Gå til innhold

Vil jeg noen gang oppleve den stemningen igjen?


Anbefalte innlegg

Jeg husker den gode tiden da all min fritid gikk til Baldurs Gate 2: Shadows of Amn. Det var noe med stemningen, lydene, musikken, karakterene og historien som inget spill siden har kunnet måle seg med.

 

Jeg har da selfølgelig vært borte i Neverwinter Nigts 1 og 2 og Oblivion, men synes ikke de var på nivå som BG2 (Baldurs Gate 2). Her er noen av grunnene:

 

 

Neverwinter Nights 1

Det startet meget lovende i begynnelsen. Designen og musikken gir meg den samme godfølelsen som i BG2. Men jeg gikk på en smell da jeg oppdaget at annethvert område nesten var prikk likt det forrige. Her har de tatt i bruk et såkalt "tileset" system slik at det skal være lett å designe nye områder\modules. Grafikken var jo en ny generasjon i forhold til BG2, men det mistet samtidig sjelen og stemningen. Karakterene og deres historie fanget meg ikke på lik linje som de herlige karakterene i BG2 (Minsc, Jaheira, Irenicus for å nevne noen).

 

En positiv side ved NwN var da Toolset'et som fulgte med. Det gav meg mange timer med underholdning mens jeg prøvde å lage en egen historie med egne karakterer og områder.

 

 

Neverwinter Nights 2

Her har designerne satt seg litt ned i tenkeboksen og sett på bla. Baldurs Gate spillene for å ta det beste derifra. Karakterene har i stor grad blitt mer interessange og områdene har blitt mer varierte. Grafikken har igjen tatt seg opp en del, men jeg føler fortsatt at jeg får kastet på meg store områder som er masseprodusert. "Oppdragene" blir også litt mye "løp hit, finn ut av det,

løp tilbake og drep noen slemminger.. osv..." Jeg synes rett og slett det blir kjedelig.

 

Ikke bare har de kvittet seg med de fantastiske karakter-portrettene, men de har også totalforandret Toolset'et slik at de som hadde lært seg det forrige ikke skjønte ikke en d**tt av det nye.

 

 

Oblivion

Her må jeg si at jeg nesten kom tilbake i den gode BG2 stemningen. Grafikken var jo helt fantasisk og historien var veldig god. Men noen av områdene ble igjen litt "masseprodusert". Da snakker jeg om Ruinene og hulene man finner rundt omkring i Cyrodil. Her skulle designerne ha lagt til små historier her og der slik at det ikke bare ble (oi! En hule. Drepe et par rotter og zombier. Få et nytt sverd... osv). Sverdene og rustningene har blitt litt vel kategorisert og man finner ikke ting man føler har en historie bak seg. For ikke å nevne den tåpelige måten de har gjort alle de heftige items'ene utilgjengelige intill man har høy nok level til

å få dem.

 

 

De tre spillene jeg har "omtalt" har jeg tatt med fordi de er gode spill som burde gi meg den god-følelsen jeg får hver gang jeg hører musikken fra BG2, eller ser et gammelt screenshot. Men det gjør de da altså ikke. Hvorfor de ikke gjør det og hva som er så spesielt med BG2 klarer jeg ikke helt å sette fingeren på. Kanskje dere kan hjelpe meg med dette?

 

Jeg lurer også på om noen vet om noen spill-prosjekter som er på gang som har noe slikt potensiale i seg.

 

Jeg har prøvd å spille BG2 om igjen, men grafikken er så utdatert og historien kan jeg utenat så det nytter ikke. Dette inlegget ble skrevet i ren frustrasjon av at jeg ikke har noe spill å kose meg med... :(

 

Kom gjerne med noen interessange inspill hvorfor dere er enige eller uenige.. Er det noen andre spill som har gitt dere denne god-følelsen? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er spesielt med BG2 er det faktum at det er verdens beste RPG spill noen sinne ... og derfor utklasser alt som blir laget. I dag må også de fleste spillprodusenter bruke mesteparten av tiden sin på grafikk i stedet for gameplay, så historiene blir ofte veldig bedriten.

 

En siste ting. Ingenting kan bli som i "gamle dager" eller "den gang" ;)

 

Du må leve i nuet, min venn, og husk de gamle klassikerene for det de var, kunst av ypperste klasse!

Lenke til kommentar

Jeg vil foreslå at du prøver Lord of the Rings Online, kanskje det beste spillet jeg har spilt. :dribble: Det beste med LotRO er nok stemningen og den deilige atmosfæren som grafikken skaper. Men det er ikke bare grafikken som er så bra, historien og menneskene du møter i spillet er også store pluss.

 

post-110594-1174646193_thumb.jpg

Endret av Enhuine
Lenke til kommentar

selv om det er gammelt vil jeg annbefale fallout 1 og 2. Laget av samme folk som bg2. Så det skulle jo være i orden. Dette er litt mere i fremtiden men fantastisk historie oppdrag og karakterer. Ikke mye av "dra dit, drep dem og hent det" eller du får hvertfall ikke følelsen av det. Ualminnelig stor frihet, verden er åpen fra dag en og man kan gjøre som man vil. Om du vil gifte deg med en kar, drepe foreldrene hans for å ta pengene hans og siden begrave mannen din, er du fritt fram til å gjøre det. Bra humor, og en rå realistisk verden. Anbefales på det varmeste. Fallout 3 kommer vel i slutten av dette året eller tidlig neste år kanskje, men desværre er det oblivion folka som lager dette, så de kommer nok til å ødelegge alt som var bra. Uff. Men få tak i fallout 2 (det beste) og 1 hvis du likte 2ern. Helt knall.

Endret av andre_sn
Lenke til kommentar

Spill som får hårene til å reise seg på ryggen for meg:

- Dungeon Keeper 2

- Outcast

- Heroes 3

- Fallout 1&2

- Baulders Gate 1&2

- Tes 2&3

- Warcraft 2

- Diablo 1&2

- Gothic 2

- Grim fandigo<3

- Age Of Empires 1&2

- Silver

 

Andre stemmnings fulle spill:

 

- Beyond good and evil

- Rayman 3

- Den lengste reisen

- Black and white

 

Angående fallout 3 tror jeg det ikke vil bli ødelagt.

Hvis vi ser utenom oblivion har betsheda softworks lagd flere spill pærler. Synes vi burde gi dem en sjangse med dette. Gogo!

Endret av akerlian
Lenke til kommentar

Åssen tror dere det hadde funka med et nytt spill der områdene var pre-rendered (2d) som i Baldurs Gate (men i så bra kvalitete man kan få det med dagens teknologi), og karakterer i 3d (igjen i så bra kvalitete man kan få det med dagens teknologi).

 

Hadde det blitt for stort skille mellom bakgrunnen og karakterene da eller?

 

Tror det kunne funka fett, for da hadde ikke så mye tid gått til å utvikle grafikkmotoren, men mere til gameplay og historie...

 

Bare en tanke.

Lenke til kommentar

Vil anbefale Arcanum jeg ... Grafikken er ikke bra her heller, men en god historie får du ... Spillet minner om Baldur's gate, Icewind dale o.l. Anbefaler også sistnevnte på det sterkeste om du ikke har prøvd det (både en og to) ... Helt i samme gate som Baldur's gate, bortsett fra at man her kanskje får litt mindre historie og litt mer kamp!

Lenke til kommentar
Hvis vi ser utenom oblivion har betsheda softworks lagd flere spill pærler. Synes vi burde gi dem en sjangse med dette. Gogo!

8229134[/snapback]

Hvorfor misliker så mange Oblivion egentlig? Selv synes jeg det er et genialt spill.

8234108[/snapback]

 

For Oblivion var for glatt, polert og autogenerert. Områdene var kjedelige. Altfor sjelden man kom til plass og bare fikk en WOW-følelse av hvordan det så ut. Der har de mye å lære av Gothic-spillene. Spesielt områdene i Night of the raven var fantastiske. Høye stup, tette skoger, smale daler og høye bruer.

 

Men rent spillmessig så var level scaling som ødela Oblivion for min del. Jeg vil møte monster som grisebanker meg, ikke monstre som er tilpasset min karakter for å gi middels motstand. Og jeg vil finne high level loot selv om jeg lav level. Ikke få få ymse dilldall som tilpasset meg.

Problemet med Oblivion var at verdenen ble tilpasset spilleren, det var ikke spilleren som måtte tilpasse seg verden. Mye av dette kan jo selvfølgelig fikses med modder, og det skal sies at Oblivion med mods er ett veldig bra spill!

Lenke til kommentar

Fallout Serien er mine favoritter innen spill sammen med BG2. BG2 er helt fantastisk på absolutt alle måte. f.eks intro sangen er det råeste eg har hørt noken sinne til eit spill.

AI'en fungerte glimrende også. i motsetning til på NVN2 der den trenger en solid overhøvling =)

 

eg fant en fantastisk pakke på internett engang. bestod av Fallout 1, 2 og Fallout Tactics. samt en CD med masse bonus ting på. musikk. bilder etc..knall :D

Endret av Solefald
Lenke til kommentar
Åssen tror dere det hadde funka med et nytt spill der områdene var pre-rendered (2d) som i Baldurs Gate (men i så bra kvalitete man kan få det med dagens teknologi), og karakterer i 3d (igjen i så bra kvalitete man kan få det med dagens teknologi).

 

Hadde det blitt for stort skille mellom bakgrunnen og karakterene da eller?

 

Tror det kunne funka fett, for da hadde ikke så mye tid gått til å utvikle grafikkmotoren, men mere til gameplay og historie...

 

Bare en tanke.

8232196[/snapback]

 

et eksempel på et spill som gjorde det er jo The sims 1. og det spillet så jo flott ut for sin tid.

Lenke til kommentar
Hvis vi ser utenom oblivion har betsheda softworks lagd flere spill pærler. Synes vi burde gi dem en sjangse med dette. Gogo!

8229134[/snapback]

Hvorfor misliker så mange Oblivion egentlig? Selv synes jeg det er et genialt spill.

8234108[/snapback]

Men rent spillmessig så var level scaling som ødela Oblivion for min del. Jeg vil møte monster som grisebanker meg, ikke monstre som er tilpasset min karakter for å gi middels motstand. Og jeg vil finne high level loot selv om jeg lav level.

8234181[/snapback]

For meg var det dette som gjorde at jeg likte det. At det ikke er noen som grisebanker deg synes jeg er bra. Og hvorfor finne gode ting om du ikke kan bruke dem?

Lenke til kommentar

forde det er gøy å være steder du ikke er god nok til å være. Forde det er gøy å finne bra ting tidlig, føle deg som en helt, forde du på level 1 klarer å gjøre noe syke ting man ikke burde gjøre før level 20, og ikke minst på grunn av realismen. Et stort monster gidder ikke gjøre seg selv svakt bare forde en level 1 usling kommer traskende forbi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...