Gå til innhold

Sandisk introduserer 32 GB flashdisk


Anbefalte innlegg

ATWindsor er eksperten på det med støy så han kan sikkert forklare det bedre enn meg, men jeg får gjøre et forsøk:

 

Hvis du har gått forbi en trafostasjon og hørt en summelyd, eller hørt piping fra TV'en selv når den er satt på stille eller piping fra hovedkortet eller andre elektriske dingser som i teorien kunne vært "lydløse" så vet du at frihet for mekaniske deler ikke betyr at de er fullstendig lydløst. En flashdisk lager nok støy som alt annet, men så lenge det er langt under høreterskelen på ca 10 db så spiller det ikke noen praktisk rolle. Enheten er altså ikke fullstendig lydløs men har (veldig) betydelig lavere støynivå enn vanlige disker.

8153392[/snapback]

Jeg hadde en anelse. Det er altså trolig ikke hørbart, så praktisk talt "lydløs" for mennesker.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bare går vi over til flash/SSD harddisker, men harddiskene blir mindre også. I server-markedet har de så smått begynt med 2,5 tommers harddisker (samme som i bærbare) på 10000 RPM i RAID-oppsett istedet for de gamle klumpene av 3,5 tommers disker. 2,5 tommers disker bruker mindre strøm, utvikler mindre varme og man kan etterhvert få mye høyere ytelse i disse. Lettere å få en tynnere disk platter til å spinne fortere enn en stor og tung en, men det er vel ikke den eneste faktoren som spiller inn.

Lenke til kommentar

Saivert: Jeg vil bare føye til at det har til og med kommet 2,5" med 15.000 rpm. Grunnen til at de diskene som spinner raskt yter langt bedre enn de med lave rotasjonshastigheter er nettopp aksesstiden. Det sier litt om hvor viktig det er med lav aksesstid. Bare en halvering av aksesstiden fra en 7200rpm disk til en 15.000 rpm disk gir noe enorme utslag i ytelsen. Tenk dere da hvor mye hundre ganger så rask aksesstid har å si for ytelsen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...