Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med MBR på harddisk


Anbefalte innlegg

Jeg har en maskin jeg har byttet hovedkort på. Men det nye hovedkortet klarer ikke å lese diskens Master Boot Record. Jeg får feilen "missing operating system". Jeg klarer å starte den med en diskett (boot record på disketten som starter XP fra harddisken). Setter jeg disken i en annen PC så starter den helt fint. Jeg har sjekket disken for feil og det er 0 bytes som er merket som bad sectors. Hva kan være grunnen til dette og hvordan kan jeg fikse det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har prøvd

 

Altså MBR ligger et fast sted på enhver harddisk og så ligger boot sector et fast sted på enhver partisjon? Hva ligger i bootsector da? En peker til NTLDR?

 

Har prøvd å sette begge partisjoner active. Det er en partisjon for systemgjennoppretting.

Lenke til kommentar

MBR er første sektoren på en disk. Den inneholder partisjonstabell og MBR kode.

Du forteller BIOS hvilken disk som skal boote. Så vil BIOS lese MBR og eksekvere MBR koden. Denne koden vil se etter en aktiv partisjon (det kan bare være en som er aktiv, er det to stopper det her).

Så vil den finne bootsektor (som regel sektor 63 i partisjonen) og laste koden der. Denne koden vil finne NTLDR.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...