Gå til innhold

Forslag til ny avgift


Anbefalte innlegg

I tråd med filosofien og dagens politiske praksis at alt som er negativt for samfunnet skal reguleres ved å legge på nye avgifter eller ved forbud og påbud, så har jeg et nytt og forhåpentligvis reformerende forslag:

 

All politikk som er næringslivsfientdlig, og dermed medfører mindre verdiskapning for Norge og dets innbyggere, bør avgiftsbelegges. Denne avgiften bør betales av politikerne og deres partier, og returneres til det norske folk og det norske næringslivet i form av skattelette for å motvirke forslagenes negative påvirkning.

 

Tanken bak dette forslaget, og formålet med den nye avgiften, er å skape et insentiv for politikerne til å tenke kreativt for å finne nye og positivte måter å tilrette legge for endringer i samfunnet, i stedet for automatisk å alltid ty til negative regulerering av typen nye avgifter eller lovforbud og påbud.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at dette mest var ment som en spøk, men du forstår at en slik avgift er noe av det mest udemokratiske som finnes? Det du egentlig prøver å si er at hvis politikere har en menig som går mot din egen bør de straffes gjennom en avgift? I såfall kan jeg ikke gjøre annet en å riste oppgitt på hode. Noe av det mest grunnlegende som finnes i et demokrati er at alle skal få lov til å fremme og arbeide for sitt politiske syn uten å bli straffet for dette, og du ønsker at Norge skal være et demokratisk land eller?

 

Edit: Et spørsmål om den praktiske gjennomføring også, selv om det er irelevant siden et norsk storting aldri vil vedta en slik avgift. Hvordan skal man definere næringsfindentlig politikk?

Endret av ptta
Lenke til kommentar

Det jeg prøver å si er at dersom våre politikere ønsker å regulere noe i dag, så er de toltalt fantasiløse når det gjelder tiltak. Det eneste de klarer å finne på er et forbud/påbud eller en avgift.

 

Dette anser jeg som negativ regulering, da det kun fungerer innskrenkende på vår frihet. Positiv tilretteleggin, hvor det gis positiv konsekvens for positiv og ønsket adferd, er stort sett fraværende.

 

Avgifter og innskrenking av frihet skaper missnøye med samfunnet og o omgivelsene. Det setter mennesker i opposisjon til de som innfører avgiftene og frihetsinnskrenkingen. Belønning skaper derimot positivt engasjement. Allikevel er så godt som aldri politikernes virkemidler preget av dette.

Lenke til kommentar
Det kan jeg egentlig være litt enig i. Synes bare ikke forslaget om å innføre en avgift som inskrenger den politiske friheten hørtes så smart ut ;)

8247847[/snapback]

 

Er vel ikke den politiske friheten noe slikt vil gå ut over, men snarer politikerenes handlerom. Og dette er positivt, fordi et demokrati trenger rettningslinjer og lovverk som sørger for at mindretallet ikke blir hørt. Avgiftsforslaget er også meget bra i og med at vi mest sannsynelig vil få enden på det endeløse kjøret med avgifter og reguleringer som mange politikere tror er løsningen på alle verdens problemer.

 

Rart det ikke er et påbud om å være lykkelig, eller et forbud om å være fattig.

Lenke til kommentar
Det kan jeg egentlig være litt enig i. Synes bare ikke forslaget om å innføre en avgift som inskrenger den politiske friheten hørtes så smart ut ;)

8247847[/snapback]

Innlegget er ment som ironi.

 

Og ironien er ment å ligge i at forslager bruker politikernes favorittvirkemiddel, avgift, mot politikerne for å få dem til å slutte å nesten alltid bruke avgift som virkemiddel når noe skal reguleres.

 

Eller sagt litt enklere:

Er det noe politikerne ikke liker, så er løsningen nesten alttid ny avgift. Det liker ikke jeg, så da er løsningen å avgiftsbelegge avgiftsbeleggingen.

Lenke til kommentar
Er det noe politikerne ikke liker, så er løsningen nesten alttid ny avgift. Det liker ikke jeg, så da er løsningen å avgiftsbelegge avgiftsbeleggingen.

8249637[/snapback]

Har du noe belegg for denne påstanden, i form av statistiske undersøkelser, eller er det egen synsing på området?

 

For øvrig tilsier (negative) eksternaliteter i et marked av avgift er en god til, vel, i det minste om man følger økonomisk teori.

Lenke til kommentar
Har du noe belegg for denne påstanden, i form av statistiske undersøkelser, eller er det egen synsing på området?

8249837[/snapback]

Det finnes ingen statistiske undersøkelser på dette. Du er nok dømt til å følge med og gjøre deg opp en mening på egen hånd.

 

For øvrig tilsier (negative) eksternaliteter i et marked av avgift er en god til, vel, i det minste om man følger økonomisk teori.

8249837[/snapback]

Sier teoriene noe om den langsiktige effekten på folks følelse av tilhørighet til samfunnet når de opplever at myndighetene hele tiden finner på nye avgifter og forbud i stedet for å finne på positive tilretteleggende tiltak?

Lenke til kommentar

Mange økonomer vil være uenig med deg i at avgiftsbelastning av negative eksternaliteter for å oppnå et samfunnsøkonomisk optimalt utfall ikke er et positivt tiltak.

 

Men siden du bringer temaet på bane, er du i ferd med å miste en følelse av tilhørighet til samfunnet som følge av ikke-eksemplifiserte avgifter?

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
Mange økonomer vil være uenig med deg i at avgiftsbelastning av negative eksternaliteter for å oppnå et samfunnsøkonomisk optimalt utfall ikke er et positivt tiltak.

8250197[/snapback]

Herlig kombinasjon av appell til autoritet og majoritet.

 

Men du svarte ikke på spørsmålet mitt:

Sier teoriene noe om den langsiktige effekten på folks følelse av tilhørighet til samfunnet når de opplever at myndighetene hele tiden finner på nye avgifter og forbud i stedet for å finne på positive tilretteleggende tiltak?

 

Men siden du bringer temaet på bane, er du i ferd med å miste en følelse av tilhørighet til samfunnet som følge av ikke-eksemplifiserte avgifter?

8250197[/snapback]

Hva har meg og min person med problemstillingen å gjøre? Mener du at jeg som enkeltperson kan representere befolkningen generelt?

 

Edit: Jeg får litt følelsen at du bare forsøker å avfeie problemstillingen her, uten at du egentlig har noen motargument. Men det holder i det minste tråden i live. :)

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Autoritet eller ei, det påpeker i det minste at "positive tiltak" ikke er en objektivt gitt størrelse.

 

Tilhøriget til samfunnet er noe økonomer, i det minste innen pristeori, sjelden befatter seg med. Men jeg har ikke sett noen konklusjoner lik du ser det i mer relevant litteratur, f.eks. i maktutredningen, selv om du legger inn føringer og forutsetninger i spm a la "har du sluttet å slå din kone?". Du tar det for gitt at politikere nærmest utelukkende bedriver slik virksomhet du skisserer, samtidig som den virksomheten forutsettes å ikke være positiv.

 

Og grunnen til at jeg spurte deg personlig var jo at du spurte meg om en tese som virket helt fremmed. Det var nærliggende å anta at den var utledet av egne erfaringer og ikke forskning på området.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
Autoritet eller ei, det påpeker i det minste at "positive tiltak" ikke er en objektivt gitt størrelse.

8250347[/snapback]

Da ser jeg ikke relevansen da jeg aldri har hevdet at avgifter ikke er et fungerende virkemiddel.

 

 

Tilhøriget til samfunnet er noe økonomer, i det minste innen pristeori, sjelden befatter seg med. Men jeg har ikke sett noen konklusjoner lik du ser det i mer relevant litteratur, f.eks. i maktutredningen, selv om du legger inn føringer og forutsetninger i spm a la "har du sluttet å slå din kone?".

8250347[/snapback]

Nei, det gjør jeg ikke.

 

 

Du tar det for gitt at politikere nærmest utelukkende bedriver slik virksomhet du skisserer, samtidig som den virksomheten forutsettes å ikke være positiv.

8250347[/snapback]

Det er mitt inntrykk ja. Er du av en annen oppfatning? Har du noen argumenter, eller bare kritiserer du meg for at jeg har en mening om dette?

 

Og grunnen til at jeg spurte deg personlig var jo at du spurte meg om en tese som virket helt fremmed. Det var nærliggende å anta at den var utledet av egne erfaringer og ikke forskning på området.

8250347[/snapback]

Det er helt riktig at det er min oppfatning at avgifter er det mest brukte virkemiddelet ja.

 

Metadebatt:

Hvofor alle disse 'rundt grøten'-argumentene bare for å komme frem til at du ikke er enig i dette? Du kunne sagt det samme med to setninger: «Jeg har ikke inntrykk av at avgifter blir brukt så ofte. Baserer du deg på statistikk eller er det bare egen oppfatning?» :dontgetit:

 

Menmen, som sagt, det holder i hvertfall tråden i live. (Selv om det ikke virker som om så veldig mange var interessert. :) )

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...