Gå til innhold

Likeretting av 12VAC.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

laget en greit krets her:

 

jeg har brukt 2 strømfrsynnger så det det blir jord. Personlig er ikke helt god med likerettere så jeg brukte 4 dioder :blush:.

 

Jeg har brukt 7812 som gir en ganske jevn +12 volt, samme med 7912 som gir en ganske jevn -12 volt.

 

Kondensatorene har en fin størrelse som fjerner det meste av rippel.

12_volt_DC.bmp

Endret av toffen89
Lenke til kommentar

Hvis trafoen er av type 12V ac, er dette som oftest spenningen ved full belastning. Ubelastet ligger spenningen trolig 10-15% over dette, dvs. 13-14V ac. Likeretter du den får du opp mot 18,5V i hvilespenning. (ca. 2x0,5V spenningstap over diodene uten belastning).

 

Ved belastning synker spenningen ganske fort, spessielt ved bunnen av rippespenningen men med ca 6800 uF kondesator før regulatoren burde det går greit. Har gjort en enkel simulering av dette her:

 

rippel.gif

 

space

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kommer gjerne litt sent inn i diskusjonen her, men prøver meg alikevel.

 

Starte med det enkle først.

 

Når man likeretter en vekselspenning med bro likeretter (helbro eller fullbro) og en glattekondensator, vil DC spenning ut bli AC inn ganger roten av 2.

F.eks. 12x1,4=16.8V DC

Og siden 12V ut fra en trafo er ved full belastning, er ofte spenning ubelastet litt høyere.

Kan fort komme opp i 18-19V DC uten noe belastning.

 

På den kretsen det er snakk om her, trenger man til hver trafo en likeretter som tåler min. 4A/50V. Sleng på en elektrolytt kondensator på minst 4700uF/35V, samt en 3-beins fast spenningsregulator, så er du i boks.

 

Å sette inn en seriemotstand for å begrense rippel infører bare masse tap, og er unødvendig så lenge det kommer en spenningsregulator i kretsen.

 

Å bruke en likerettet, men uregulert spenning til å drive noe elektronikk annet enn vifter, motorer, lys og lignende, er vanligvis ikke så lurt.

 

På koblingsskjema for regulatorne bruker de ofte en liten kondensator på inn- og utgang. De er ikke alltid nødvendig, men beskytter mot støy ved lange ledninger og slikt.

 

se deler hos ELFA her f.eks:

 

Pos Artikkel NOK

1 67-014-60 Rad ellyt 4700uF/50V 4m 31.81

2 70-071-49 SB104 Brygga 10A 400V 15.20

3 73-067-73 LM1084IT-12 5A LDO 19.80

 

 

Lykke til!

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
På koblingsskjema for regulatorne bruker de ofte en liten kondensator på inn- og utgang. De er ikke alltid nødvendig, men beskytter mot støy ved lange ledninger og slikt.

 

Et tips er å ta dem med på skjema, og heller velge om man skal montere dem etter man har sett resultatene. Veldig kjipt å lage nye kort bare for å montere en dum kondensator. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...