Gå til innhold

Heving av kjøp. Hva med binding?


Anbefalte innlegg

Hei!

Mobilen min undersøkes nå sendt inn for 3dje gang for samme feil og jeg skal heve kjøpet.

Saken er at jeg kjøpte telefonen (V6 maxx) med binding til Telenor (Fri120) som ga meg ca 1000kr rabatt. Jeg betalte derfor 2799 kr istedet for 3799kr.

Elkjøp mener at når jeg hever kjøpet, får jeg bare de 2799kr tilbake, mens bindingen min til telenor står igjen.

Dette gjør jo da at jeg taper penger på dette, siden jeg ikke kan kjøpe meg ny mobil og få bindingsrabatt siden

jeg allerede er bundet til telenor ( 9 mnd igjen).

Hva bør jeg gjøre i dette tilfellet, og sier loven noe angående saken?

 

Håper på gode svar:)

 

MVH<3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du får hevet kjøpet og får tilbake 2.799 kr. skal såklart bindingen også fjernes! Det sier jo seg selv at ikke Elkjøp skal tjene 1.000 kr. på "ingenting".

8206481[/snapback]

 

det var det jeg sa til dem, og de sa at det ikke var dem jeg hadde kjøpt abonamenten fra, men telenor.

Telenor mener at de skal kunne fjerne bindingen, men etter de erfaringene jeg har hatt med elkjøp så prøver de bestandig å tjene noe på din bekostning:\

Lenke til kommentar
Hvis du får hevet kjøpet og får tilbake 2.799 kr. skal såklart bindingen også fjernes! Det sier jo seg selv at ikke Elkjøp skal tjene 1.000 kr. på "ingenting".

8206481[/snapback]

 

det var det jeg sa til dem, og de sa at det ikke var dem jeg hadde kjøpt abonamenten fra, men telenor.

Telenor mener at de skal kunne fjerne bindingen, men etter de erfaringene jeg har hatt med elkjøp så prøver de bestandig å tjene noe på din bekostning:\

8206507[/snapback]

Du har kjøpt en telefon med 12 måneders binding.

Telefonen koster normalt 3.799 kr, men Telenor gir subsidiering på 1.000 kr. så du får den for 2.799 kr. Når du hever kjøpet så må du da enten få igjen 2.799 kr. + at de fjerner bindingen eller 3.799 kr. så du selv kan kjøpe deg fri hvis du ønsker det.

 

Bare se på kredittnotaen du får sammen med pengene... der står det minus en mobiltelefon og minus et mobilabonnement. ;)

Endret av datating
Lenke til kommentar
Hvis du får hevet kjøpet og får tilbake 2.799 kr. skal såklart bindingen også fjernes! Det sier jo seg selv at ikke Elkjøp skal tjene 1.000 kr. på "ingenting".

8206481[/snapback]

 

det var det jeg sa til dem, og de sa at det ikke var dem jeg hadde kjøpt abonamenten fra, men telenor.

Telenor mener at de skal kunne fjerne bindingen, men etter de erfaringene jeg har hatt med elkjøp så prøver de bestandig å tjene noe på din bekostning:\

8206507[/snapback]

Du har kjøpt en telefon med 12 måneders binding.

Telefonen koster normalt 3.799 kr, men Telenor gir subsidiering på 1.000 kr. så du får den for 2.799 kr. Når du hever kjøpet så må du da enten få igjen 2.799 kr. + at de fjerner bindingen eller 3.799 kr. så du selv kan kjøpe deg fri hvis du ønsker det.

 

Bare se på kredittnotaen du får sammen med pengene... der står det minus en mobiltelefon og minus et mobilabonnement. ;)

8206526[/snapback]

 

Takk for det gode svaret:)

skal snakke med dem, får håpe at de ikke er så altfor sta:)

Lenke til kommentar

jeg ser for meg tre løsninger:

 

1. klage til butikksjef/avdelingsleder

2. klage til forbrukerrådet

3. Sende klage til telenor og be om at bindingen fjernes med henvisning til at de har godtatt heving.

 

sistnevnte kjørte jeg mot Mobildata Aker Brygge når de prøvde det samme, og det var gjort på en dag ca.

Lenke til kommentar

Den selgeren du har snakket med hos Elkjøp har gitt deg veldig feilaktige opplysninger.

 

Det jeg vet mange butikker gjør er å gi deg en ny telefon med f.eks 1000 kroner i avslag, hvis det var det du fikk når du kjøpte den du skal heve kjøpet på. Dette regnes ut litt forskjellig avhengig av hva provisjonen var når du tegnet bindingstiden.

 

Dette tjener du som kunde på ved at bindingstiden din fortsatt løper og går ut lenge før den hadde gjort om vi sier opp bindingstiden din og tegner den på nytt. (Går bindingstiden din ut i sommer kan du allerede da kjøpe deg ny telefon med bindingstid, selv om du får en ny i dag)

 

Dersom dette ikke er aktuelt for deg og du av en eller annen grunn ønsker å handle i en annen butikk, kan bindingstiden din også kanseleres, men husk da at du må tegne ny bindingstid om du vil ha rimlig telefon og må vente til mars neste år før neste subsidierte kjøp.

Lenke til kommentar
Den selgeren du har snakket med hos Elkjøp har gitt deg veldig feilaktige opplysninger.

 

Det jeg vet mange butikker gjør er å gi deg en ny telefon med f.eks 1000 kroner i avslag, hvis det var det du fikk når du kjøpte den du skal heve kjøpet på. Dette regnes ut litt forskjellig avhengig av hva provisjonen var når du tegnet bindingstiden.

 

Dette tjener du som kunde på ved at bindingstiden din fortsatt løper og går ut lenge før den hadde gjort om vi sier opp bindingstiden din og tegner den på nytt. (Går bindingstiden din ut i sommer kan du allerede da kjøpe deg ny telefon med bindingstid, selv om du får en ny i dag)

 

Dersom dette ikke er aktuelt for deg og du av en eller annen grunn ønsker å handle i en annen butikk, kan bindingstiden din også kanseleres, men husk da at du må tegne ny bindingstid om du vil ha rimlig telefon og må vente til mars neste år før neste subsidierte kjøp.

8207383[/snapback]

 

har også tenkt på å spørre om en slik alternativ som du beskrev.

Men hvis el-kjøp ikke har den mobilen som jeg ønsker meg så blir jeg nok nødt til å kanselere bindingen min og tegne den på nytt ved kjøp av ny mob fra en annen butikk:)

Lenke til kommentar
Altså..

Dere må også huske at du har hatt bruk denne tlf i en periode, som igjen gjenspeiles for verdiavskriving..

Dette gjelder Alle produkter, og dette står i låvverket også..

8213404[/snapback]

 

1. gang, hadde mobilen i 2 dager.

2. gang, hadde mobilen i 1 dag.

3. gang, hadde mobilen i 3 minutter:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Altså..

Dere må også huske at du har hatt bruk denne tlf i en periode, som igjen gjenspeiles for verdiavskriving..

Dette gjelder Alle produkter, og dette står i låvverket også..

8213404[/snapback]

Ikke at det er relevant for tråden, men hvis man avkreves vederlag for bruk har man ved heving rett på renter av kjøpesummen fra kjøpsdato, ikke kun fra reklamasjonsdato. Renten er på hyggelige 10,5% atm, om jeg husker rett.

Lenke til kommentar
Hei!

Mobilen min undersøkes nå sendt inn for 3dje gang for samme feil og jeg skal heve kjøpet.

Saken er at jeg kjøpte telefonen (V6 maxx) med binding til Telenor (Fri120) som ga meg ca 1000kr rabatt. Jeg betalte derfor 2799 kr istedet for 3799kr.

Elkjøp mener at når jeg hever kjøpet, får jeg bare de 2799kr tilbake, mens bindingen min til telenor står igjen.

Dette gjør jo da at jeg taper penger på dette, siden jeg ikke kan kjøpe meg ny mobil og få bindingsrabatt siden

jeg allerede er bundet til telenor ( 9 mnd igjen).

Hva bør jeg gjøre i dette tilfellet, og sier loven noe angående saken?

 

Håper på gode svar:)

 

MVH<3

8206332[/snapback]

 

Dette er delvis riktig som Elkjøp sier. Derimot så har du som sagt krav på å få hevet bindingen også. Dette kan løses på 2 måter. Enten så må elkjøp trekke tilbake bindingen og dermed blir dem trukket for provisjonen dem fikk i utgangspunktet. Eller så kan dem bryte abonnemang på følgende måte at dem bryter bindingen og du får den resterende summen på oppsigelsen på regningen din, men dog også kompenserer deg i cash for hva nøyaktig det koster å bryte bindingen. dvs at vis det var, la oss si 500 kr igjen for å bryte bindingen din, så hadde du da altså fått 2799 +500 kr. Dette er den rimeligste parten for både kunden og butikken.

 

Mvh

 

Sven Eric

Telekiosken Bergen Storsenter

Lenke til kommentar
Hei!

Mobilen min undersøkes nå sendt inn for 3dje gang for samme feil og jeg skal heve kjøpet.

Saken er at jeg kjøpte telefonen (V6 maxx) med binding til Telenor (Fri120) som ga meg ca 1000kr rabatt. Jeg betalte derfor 2799 kr istedet for 3799kr.

Elkjøp mener at når jeg hever kjøpet, får jeg bare de 2799kr tilbake, mens bindingen min til telenor står igjen.

Dette gjør jo da at jeg taper penger på dette, siden jeg ikke kan kjøpe meg ny mobil og få bindingsrabatt siden

jeg allerede er bundet til telenor ( 9 mnd igjen).

Hva bør jeg gjøre i dette tilfellet, og sier loven noe angående saken?

 

Håper på gode svar:)

 

MVH<3

8206332[/snapback]

 

Dette er delvis riktig som Elkjøp sier. Derimot så har du som sagt krav på å få hevet bindingen også. Dette kan løses på 2 måter. Enten så må elkjøp trekke tilbake bindingen og dermed blir dem trukket for provisjonen dem fikk i utgangspunktet. Eller så kan dem bryte abonnemang på følgende måte at dem bryter bindingen og du får den resterende summen på oppsigelsen på regningen din, men dog også kompenserer deg i cash for hva nøyaktig det koster å bryte bindingen. dvs at vis det var, la oss si 500 kr igjen for å bryte bindingen din, så hadde du da altså fått 2799 +500 kr. Dette er den rimeligste parten for både kunden og butikken.

 

Mvh

 

Sven Eric

Telekiosken Bergen Storsenter

8218744[/snapback]

 

høres ut som en rimelig alternativ:)

el-kjøp sa at de skulle ringe meg i overigår eller igår, men ringte aldri. bra service ""

Lenke til kommentar
*snipp*

8218744[/snapback]

 

bare for interessen sin skyld. Om en følger eksemplet ditt så ser det slik ut;

 

Dere får rundt 1000 kr i sponsing, men kunde må betale 500 kr for å bryte. dere gir han 500 kr og alt er løst.

Og dere tjener 500 kr på hevingen til kunden?

 

Vil ikke det rimeligste være:

 

1. tilsvarende til samme forutsetninger

2. pris + sponsing, så får kunde bestemme hva som skjer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...