Gå til innhold

Trykk i oljebrønner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei

 

Jeg leste et sted at man på sub-sea instalasjoner pumper oljen til land. Men jeg trodde det var overtrykk i brønnene slik at den kom seg til land av seg selv.

 

Noen som kan utdype litt rundt dette?

8151918[/snapback]

 

Tja, kanskje de mente at oljen må pumpes fra plattformen til fastlandet? Er enig med deg at det er overtrykk i brønnene på sokkelen (selv om de nesten er tomme ettersom gassen i brønnen fortsatt er der!) Oljebrønnene i feks Texas er jo en helt annen historie, gvor man må pumpe oljen opp med såkalte "derrics" (tror de heter det!)

Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg leste et sted at man på sub-sea instalasjoner pumper oljen til land. Men jeg trodde det var overtrykk i brønnene slik at den kom seg til land av seg selv.

 

Noen som kan utdype litt rundt dette?

8151918[/snapback]

 

Jeg tror at de må pumpe oljen til land fordi, overtrykket i brønnen brukes bare til å presse ojen opp på platformen e.l. På platformen går oljen gjenom et rensingsanlegg, her må trykket reduseres. Så kan den sendes gjenom rør til land

Lenke til kommentar
Jeg tror at de må pumpe oljen til land fordi, overtrykket i brønnen brukes bare til å presse ojen opp på platformen e.l. På platformen går oljen gjenom et rensingsanlegg, her må trykket reduseres. Så kan den sendes gjenom rør til land

8158444[/snapback]

Og knapt nok det. Trykket holder for få opp oljen en stund, men når det synker blir utvinningsgraden lavere. Plattformene pumper både sjøvann og gass ned i brønnene slik at trykket skal bli stort nok.
Lenke til kommentar
Jeg tror at de må pumpe oljen til land fordi, overtrykket i brønnen brukes bare til å presse ojen opp på platformen e.l. På platformen går oljen gjenom et rensingsanlegg, her må trykket reduseres. Så kan den sendes gjenom rør til land

8158444[/snapback]

Og knapt nok det. Trykket holder for få opp oljen en stund, men når det synker blir utvinningsgraden lavere. Plattformene pumper både sjøvann og gass ned i brønnene slik at trykket skal bli stort nok.

8159448[/snapback]

 

Oljeplattformer må pumpe også, men hvor mye kommer an på hvor dypt oljen ligger, og hva slags trykk det er i oljefellen hvor oljen ligger,. Jeg mener også at de pumper vann og slam ned i oljebrønnen, for å fylle tomrommet, så den ikke skal kollapse, og ikke for å holde trykket oppe.

 

EDIT: Post 1300 ;)

Endret av christopher909
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...