Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med temperaturmåler - Mondeo


Anbefalte innlegg

Kjøpte for en tid tilbake en -94 modell Ford Mondeo 1.8 - en klassisk "bestefar-bil". Helt fra starten av har temperaturmåleren vært utilregnelig, og har fungert på egen vilje. Men, den siste tiden har nåla vært helt dau. Hva kan forårsake dette, hvordan kan jeg finne feilen og hvordan kan det repareres? Finnes det noen hokus-pokus fasitsvar?

Er livredd for at den skal gå varm.

 

- Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
Kjøpte for en tid tilbake en -94 modell Ford Mondeo 1.8 - en klassisk "bestefar-bil". Helt fra starten av har temperaturmåleren vært utilregnelig, og har fungert på egen vilje. Men, den siste tiden har nåla vært helt dau. Hva kan forårsake dette, hvordan kan jeg finne feilen og hvordan kan det repareres? Finnes det noen hokus-pokus fasitsvar?

Er livredd for at den skal gå varm.

 

- Takker for alle svar.

8234338[/snapback]

 

 

Trolig tempraturgiveren som er defekt, det er en liten sak som normalt sett er plassert i nærheten av termostathuset.

Lenke til kommentar

Kan godt være at det er temperaturgiveren, men stor sjangs for at det er termostaten som andre nevner her. Nåla i min Ford Sierra stod konstant i bånn frem til jeg bytta termostat. Etter det oppfører måleren seg normalt...

 

Jeg prøvde først biltema termostat, men fikk feil type, så jeg kjøpte like godt fra en ford forhandler, selv om det var doble prisen av biltema så er det jo ikke akkurat den store investeringen.

Lenke til kommentar

Stemmer for temperaturgiveren jeg også. Det skjedde på min bil. Nåla var dau når jeg kjøpte bilen. Var en enkel sak å bytte. Med min erfaring så har aldri gåene termostater forårsaket av nåla står helt på hvitt merke. Når min termostat røk stod nåla på rundt 65 grader, men det kommer jo selvfølgelig an på hvor åpen/lukket den er da.

Lenke til kommentar

Var akkurat ute i garasjen. Fikk tak i Haynes boka, og brukte innstruksene der for å måle meg frem. Pelte ut kontakta, og koblet den til jord - og bryteren viste utslag -

 

Refererer fra boka:

"If the gauge fails to indicate after the engine has been warmed up and the fuses are known to be sound, switch of the engine. Unplug the sender's electrical connector, and use a jumper wire to connect the white/red wire to a clean earth point on the engine. Start the engine. If the sender now indicates hot, renew the sender" - Side 3-5 Haynes

 

Med andre ord: jeg trenger en ny temperaturgiver...

Lenke til kommentar

Koster vel rundt 200kr hos ford. Har vært et kjent "problem" på mange forder det der, byttet giver på min bil i helga.

 

Ang. termostater fra biltema. Den siste biltematermostaten jeg brukte fungerte fint i et halvt år ca, da var det full stopp og termostaten lukket ikke skikkelig og bilen ble aldri skikkelig varm.

Lenke til kommentar

FEIL LØST!

 

Kjøpte en termostatgiver fra mekonomen, og nå gjør den utslag som bare det. Det virker også som om motoren går jevnere mens den er kald og på tomgang. Tidligerer hadde jeg også problemer med at den kvælte seg selv, når jeg bremset ned - spesielt i lyskryss. Problem løst. Nå er den glad igjen!

 

Glad mondeo = Glad eier

Lenke til kommentar

pris på ford tønsberg var 420. pris på mekonomen var 220. så, sparte 200 spenn. Den nye giveren var litt mindre enn den som satt der, men - den gamle var ikke merket med motorcraft, så er usikker på om det er den som har vært der siden 95. så ganske ny ut også!

 

Men, problem løs. Mondeo Happy! :)

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Hei, jeg har også kjøpt en fin 94 Mondelo GLX Sport og den begynte å koke etter en tur på 6 mil da jeg stoppet og rygget. Alt virket ok, men jeg stoppet motoren og lot den kjøle ned og startet igjen og da jeg kom hjem var den like varm. Prøvde litt senere med samme resultat, så dagen etterpå snakket jeg med det lokale verkstedet og vi ble enige om at så lenge vifta gikk, så var det mulig at det var vannpumpa. Jeg fikk tak i vannpumpe på Biltema og fikk den skiftet sammen med nytt kjølevann og lufting. Det virket bra en stund, men i går var den opp mot røde streken igjen. Jeg lurer på om dette kan være temperaturgiveren også, hvis det var termostaten, så ville den naturlig vert for kald, eller? Stter pris på svar fra dere! :ohmy:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+5132

Hei, jeg har også kjøpt en fin 94 Mondelo GLX Sport og den begynte å koke etter en tur på 6 mil da jeg stoppet og rygget. Alt virket ok, men jeg stoppet motoren og lot den kjøle ned og startet igjen og da jeg kom hjem var den like varm. Prøvde litt senere med samme resultat, så dagen etterpå snakket jeg med det lokale verkstedet og vi ble enige om at så lenge vifta gikk, så var det mulig at det var vannpumpa. Jeg fikk tak i vannpumpe på Biltema og fikk den skiftet sammen med nytt kjølevann og lufting. Det virket bra en stund, men i går var den opp mot røde streken igjen. Jeg lurer på om dette kan være temperaturgiveren også, hvis det var termostaten, så ville den naturlig vert for kald, eller? Stter pris på svar fra dere! :ohmy:

 

Kan godt være termostat. Hvis termostaten ikke åpner sirkulerer ikke kjølevannet i radiator. Men kan være dyrere ting som topp pakning osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...