Gå til innhold

Valg av 939-CPU? Hvor lenge kan jeg vente?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

har et socket 939-hk som jeg er fornøyd med og ikke vil bytte ut med det første. (Spiller dessverre mye mindre enn jeg skulle ønske for tiden)

 

Jeg har også en 3000+ prosessor som jeg heller ikke hadde planer om å bytte ut enda. Men nå har jeg altså skjønt at socket 939 er på vei ut, og jeg vurderer derfor å få kjøpt meg en ny cpu før det er for seint. (Jeg ser Netshop har noen igjen).

 

Spørsmål:

 

- Hvilken socket 939 cpu gir mest for pengene, og vil vare en stund?

 

- Vil det være verdt å oppgradere fra en 3000+, eller er det liten merkbar forskjell?

 

- Hvor lenge kan jeg vente med å kjøpe CPU får de forsvinner helt fra markedet?

 

Hw står forøvrig i profil. :thumbup:

 

Vh

Krister

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

har et socket 939-hk som jeg er fornøyd med og ikke vil bytte ut med det første. (Spiller dessverre mye mindre enn jeg skulle ønske for tiden)

 

Jeg har også en 3000+ prosessor som jeg heller ikke hadde planer om å bytte ut enda. Men nå har jeg altså skjønt at socket 939 er på vei ut, og jeg vurderer derfor å få kjøpt meg en ny cpu før det er for seint. (Jeg ser Netshop har noen igjen).

 

Spørsmål:

 

- Hvilken socket 939 cpu gir mest for pengene, og vil vare en stund?

 

- Vil det være verdt å oppgradere fra en 3000+, eller er det liten merkbar forskjell?

 

- Hvor lenge kan jeg vente med å kjøpe CPU får de forsvinner helt fra markedet?

 

Hw står forøvrig i profil. :thumbup:

 

Vh

Krister

8152914[/snapback]

 

Ja si det. GPU, skjermkortene og RAM'en ser ut til å være fint avbalansert pr i dag. Større CPU (Helst X2 da) vil bli litt overkill i forhold til resten av systemet. For spilling vil vel 2GB minne være en fordel. 2x6600GT river ikke akkurat løs på bar asfalt på grafikkfronten pr i dag. Spørs nok egentlig hvor mye det er verd å legge i systemet. Med oppgradering av CPU, GPU og ram spørs det om det ikke lønner seg å "bruke opp" systemet du har, og skifte plattform senere.

 

 

Edit: Opteron kan være tingen for deg. Opt 165 OK klokker, hvis det er interessant.

Endret av peiper
Lenke til kommentar

Hmm...planen var å oppgradere CPU, RAM og Skjermkort i løpet av det neste året...men, nå ser det ut til at jeg må fremskynde CPU-oppgraderingen...

 

...alternativet er jo å samtidig bytte hovedkort, men er som sagt fornøyd med det jeg har nå....

 

edit: Opteron 180 er den jeg vurderer mest, men vet ikke hvordan den er sammenlignet med min 3000+ og andre cpu'er for 939...

Endret av krister461
Lenke til kommentar
Hmm...planen var å oppgradere CPU, RAM og Skjermkort i løpet av det neste året...men, nå ser det ut til at jeg må fremskynde CPU-oppgraderingen...

 

...alternativet er jo å samtidig bytte hovedkort, men er som sagt fornøyd med det jeg har nå....

 

edit: Opteron 180 er den jeg vurderer mest, men vet ikke hvordan den er sammenlignet med min 3000+ og andre cpu'er for 939...

8153108[/snapback]

 

Opteron er for klokkere. X2 hvis du skal beholde systemet som det som det er.

 

Når det gjelder klokking av Opteron, fins det mange tråder og gode råd her på forumet. Bare å søke. Jeg er Intel mann selv, men det jeg har lest om Opteron, så kommer 165 veldig bra ut kost/ytelsesmessig,

 

Er du villig til å legge i pengene, er S939 like "god" som AM2 på ytelse. Litt skiller det med det er fint lite. Se på bruktmarkedet da, kan finne noe der. En tokjerne CPU med f.eks 8600GT når den tid kommer, og litt minne, så er maskina på høyden.

Lenke til kommentar

HER kan du få en god indikasjon på ytelsesforskjellen mellom X2 4200 og opty 180. Opty 180=X2 4800.

 

Muligheten for å komme lengst er kanskje størst med 180, men de bruker gjerne å klokke ca like langt. Og er mer avhengig av kvaliteten på brikken/Batch enn hvor høyt de er klokket i utgangspunktet.(Vil tro dette varierer for mye til å trekke en konklusjon).

Største fordelen med en 180 er en forholdsvis høy multiplier som gjør at du ikke trenger å klokke hovedkortet så mye for f.eks å nå ca 3 GHz.

Ville sjekket hvor klokkevillig hovedkortet er før jeg bestemte meg. Prisene er også veldig høy sammenlignet med ytelse mot eks C2D, men det er klart det koster endel å kjøpe både nytt minne, hovedkort og CPU.

 

Usikker på hva som er beste brikke ytelse/pris, men vil tro det er X2 3800. Muligheten for å klokke den opp mot 3GHz er tilstede om hovedkortet greier å følge.

Du kan jo følge med på bruktmarkedet. Kanskje det dukker opp noe klokkevillig. Det er vel ganske få av dem til salgs da.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Hovedkortet mitt er relativt klokkevillig. Kjører min 3000+ på 2.43 Ghz nu.

 

Er generelt skeptisk til bruktkjøp. Jeg heller mest mot 180 nu, slik at jeg har best mulig utgangspunkt før klokking. (Prishoppet til 185 synes jeg var litt for stort).

 

Men, tror dere jeg bør bestillle snarest, eller kan jeg ta sjansen på å drøye en måned eller to?

Lenke til kommentar
Hvis du er skeptisk til brukt ville jeg slått til med en gang!

 

Opty klokker bedre enn X2 generelt, men det fins unntak. X2-Toledo (unntatt den svært vanlige CCBWE-serien) klokker gjerne vel så bra som Opteron. Jeg har en X2 Toledo CCBIE, og den gruser de ALLER fleste opterons jeg ser rundt forbi.

8160642[/snapback]

 

Hei

Nettopp satt in Opteron 180 - tidligere hadde jeg amd 3500.Fra 2200 til 2400 MHz.

Ser ut til å virke greit.

 

Har hovedkort MSI Neo 2 Platinium.

 

Måtte hente inn Hotfix fra Microsoft og henta Dual Core Optimizer og ny driver fra AMD.

 

+ noe som skulle sørge for at spill skulle virke ok.

 

t

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+6132

Jeg mener å huske at "stock-kjøler" for Opteron (dual core) samt noen versjoner av X2 (1MBx2 L2 cache) leveres med en svært godt heatpipe-kjøler.

Så god at det er bortkastet å bruke penger på en annen heatpipe-/luft-kjøler.

 

Jeg hadde ihvertfall en X2 4600+ som ble levert med AMD's stock heatpipe.

Den var minst like bra som den CNPS8000 jeg også testet ut (før vannkjøling ble montert).

:-)

 

Zalman CNPS7000-serien er ihvertfall ikke noe særlig for en dual core (synes jeg).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Sitter i samme situasjonen jeg og. Skulle aldri hørte på AMD når dem presanterte 939 som sin fremtidige sokkel. Oppsettet mitt er bare 1 1/2 år gammelt, og kan ikke oppgraderes noe mer. Atpåtil så ble jeg prakket på

et agp system...

 

Jeg ville bare begynt å spare til 775 oppsett da det ser ut til å skulle

vare en stund til.

Lenke til kommentar
Jeg mener å huske at "stock-kjøler" for Opteron (dual core) samt noen versjoner av X2 (1MBx2 L2 cache) leveres med en svært godt heatpipe-kjøler.

Så god at det er bortkastet å bruke penger på en annen heatpipe-/luft-kjøler.

 

Jeg hadde ihvertfall en X2 4600+ som ble levert med AMD's stock heatpipe.

Den var minst like bra som den CNPS8000 jeg også testet ut (før vannkjøling ble montert).

:-)

 

Zalman CNPS7000-serien er ihvertfall ikke noe særlig for en dual core (synes jeg).

8663065[/snapback]

 

Takker for svar.

 

Det å kjøpe er ikke aktuelt. Men, jeg har en Zalman på nåværende CPU. Og jeg liker LED-lyset... :blush: kanskje jeg tar meg tid til å teste ut begge...

Lenke til kommentar
Kan bekräfta det TL1000s skriver om att opty 165 original vifte har heatpipeløsning, klarar fint att køra 2,7Ghz på den. Men det är väl mest fråga om du vill spara penger eller bruke det på noen annan kul vifte.

8663171[/snapback]

Det er ikke snakk om penger. Jeg får med boxed-kjøler uansett, og Zalman-kjøleren har jeg fra før.

 

Jeg må bare velge mellom en av de to... :)

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke vente så lenge som du klare og deretter kjøpe en s939-cpu brukt?

 

Min erfaring tilsier at det vil lønne seg. Jeg kjøpte en Duron 600MHz da socket-A var ny. Da var det råeste på markedet Athlon 1GHz til ca 6 000 (tror jeg). Da jeg trengte oppgradere igjen omtrent to år etterpå, fikk jeg kjøpt en brukt Athlon 1300 til ca 300kr :D Den holdt til i februar i år. Da klarte jeg ikke å holde meg lenger...

 

Det må da vel være mange som har oppgradert som ønsker å kvitte seg med det til en billig penge??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...