Gå til innhold

Førstegangskjøp - Hjelp til sluttvurdering


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er i sluttfasen når det gjelder kjøp av nytt kamera. Har bestemt meg for å ta steget over til dslr. Siden økonomi er et styrende punkt har jeg satt meg en grense på ca. 7000 i første omgang. Kjøp av ekstra objektiver og blitz får komme etterhvert.

 

Så til de modellene det står mellom:

 

Cannon 400D - Ligger helt på grensen av hva jeg kan legge i av penger. Ligger ok i handa. Får generellt gode tilbakemeldinger. Eneste negative jeg har sett er kvaliteten på kit-objektivet.

 

Olympus E-400 - Ligger ikke fullt så godt i handa. Kan skaffes med 2 objektiver i kit-pakke til ca. samme pris som Cannon 400D. Ikke fullt så gode tilbakemeldinger som Cannon og Nikon. Kan 2 objektiver veie opp for dette? Har ikke funnet så mye info om disse objektivene.

 

Nikon D40 - Passer best i handa. Best pris. Masse skryt (mest fra førstegangskjøpere, men også fra "erfarne" brukere. Får kritikk for at autofokusen sitter i objektivet og utvalget dermed blir lite. Jeg tror at dette vil endre seg på sikt. Tror nok at Nikon kommer til å produsere flere objektiver som vil passe til D40.

 

Som dere kanskje skjønner så har jeg delvis bestemt meg for å gå for Nikon D40. MEN jeg har ikke bestemt meg helt enda. Kan noen gi meg noen grunner for å velge noen av de andre?

 

Takk for hjelpen.

 

Agersborg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som dere kanskje skjønner så har jeg delvis bestemt meg for å gå for Nikon D40. MEN jeg har ikke bestemt meg helt enda. Kan noen gi meg noen grunner for å velge noen av de andre?

Du har allerede skrevet hovedgrunnen til at du skal velge D40:

 

Nikon D40 - Passer best i handa. Best pris. Masse skryt (mest fra førstegangskjøpere, men også fra "erfarne" brukere. Får kritikk for at autofokusen sitter i objektivet og utvalget dermed blir lite. Jeg tror at dette vil endre seg på sikt. Tror nok at Nikon kommer til å produsere flere objektiver som vil passe til D40.

Du får tidsnok flere objektiver som passer når du har lært deg å bruke D40'en skikkelig... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Jeg var akkurat i samme situasjon som deg, førstegangskjøper med noe av de samme alternativene. gikk for Nikon, og tenkte å prøve å finne endel optikk brukt, men der virker det definitvt som det er et større marked for Canon. Noe å tenke på også.

 

Det er tydeligvis veldig lite forskjell i kameraene når "alle" roper om at følelsen av å holde det i hånda er viktigst.

Lenke til kommentar

Gå for det kameraet som ligger best i hånden! Du kommer til å slå deg så mye i hodet at du blir ør om du ikke har et godt grep på kameraet!

 

Om du syns at D40 setter begrensningene for fotograferingen din, og at 400D kunne vært mye bedre, bør det være etter mange år med fotogarfering, og hvor det virkelig er kameraet som stopper deg, noe jeg ikke tror du kommer til å oppleve de nermeste årene...Uansett hvilket kamera man har vil man alltid drømme om et bedre ett, så velg det som passer for deg og hånden din! :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er tydeligvis veldig lite forskjell i kameraene når "alle" roper om at følelsen av å holde det i hånda er viktigst.

8159594[/snapback]

Nei. Jeg synes du tar for mye i når du sier at det tydeligvis er veldig lite forskjell.

 

Når det er sagt, så er etter mitt syn ergonomi den viktiste egenskapen ved et kamera. Dette forutsetter at det tekniske er på et vist akseptabelt nivå og det er de fleste eller alle DSRL i dag.

 

Tilbake til ergonomien. Hvis kameraet sitter dårlig i handa di øker sjansene for å miste det i bakken og ødelegge det. Og det er bare et argument.

 

Videre så er hvordan du trives med lkameraet ganske avgjørende for hvor mye du bruker det. Tenk deg å kjøre en bil som er grusomt overstyrt, eller understyrt for den sags skyld. Eller tenk deg at girspaken er plassert sånn at du må lene deg framover for å gire. At setet gir dårlig støtte for din rygg osv.

 

Hvor store er sjansene for at du tar den bilen på en kosetur?

 

Og hvor trygt tror du at du kjører i den bilen? Sitter du dårlig så blir du mindre følsom for om bilen slipper i en sving. Da er løpet kjørt. Dårlig ergonomi i et kamera får mindre dramatiske konsekvenser.

 

Jeg er ikke en bilentusiast, så jeg bruker dette bare som eksempler. Noe som jeg håper du kan forholde deg til, og som derfor gir deg mening.

----

Et lite innspill direkte til trådstarter. Hvis du antar at du vil komme til å fotografere mye under marginale lysforhold vil jeg anbefale deg å styre unna Olumpus. Det er utmerkete kameraer (forutsatt at du liker ergonomien), men lavlysegenskapene deres er tradisjonelt dårlige. To objektiver veier ikke opp dette, etter mitt syn. Olympus har noen objektiver som er virkelig lyssterke. Det veier opp støyegenskapene langt på vei, men de er ekstremt kostbare. Og hvis du synes at 400D er i overkant prismessig, så er disse objektive langt utenfor din rekkevidde.

 

Legger du vekt på detaljgjengivelsen vil jeg anbefale Nikon. Tradisjonelt så har de lagt vekt på oppløsning, altså detaljer.

 

Og glem ikke. Huset du kjøper vil på sikt være av underordnet betydning. En DSRL har begrensa levetid. Etter at foto har blitt elektronikk har det blitt kjøp og kast der og. Så i det lange løp er det kvaliteten på optikken som har størst betydning. Den vil du sannsynligvis ha glede av mye lenger. Poenget er at når du kjøper DSRL så kjøper du deg inn i et system. Å bytte system kan bli kostbart, så det er lurt å se litt langt framover, forbi det konkrete huset du står med i hånda.

 

Selv om du har kommet langt i valgprosessen så anbefaler jeg å lese det nest siste innlegget i denne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=725392&st=20

Der er det mye å lære for de fleste. Kloke ord.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Selv om du har kommet langt i valgprosessen så anbefaler jeg å lese det nest siste innlegget i denne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=725392&st=20

Der er det mye å lære for de fleste. Kloke ord.

 

Mvh Tim Typo

8159785[/snapback]

 

Har lest den tråden. Og flere andre. Har fått mye innput og råd fra dette og andre fora.

 

En liten kommentar til hvor fuktbestandige et kamera er/bør være. Jeg startet i sin tid med et Pentax MV ca 84 og brukte det under mange forskjellige forhold. Lett regn var aldri et problem. Kondens ved temperatursvigninger var ofte et værre problem enn at det kom noen/mange dråper på kameraet. Selv om det er MYE mere elektronikk i dagens kamera regner jeg med at de tåler å være med på en tur ut selv om det litt vått i lufta.

 

Agersborg

Lenke til kommentar
Jeg var akkurat i samme situasjon som deg, førstegangskjøper med noe av de samme alternativene. gikk for Nikon, og tenkte å prøve å finne endel optikk brukt, men der virker det definitvt som det er et større marked for Canon. Noe å tenke på også.
Velger man D40, så velger man å ikke bruke bruktmarkedet så mye ettersom eldre objektiver stort sett ikke har egen fokusmotor. Men det har bare den siste tiden kommet en rekke nye objektiver, hvor alle har egen fokusmotor, og det kommer flere hele tiden. Merk imidlertid at en del objektiver fra tredjepartsprodusenter (Tamron, Tokina, Sigma) heller ikke har egen fokusmotor.

 

For en førstegangskjøper av DSLR, ser jeg imidlertid dette som et veldig lite problem.

Lenke til kommentar

Enten du velger inngangsmodellen til Canon/ Nikon, så gjør du et veldig bra kjøp.

 

Det somer om å gjøre, er å komme i gang med fotograferingen. Når du har hatt kameraet et par år, så finner du fort ut av om interessen er der.

 

Du blir flinkere og du kommer til å kunne utnytte kameraets grenser. Da er det på tide med å oppgradere. Er som en krabbe som må skifte skall!

 

Jeg har hatt mitt 30D i nesten et år nå. Da jeg fikk kameraet lurte jeg på om det var noe galt med kameraet. Bildene ble middels. Nå vet jeg at det var hos meg problemene lå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...