Gå til innhold

Homofile kristne og selvmord


Anbefalte innlegg

Her for noen få år tilbake var avisenes forsider preget av overskrifter preget av homofile unge kristne og selvmord. Nå er emnet igjen varmt i forbindelse med biskop Kvarme. Men var det egentlig så mange unge homofile kristne som tok livet av seg at det egentlig var et problem, og var det ikke egentlig flere og andre årsaker til selvmordet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men var det egentlig så mange unge homofile kristne som tok livet av seg at det egentlig var et problem?

8161498[/snapback]

 

Jeg vil våge å påstå at når mennesker (særlig unge) tar livet av seg selv, så representerer dette et problem, både for de nærmeste og samfunnet generelt. Spørsmålsstillingen din blir derfor litt underlig, for om så bare én ung homofil kristen tok livet av seg, vil jeg kalle dette et problem. Hvor mange unge kristne homofile må ta livet sitt før dette i dine øyne representerer et problem jesse?

 

Og var det ikke egentlig flere og andre årsaker til selvmordet?

8161498[/snapback]

 

Andre årsaker enn hva? At de var kristne homofile? Det er alltid mange grunner til at folk tar selvmord, men du må utdype spørsmålet ditt jesse. Forøvrig er det svært vanskelig å lage et fasitsvar på hva som gjør at enkelte tar livet av seg selv, siden man vanskelig kan spørre dem i etterkant. Men det skal ikke stikkes under en stol at det å være ung homofil og kristen kan representere et problem for enkelte, da det i mange kristne miljøer er svært vanskelig å stå fram som homofil.

Lenke til kommentar
Men var det egentlig så mange unge homofile kristne som tok livet av seg at det egentlig var et problem?

8161498[/snapback]

 

Jeg vil våge å påstå at når mennesker (særlig unge) tar livet av seg selv, så representerer dette et problem, både for de nærmeste og samfunnet generelt. Spørsmålsstillingen din blir derfor litt underlig, for om så bare én ung homofil kristen tok livet av seg, vil jeg kalle dette et problem. Hvor mange unge kristne homofile må ta livet sitt før dette i dine øyne representerer et problem jesse?

 

Og var det ikke egentlig flere og andre årsaker til selvmordet?

8161498[/snapback]

 

Andre årsaker enn hva? At de var kristne homofile? Det er alltid mange grunner til at folk tar selvmord, men du må utdype spørsmålet ditt jesse. Forøvrig er det svært vanskelig å lage et fasitsvar på hva som gjør at enkelte tar livet av seg selv, siden man vanskelig kan spørre dem i etterkant. Men det skal ikke stikkes under en stol at det å være ung homofil og kristen kan representere et problem for enkelte, da det i mange kristne miljøer er svært vanskelig å stå fram som homofil.

8161622[/snapback]

 

Jeg er ening i at et selvmord er et for mye.

 

Men her er litt mer om emnet.

 

I Fædrelandsvennen, lørdag 30. april kom SV-politikeren Torbjørn Urfjell med et vulgært utspill. Han anklaget KrF for å drive homofile til selvmord fordi partiet taler varmt om familieverdier og disse bør fortsette å være samfunnets grunncelle. Urfjell anklager andre for å fremme selvmord

Lenke til kommentar
At homsehetsen fra de kristne miljøene kan drive homofile til selvmord virker da hevet over enhver tvil.

8161977[/snapback]

 

Hvordan? Prosessen fram mot et selvmordsforsøk er alltid kompleks og svært sammensatt. Det er nesten aldri bare ett motiv eller én årsak som ligger bak et selvmordsforsøk, men en lang årsaksrekke. Å hevde at selvmord blant homofile vil øke fordi et parti ønsker å forsvare ekteskapet, er en håpløs forenkling av problemet. Det er for øvrig ikke bare KrF som er skeptiske til kjønnsnøytral ekteskapslov og lignende homofile kampsaker. Flere partier og mange politikere står for samme syn.

Lenke til kommentar

Lillebroren til en veninne av meg prøvde å begå selvmord ett par ganger. Kristen oppvekst, kristent miljø, kristen skole og kristen familie, men om det var den konflikten som fikk han til å føle at livet var så vannskelig at han ikke lenger ønsket å leve, kan jeg ikke uttale meg om..

 

....men det høres ikke utenkelig ut, eller?

Lenke til kommentar
Lillebroren til en veninne av meg prøvde å begå selvmord ett par ganger. Kristen oppvekst, kristent miljø, kristen skole og kristen familie, men om det var den konflikten som fikk han til å føle at livet var så vannskelig at han ikke lenger ønsket å leve, kan jeg ikke uttale meg om..

 

....men det høres ikke utenkelig ut, eller?

8162013[/snapback]

 

Spekulasjoner. Kanskje han hadde spillegjeld?

Lenke til kommentar

... spillegjeld har han aldri hatt, men kanskje han trodde han hadde aids? som sagt, jeg kan ikke uttale meg om han faktiskt prøvde å ta sitt eget liv fordi han var homofil i ett miljø som ser på legningen hans som mindreverdig eller om det var andre ting som gjorde at han ønsket å dø... jeg SPEKULERER og antar at det kan være EN forklaring på hans pessimistiske syn på fremtiden

Lenke til kommentar
Hvordan? Prosessen fram mot et selvmordsforsøk er alltid kompleks og svært sammensatt. Det er nesten aldri bare ett motiv eller én årsak som ligger bak et selvmordsforsøk, men en lang årsaksrekke. Å hevde at selvmord blant homofile vil øke fordi et parti ønsker å forsvare ekteskapet, er en håpløs forenkling av problemet.

8162012[/snapback]

Han om det. Du insinuerer at den kristne kulturen er helt uskyldig når det kommer til hva som er årsaken til at homofile kristne begår selvmord. Jeg mener at det i mange tilfeller faktisk kan ha en sterk medvirknnig og også være utløsende variabel - det er et problem!

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar
Hvordan? Prosessen fram mot et selvmordsforsøk er alltid kompleks og svært sammensatt. Det er nesten aldri bare ett motiv eller én årsak som ligger bak et selvmordsforsøk, men en lang årsaksrekke. Å hevde at selvmord blant homofile vil øke fordi et parti ønsker å forsvare ekteskapet, er en håpløs forenkling av problemet.

8162012[/snapback]

Han om det. Du insinuerer at den kristne kulturen er helt uskyldig når det kommer til hva som er årsaken til at homofile kristne begår selvmord. Jeg mener at det i mange tilfeller faktisk kan ha en sterk medvirknnig og også være utløsende variabel - det er et problem!

8162231[/snapback]

 

For alle mennesker vil det være belastende å tilhører en liten minoritet, ikke minst i ungdomstida. Å finne ut at man har en seksuell orientering som er forskjellig fra nesten alle andre, vil for de fleste føre til store indre kamper og spenninger uavhengig av hva politiske partier sier. At en del unge homofile i løpet av den prosessen også vurderer selvmord som en mulig løsning på sine problemer, er dypt tragisk. Men er det egentlig mulig å gjøre noen skyldig i et selvmord, andre enn den som begår det?

Lenke til kommentar
For alle mennesker vil det være belastende å tilhører en liten minoritet, ikke minst i ungdomstida. Å finne ut at man har en seksuell orientering som er forskjellig fra nesten alle andre, vil for de fleste føre til store indre kamper og spenninger uavhengig av hva politiske partier sier. At en del unge homofile i løpet av den prosessen også vurderer selvmord som en mulig løsning på sine problemer, er dypt tragisk. Men er det egentlig mulig å gjøre noen skyldig i et selvmord, andre enn den som begår det?

8162471[/snapback]

For det første synes jeg ikke en som tar selvmord er "skyldig" i noe. Og det er vel ikke nødvendigvis hva de politiske partiene mener, men de kristne man omgås som er hovedproblemet. Hvis man vokser opp i et kristent miljø der homofili regnes som en sykdom og en stor synd, og man opplever folk som skal "kurere" deg, synes jeg ikke det er spesielt rart hvis man blir seriøst deprimert.

Lenke til kommentar

For det første synes jeg ikke en som tar selvmord er "skyldig" i noe. Og det er vel ikke nødvendigvis hva de politiske partiene mener, men de kristne man omgås som er hovedproblemet. Hvis man vokser opp i et kristent miljø der homofili regnes som en sykdom og en stor synd, og man opplever folk som skal "kurere" deg, synes jeg ikke det er spesielt rart hvis man blir seriøst deprimert.

8162629[/snapback]

 

Det er ikke kristne som sier dette om homofile. Bibelen er meget klar på dette området. Om det er en sykdom eller ikke er mindre viktig. Uten sammenligning for øvrig, så vil det samme gjelde pedofile og andre varianter i "dyreriket". Skal en leve som kristen, så må disse lystene undertrykkes. Slike krav er det ikke bare homofile som må leve etter.

Lenke til kommentar
Bibelen sier: Til mann og kvinne skapte ham dem".

8163973[/snapback]

 

Jeg skjønner ikke helt hva skapelsen har med hvilken seksuelle legning individet har. I beste fall er det en dårlig menneskelig tolkning at, siden det ble skapt to forskjellige kjønn, så er seksuelle lyster bare bra mellom de to forskjellige kjønnene.

 

Videre sier Bibelen at homofil handling er en vederstyggelighet.

8163973[/snapback]

 

Nå må jeg ærlig talt innrømme at jeg ikke mener dette er et spesielt godt argument, men står det om dette i GM eller NT? Poenget mitt er, at dersom det står i det gamle testamentet, så må du godta resten som står der. Enten er det ikke rom for noe selektiv utplukking av det man liker, eller så kan man begynne, til og med i de kristne krinser, å bruke fornuften sin. (i dette tilfellet mener jeg at 'å bruke fornuften sin' vil være å modernisere det kristne tankesettet fra den gang til i dag. Ja, selv om du tror på guden moses trodde på, så må du ikke tro at alle ideer på den tid var fra himmelen.)

Lenke til kommentar
Bibelen sier: Til mann og kvinne skapte ham dem".

8163973[/snapback]

 

Jeg skjønner ikke helt hva skapelsen har med hvilken seksuelle legning individet har. I beste fall er det en dårlig menneskelig tolkning at, siden det ble skapt to forskjellige kjønn, så er seksuelle lyster bare bra mellom de to forskjellige kjønnene.

 

Videre sier Bibelen at homofil handling er en vederstyggelighet.

8163973[/snapback]

 

Nå må jeg ærlig talt innrømme at jeg ikke mener dette er et spesielt godt argument, men står det om dette i GM eller NT? Poenget mitt er, at dersom det står i det gamle testamentet, så må du godta resten som står der. Enten er det ikke rom for noe selektiv utplukking av det man liker, eller så kan man begynne, til og med i de kristne krinser, å bruke fornuften sin. (i dette tilfellet mener jeg at 'å bruke fornuften sin' vil være å modernisere det kristne tankesettet fra den gang til i dag. Ja, selv om du tror på guden moses trodde på, så må du ikke tro at alle ideer på den tid var fra himmelen.)

8164319[/snapback]

 

Vel, det er det Bibelen sier. Problemet oppstår når en anser gud som allmektig. En kan ikke i samme øyeblikke si at ikke gud visste hva han drev med når han ga disse påbudene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...