Gå til innhold

Jobbing med ømfintlige datating


Anbefalte innlegg

Med tanke på statisk elektrisitet, hva er det beste underlaget å jobbe på?

 

Har hørt om å legge hoved/skjerm/m.m kortene oppå innsiden av en antistatisk pose, men er der andre alternativer??

 

Hva med rett på en kjøkkenbenk?

 

FC :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor kan jeg få kjøpt det da?

 

Hva med å jorde kjøkkenbenken min :p

 

 

Seriøst altså....hva om jeg slo en spiker e.l. i benkeplaten, gjennom melaminbelegget, og så fra spiker til jord?

 

(For ordens skyld, benkeplaten er en rest fra et gammelt kjøkken, for anledningen benyttet på hobbyrommet.)

Endret av FCW
Lenke til kommentar
Med tanke på statisk elektrisitet, hva er det beste underlaget å jobbe på?

 

Har hørt om å legge hoved/skjerm/m.m kortene oppå innsiden av en antistatisk pose, men er der andre alternativer??

 

Hva med rett på en kjøkkenbenk?

8247577[/snapback]

 

Det beste er nok å ha komponentene liggende på et jordet underlag, og selv være jordet mens du jobber med komponentene med hjelp av en antistatisk lenke.

 

Det eneste en antistatisk pose gjør er vel å hindre at statiske spenninger oppstår i posen? Den hindrer uansett ikke at du kan bygge opp statiske spenninger.

 

Hvis kjøkkenbenken er av metall og jordet er det bra, men bare hvis du selv er jordet. Hvis du ikke har lenke (eller ledning) kan du ta på noe som har samme potensiale som komponentene for å lede deg ut før du tar på komponenetene.

Lenke til kommentar
Du får egne matter som er antistatiske - ledende - som du kobler til jord.

8247651[/snapback]

Hvor kan jeg få kjøpt det da?

8247766[/snapback]

 

Jeg kjøpte en slik matte hos Biltema for et par år siden. Om de selger slike lenger, er jeg usikker på.

 

 

Geir A.

Lenke til kommentar

Litt OT og apropos "ømfintlige datating"......satt her i dag og skulle bytte vifte og kjøler på min lille bråkete Sempron.

Idet jeg løfter den opp, mister jeg selvfølgelig taket, og CPU'en går rett i betonggulvet; X-antall bøyde pinner som resultat. :cry:

 

Satt så med visshet om at Sempronen var dau som Doffen, skjelvne fingre og øya i kryss, og prøvde å rette ut pinnene som var bøyd.

 

Tenkte "skitt au", trykket den tilbake i socket'en, fyrte opp....Og tingen funker som bare det :!:

 

Heretter gir jeg blaffen i antistatisk utstyr..... :p

Lenke til kommentar

Jadda..takker for alle tips, tenker å passe på antistatikken allikevel! :D

 

Uansett, når CPU'en tar turen i betongen og pirkes i med et flatt skrujern, så tåler den allikevel endel.

 

Har allikevel ikke særlig store forhåpninger til levetida til den prosessoren, donerer vel PC'en til guttungen tenker jeg. "Live and let die" :thumbup:

 

FC

Lenke til kommentar
Man trenger ikke slikt, men kan jo være kjekt (har aldri brukt selv, og aldri hatt problemer med det)

8268393[/snapback]

 

Bare fordi ikke du har vert uheldig å grilla pcen med statisk eletrisitet, betyr det ikke man ikke trenger å uroe seg over det.

 

Og det trenger heller ikke komme en liten gnist så du kjenner det når den statiske eletrisiteten lader ut over i pcen din, alle er ladet med eletrisitet, så det er lurt å bruke armbånd.

 

Og om du skulle vøre huledig og uforsiktig og gi pcen et lite lyn, så behøver ikke pcen å være ødelat med en gang. Men den kan skade en krets, så om 4 månder etter du zappa, så virker plutselig ikke pcen lengere, eller lyden funker ikke, eller noe kjipe ting. Så tenker du jaja, det var kjiipt, og du har ingen anesle at statisk eletrisitet har grilla pcen din.

Endret av Hellemyr
Lenke til kommentar
Man trenger ikke slikt, men kan jo være kjekt (har aldri brukt selv, og aldri hatt problemer med det)

 

Det du kan gjøre er å ta i kabinettet før du starter, ett par gang mens du driver på viss du sitter i f.eks flees jakke etc

8268393[/snapback]

 

Til skrekk og advarsel (og almenn forlystelse, sannsynligvis) vil jeg bare informere om at jeg nettopp har tatt knekken på USB-porten på en PC pga statisk elektrisitet :-(

Lenke til kommentar
Man trenger ikke slikt, men kan jo være kjekt (har aldri brukt selv, og aldri hatt problemer med det)

 

Det du kan gjøre er å ta i kabinettet før du starter, ett par gang mens du driver på viss du sitter i f.eks flees jakke etc

8268393[/snapback]

 

Til skrekk og advarsel (og almenn forlystelse, sannsynligvis) vil jeg bare informere om at jeg nettopp har tatt knekken på USB-porten på en PC pga statisk elektrisitet :-(

8293781[/snapback]

Har drevet å bygd pcer og rotet inni dem så lenge jeg kan huske. Mitt første offer var en 386, og noen lappiser etter hvert. Har aldri sakdet en eneste del på grunn av statisk elektrisitet. Har alltid husket å ta i kabinettet først. Det eneste jeg har greid å ødlegge med var at jeg uheldig traff hovedkortet med ett skrugjærn en gang :blush:

Lenke til kommentar
Har drevet å bygd pcer og rotet inni dem så lenge jeg kan huske. Mitt første offer var en 386, og noen lappiser etter hvert. Har aldri sakdet en eneste del på grunn av statisk elektrisitet. Har alltid husket å ta i kabinettet først. Det eneste jeg har greid å ødlegge med var at jeg uheldig traff hovedkortet med ett skrugjærn en gang  :blush:

8293883[/snapback]

 

Utladningen skjedde faktisk på jord/0V på usb-utgangen. Skulle tro at den var koblet til jord på kabinettet...

Lenke til kommentar

Jeg har en ganske lang liste med komponenter jeg har knertet med statisk elektrisitet bla. et hovedkort og et par rambrikker (det bør nevnes at de var gamle og klare for å kasseres uansett). Men det å miste prosessoren i bakken har ingenting med statisk elektrisitet å gjøre, elektronikk tåler mer enn de fleste tror men et par picoAmpere igjennom en CMOS krets så er du ille ute.

 

Personlig nøyer jeg meg med å ta i kabinettet innimellom når jeg skrur PC og det fungerer brukbart (har ikke knertet noen dyre komponenter enda). Men en antistatisk matte er å anbefale hvis du sitter med high-end utstyr som koster noen kroner. Hensikten med en antistatisk matte er å gi deg å PC'en du jobber med samme spenningspotensiale så du ikke gir CMOS kretsene "støt". Hensikten med en antistatisk pose er å kortslutte så mange komponenter som mulig slik at en evt. utladning går igjennom posen (av ledende plast) isteden for komponenten.

Lenke til kommentar
Man trenger ikke slikt, men kan jo være kjekt (har aldri brukt selv, og aldri hatt problemer med det)

8268393[/snapback]

 

Bare fordi ikke du har vert uheldig å grilla pcen med statisk eletrisitet, betyr det ikke man ikke trenger å uroe seg over det.

 

Og det trenger heller ikke komme en liten gnist så du kjenner det når den statiske eletrisiteten lader ut over i pcen din, alle er ladet med eletrisitet, så det er lurt å bruke armbånd.

 

Og om du skulle vøre huledig og uforsiktig og gi pcen et lite lyn, så behøver ikke pcen å være ødelat med en gang. Men den kan skade en krets, så om 4 månder etter du zappa, så virker plutselig ikke pcen lengere, eller lyden funker ikke, eller noe kjipe ting. Så tenker du jaja, det var kjiipt, og du har ingen anesle at statisk eletrisitet har grilla pcen din.

8274768[/snapback]

 

 

jeg satte meg akkurat ned for aa lese paa diskusjon.no da jeg tokk i touchpadd`en paa min laptopp, GNIST! fikk et inni granskauen stor gnist i fingeren.. hva i all verden kan det komme av?? :hmm: kan da ikke være noe gunstig for pc`en...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...