Gå til innhold

Bærbar til en server?


Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte meg en hp for en stund tilbake. Denne maskinen bruker jeg nesten ikke, vuderer derfor å bruke den som server, når den førstan bare står der og støver ned.

 

Maksinen har 1.5 ghz prosessor og 512 ram, og burde klare kjøre de fleste server programmene i linux. Vil dermed kjøre Ubuntu Server tipper jeg. Noen kommentarer til os'et?

 

Hvis dette skulle gå ann, vil maskinen bli kjørt som web, bnc og ventrilo server.

 

Så det jeg i hovedsak lurer på om, er om dette vil bli en brannbombe? Hvordan er det når jeg lukker ned skjermen, vil denne fortsatt produsere varme?

 

 

Mvh mr0nning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du lukker skjermen blir den slått av. Så den vil ikke utvikle varme. Det som i tillegg er litt greit er at linux støtter Speedstep funksjonene. Det vil si at hvis det ikke er last på CPU så klokkes den ned. Dermed bruker den mindre strøm.

 

Så en laptop er genial som en enkel server hjemme. Bare sørg for at den ikke bruker et tilbakekallt batteri ;)

 

-C-

Lenke til kommentar

Etter mye om og men, har jeg valgt å kjøre Windows Xp på serveren, mye på grunn av trådløsen (ble litt for vanskelig i linux).

 

Serveren står nu oppå skapet i gangen, noe som e bra på grunn av temperatur og at den ikke forstyra noe. Ikke det at den bråka så veldig mye da.

 

Bruker den i skrivende stund til web, ftp og ventrilo server. Noen fete ideèr på hva annet jeg kan bruke den til? ;D

Lenke til kommentar

mt-daapd er et lite, genialt program

 

What is mt-daapd?

 

mt-daapd is a program which acts as an iTunes (DAAP) server for Linux and other POSIX unixes. It may eventually support Win32 as well.

 

Some random features that it supports:

    * Supports the Roku SoundBridge (query/browse/index support)

    * Supports periodic rescans of the database

    * Can advertise shoutcast streams

    * Supports password-protected shares

    * Is web-configurable and managable

    * Support dynamic playlists, like iTunes "Smart playlists"

    * Probably other things I've forgotten

 

http://mt-daapd.org/

 

 

Edit:

Så ikke at du brukte Windows XP istedenfor Linux.

Da vil ikke Mt-daapd funke.

Endret av hc(tm)
Lenke til kommentar
Kjører du laptopen med batteriet i, itillfelle ville jeg bare si at det ikke er lurt ,da du dreper batteriet.

8187754[/snapback]

 

Helt feil. De nye li-ion batteriene har en smart-chip som stenger av strømtilførselen til batteriet når det er fullt. Slutt å kom med slike usakelige uttalelser da.. :nei:

 

Uansett, dersom du har den koblet til nettstrøm hele tiden kan det være greit å ta ut batteriet, da du ikke trenger det. En brannfelle mindre å tenke på. :)

Lenke til kommentar

melsom : Det er ikke feil. Når lithiumbaserte batterier blir oppbevart varmt mister de kapasitet ganske fort:

 

Storage Temperature

T |	40% Charge |	100% Charge
0 °C (32 °F) |	2% loss after 1 year |	6% loss after 1 year
25 °C (77 °F) |	4% loss after 1 year |	20% loss after 1 year
40 °C (104 °F) |	15% loss after 1 year |	35% loss after 1 year
60 °C (140 °F) |	25% loss after 1 year |	40% loss after 3 months

 

Kjøleskapet på 30-40% ladekapasitet er den beste måten å lagre slike batterier.

Lenke til kommentar

Å bruke linux som trådløs klient er letter i Linux enn i Windows. sjølv om eg bruker Win Xp, fordi MS office ikkje funker i linux. :(

 

Men visst du kjøre server utgaven av linux er det kanskje ikkje så lett.

Endret av King[nor]
Lenke til kommentar
Å bruke linux som trådløs  klient er letter i Linux enn i Windows.  sjølv om eg bruker Win  Xp, fordi MS office ikkje funker i linux. :(

 

Men visst du kjøre server utgaven av linux er det kanskje ikkje så lett.

8203035[/snapback]

 

Microsoft Office fungerer fint i Linux.

Lenke til kommentar

King[nor]: Vet ikke hvorfor, om det er routern eller hva det nå enn er, plagest jeg bestandig med nettet i linux. Har prøvd flere distroer, og får samme feil på dem alle.

Har planer om å settet meg inn i linux etterhvert, men har ikke tid til detl akkurat nå. Så inntil videre blir det Windows på serveren og desktopen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...