Stonewyck Skrevet 22. mars 2007 Skrevet 22. mars 2007 (endret) Som emnetittelsen sier: Hvor lenge kan man forvente at et fullt oppladet batteri (la oss si på en K750i) kan vare i avslått tilstand? Altså, mobilen er 100% avslått, ingen alarmer, kalendervarslinger eller noen ting. Kan man plukke opp mobilen og skru den på 50 år etter? Om den har ligger i optimal temperatur, ikkenoe støv eller ytre påvirkninger generellt. Endret 22. mars 2007 av Sevian
Skavold Skrevet 22. mars 2007 Skrevet 22. mars 2007 Kan man plukke opp mobilen og skru den på 50 år etter?8213862[/snapback] Nei ...
Xpi Skrevet 22. mars 2007 Skrevet 22. mars 2007 Selv om du ikke bruker batteriet vil det lade seg ut av seg selv etter en stund. Har ikke noe tidsperspektiv på dette, men hadde du lagt batteriet ditt i en skuff i 1-2 år så ville det helt sikkert være ganske dødt. Nyere mobilbatterier liker å bli brukt og ladet mye
Stonewyck Skrevet 23. mars 2007 Forfatter Skrevet 23. mars 2007 Så det er altså snakk om 1-2 år før det ville være dødt? Er det noen som kan bekrefte dette? Er det feks samme deal med vanlige lommelykt batterier? Vil de også "dø" etter en viss tid, selv om de ikke blir brukt?
GoldenHymn90 Skrevet 24. mars 2007 Skrevet 24. mars 2007 Har ikke noe tidsperspektiv på dette, men hadde du lagt batteriet ditt i en skuff i 1-2 år så ville det helt sikkert være ganske dødt. 8215734[/snapback] Jeg mener du tar feil, fordi jeg hadde en gammel motorola-telefon (en sånn murstein med utstikkende antenne) i skuffa i omtrent 5-6 år. Når jeg skulle skru den på igjen, så våknet den fra en langvarig drøm.
Xpi Skrevet 24. mars 2007 Skrevet 24. mars 2007 Det var derfor jeg sa at jeg ikke hadde noe tidsperspektiv på det, men det er vel forskjell fra mobil/batteri til Mobil/batteri. Men uansett, Hvis Motorola telefonen din var full av strøm etter 5-6 år i ei skuffe så applauderer jeg for det
m99 Skrevet 24. mars 2007 Skrevet 24. mars 2007 Det er veldig stor forskjell på selvutladningen til de forskjellige batteritypene, NiMh f.eks. er ofte dødt etter noen uker mens LiIon kan vare i mange år hvis det oppbevares rundt 5-10 grader.
Stonewyck Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Skrevet 24. mars 2007 Det er veldig stor forskjell på selvutladningen til de forskjellige batteritypene, NiMh f.eks. er ofte dødt etter noen uker mens LiIon kan vare i mange år hvis det oppbevares rundt 5-10 grader. 8226702[/snapback] Det er LiIon som er vanlig i bærbare PCer, ikke sant?
m99 Skrevet 24. mars 2007 Skrevet 24. mars 2007 Jepp, LiIon er det vanlige i nesten alt i dag, egentlig siden rundt årstusenskifte.
cyclo Skrevet 29. mars 2007 Skrevet 29. mars 2007 En annen sak er at telefoner kan jo være "på" selv om den er avslått. F. eks. både min gamle 6150 og 6210 var slik at om man stillte vekkerklokken, og deretter slo av telefonen ville telefonen slå seg på når vekkerklokken skulle ringe, og når man trykket vekkerklokken av spurte telefonen om du ville la den stå av eller slå den på. Med andre ord så måtte nødvendigvis en eller annen del av telefonen være på, selv om den var slått av. Batteriet varte kanskje i en måned eller to i denne tilstanden.
gxi Skrevet 29. mars 2007 Skrevet 29. mars 2007 En telefon er aldri avslått med mindre man tar ut batteri og lader. Den står ellers i en strømsparende tilstand med minst mulig påslått. Det må likevel være noe påslått for å kunne sjekke hvorvidt man trykker på knappen, en alarm skal aktiveres, etc. Mye av dette kan gjøres enkelt med funksjoner som faktisk slår disse funksjonene også av når de ikke trengs å være på, men det er nok ikke tilfellet uansett, da en liten mikroprosessor som styrer dette tar så ekstremt lite effekt uansett (hva den faktiske tekniske løsningen er vet jeg ikke). Dette er samme greia som benyttes i eksempelvis PCer der en liten del av maskinen er påslått slik at den kan imot events f.eks når powerknappen blir trykt inn. Alle batterier nøytraliserer seg selv over tid. Dette gjelder også LiPolymer/Ion som brukes i telefoner. De vil gradvis nøytralisere seg slik at spenningen faller. LiIon/-Polymer batterier også interne kretser som overvåker strømmen ut og inn av batteriet. Denne tar også opp noe effekt slik at dette legges sammen med alt annet som gjør at batteriet over tid lades ut.
mkon Skrevet 29. mars 2007 Skrevet 29. mars 2007 PGa av elektronikk i batteriet vil det lades ut etter noen uker. Ligger det i opptil et år kan det være ødelagt og ikke lade lengre.
UllForEver Skrevet 29. mars 2007 Skrevet 29. mars 2007 Husker ikke hvordan gamle Motorola-mursteinen var, men etterhvert fikk jo mobilene innebygget klokke. I løpet av noen måneder vil klokken naturligvis tømme batteriet for strøm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå