjoner her på forumet, og har fått med meg at flere av medlemmene her har skaffet seg mac. Jeg har også latt meg overbevise av Apple sine hjemmesider; jeg har sett for meg en svart macbook med 2 gb internminne.

 

Nå har det seg slik at 15 000 kroner ikke er en halv månedslønn for meg, men et resultat av mange timers hardt arbeid, og drepende kjedelige timer i kirken, så jeg vil ha et produkt som jeg kan være fornøyd med i flere år fremover.

 

Derfor melder spørsmålene seg:

- Noen som har peiling på hvilket forhold de videregående skolene i Hordaland forholder seg til mac? (Mener å ha hørt at noen skoler har krav til at det må være en _skikkelig_ PC, og ikke mac, men hva er liksom problemet når man kan bruke windows?)

 

- Ettersom at windows er aktuelt - hva da med vista?

 

- Hvordan er ytelsen? Bruker ofte både Photoshop og Dreamweaver samtidig.

 

- Trådløst nettverk da?

 

Takker for absolutt alle synsvinkler og meninger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. :)

 

Jeg har en MacBook med 2GB RAM selv, så jeg kan nok godt komme med litt input her.

 

Tenk deg nøye om før du kjøper en Mac. Det kan ha irriterende konsekvenser for deg. Selv har jeg hatt veldig mye problemer med MacBooken min, som for trangt drev, lavkalitetsmateriale brukt i kabinettet (fikk sprekk i det uten noen særlig åpenbar grunn, normalt bruk).

 

OS X er et veldig godt operativsystem på noen måter, et veldig dårlig et på andre måter. Selv synes jeg det er irriterende å føle at jeg ikke har så mye kontroll over PCen, særlig i form av mappesystem og lignende. Ting føles veldig tungvint og tregt for meg, særlig da jeg normalt er vant til å bruke optimaliserte Windows-PCer. Jeg vil si at OS X er et jevngodt operativsystem som Windows, begge har en del småting man ikke klarer å slutte å irritere seg over, en del trivielle ting som blir irriterende over tid.

 

Over til spørsmålene:

 

- Noen videregående skoler er helt låst til Windows, og man kan oppleve problemer med å få bruke laptopen på skolen fordi man har Mac. Dette har jeg opplevd selv. Isåfall kan en løsning være å bruke BootCamp til å installere Windows ved siden av.

 

- Vista kan være fullgodt til bruken din. Jeg har dessverre ikke fått testet det selv.

 

- Ytelsen er god. Ikke noe bedre enn Windows, men heller ikke noe dårligere. Du klarer fint å kjøre Photoshop og Dreamweaver samtidig.

 

- Når det kommer til trådløst nettverk har jeg en dårlig nyhet, jeg har ofte slitt med å komme inn på trådløse nettverk fordi jeg har Mac. Sertifiseringen ser ut til å gå galt ofte, uten noen særlig god grunn. Dette har irritert meg.

 

Nå sier jeg ikke at du skal fordømme det ene eller det andre her, men jeg ville anbefalt deg å dra innom Humac eller Eplehuset og prøve en selv, da kan det bli lettere for deg å bestemme deg for hva du vil ha.

 

Lykke til med kjøpet av hva det nå måtte ende opp med. :)

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har selv gått over til mac etter 15 år på diverse PCr. Har riktig nok kjøpt meg en noe heftigere mac en den du ser på men jeg nyter den problemfrie hverdagen med null restarts eller andre problemer som heng og stuff. Det er mye billige programmer som gjør det windows kan og andre ting som jeg ikke har sett før. Anbefaler deg å dra i butikken å snakke litt med de, definere litt hva den skal brukes til.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...