Gå til innhold

Likeretting av 12VAC.


Anbefalte innlegg

Merk at siden du skal ha 12v ut, så kan du bruke en LM7812 f.eks.

Det er en regulator. Den sørger for at du ikke får mer enn 12v ut.

Den krever at du har en gitt spenning inn, litt usikker på verdien, men la oss si

14 V akkurat nå for eksempelet sin del.

 

17-14 = 3V, du må altså ikke ha mer enn 3 volt rippel.

 

I følge formel gitt over trenger du da en kondensator på 2.9mF

 

 

Mvh,

Beej80

8153600[/snapback]

Takk for svar!

 

Hvilken formel er det du sikter til da? Synes det er kjekt å kunne regne det ut selv. Gjør dette litt for læringens del, og ikke bare for å vite hva jeg skal bruke. Litt omvendt av det vi gjør på skolen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg siktet da til formelen til Per-Ole, 3 / (2 * roten(3) * f * Ur ).

Som med tall ble 3 / (2 * roten(3) * 100 * 3) = 2,89 mF

 

Her er et skjema, ikke ta det helt for god fisk, jeg har ikke regnet noe særlig på det,

men det burde absolutt gi deg en ide om hva som kan være målet.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Hmm, takk for svar Ole, men er ikke 17mF -temmelig- stort?

 

Edit: Prøvde det regnestykket ditt, men får da tallet 129. Altså 3A/2*√3*100Hz*0,5V=129,xxxx.

 

Og, den spenningen på 0.5V, er den bare tilfeldig?

8153307[/snapback]

 

Jo 17mF er ganske stort ja

 

Kan ha noe med at kalkulatoren din ikke klarer formelen i denn formen (legg til litt paranteser)

 

0,5v er tok jeg bare rett ut av hodet, skal du ha en regulator også (som jeg vil anbefale) trenger du nok ikke så liten.

Lenke til kommentar

Har nå prøvd meg litt frem i multisim, men får litt rare resultater. Ifølge dere så skulle jeg etter likeretterbroen få 100Hz, men det viser seg at det er 50Hz. Laster opp 2 screenshots. På den ene måles frekvens etter likretterbroa, og på den andre måles frekvensen etter trafo.

 

Såklart, fullt mulig og veldig sannsynlig at jeg gjør noe feil her.

post-82721-1173907426_thumb.jpg

post-82721-1173907439_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hva får du hvis du måler frekvensen over R1 ? Hvis du kobler jord på oscilloscopet på minus siden av R1 .. ? Slik jeg ser det har du en vekselstrømskrets gjennom scopet slik det er koblet i programmet (felles jording foran bro)... Mulig jeg tar feil her, jeg er sterkstrømsgutt ikke elektronikk..

Endret av zckumling
Lenke til kommentar

Hehe, der ser du, brukerfeil. Nå får jeg en helt annen spenning, og noe som begynner å nærme seg en likespenning. MEN, har et IRRITERENDE problem. Etter at jeg har satt en verdi på kondensatoren, så kan jeg ikke justere den opp. Da får jeg bare en feilmelding :( Noen som har en løsning på det?

 

Edit: Viser seg at kapasitans over 3mF gir feilmelding. "Timestep too small" står det bl.a.

post-82721-1173909357_thumb.jpg

Endret av Big SturL
Lenke til kommentar
Hehe, der ser du, brukerfeil. Nå får jeg en helt annen spenning, og noe som begynner å nærme seg en likespenning. MEN, har et IRRITERENDE problem. Etter at jeg har satt en verdi på kondensatoren, så kan jeg ikke justere den opp. Da får jeg bare en feilmelding  :(  Noen som har en løsning på det?

8157087[/snapback]

 

Ser man det ;)

Nå har ikke jeg testet dette programmet, men jeg kan tenke meg at hvis programmet kjører i simuleringsmodus så vil du ikke kunne endre noe mens det simuleres.. simulering må skrus av eller.no... hvis ikke kan du jo bare fjerne kondensatoren og sette inn en ny med en annen verdi.. Holder på å laste ned programmet for å prøve det ut..

Lenke til kommentar
Hehe, der ser du, brukerfeil. Nå får jeg en helt annen spenning, og noe som begynner å nærme seg en likespenning. MEN, har et IRRITERENDE problem. Etter at jeg har satt en verdi på kondensatoren, så kan jeg ikke justere den opp. Da får jeg bare en feilmelding  :(  Noen som har en løsning på det?

8157087[/snapback]

 

Ser man det ;)

Nå har ikke jeg testet dette programmet, men jeg kan tenke meg at hvis programmet kjører i simuleringsmodus så vil du ikke kunne endre noe mens det simuleres.. simulering må skrus av eller.no... hvis ikke kan du jo bare fjerne kondensatoren og sette inn en ny med en annen verdi.. Holder på å laste ned programmet for å prøve det ut..

8157167[/snapback]

Neida, jeg stopper simuleringen først.

Lenke til kommentar

Ok, kom bare med første sannsynelig feil jeg kunne tenke på uten å ha prøvd programmet, hehe.. :p Hmm.. Funker det å kjøre dobbel likeretterbro? to stk etter hverandre ? Vil det fungere, eller vil rippelen fortsatt ligge der? Nå har kansje ikke det noe med temaet å gjøre, kom bare til å tenke på det.. heh

Lenke til kommentar

Hei,

 

dobbelt likeretterbro vil ikke gjøre noe fra eller til på rippelspenningene.

Det du kan gjøre er å sette 2 eller flere kondensatorer i parallell.

Det vil gi en økt total kapasitans, og i teorien redusere rippelspenningene.

 

Men tilbake til skjemaet som jeg slengte frem her en dag.

Motstanden R1 må flyttes slik at den står i serie med C1, men i parallell med resten

av kretsen. Hvis ikke vil du, etterhvert som kretsen belastes, få et stort spenningsfall

over R1, og ikke noe spenning ut ;) Stor stygg feil jeg gjorde der.

 

Videre så kan jeg forklare resten også :)

R2, og potmeteret R3 danner en spenningsdeler. Denne brukes til å velge "riktig"

spenningsreferanse INN på ADJ inngangen til regulatoren.

Dette er en variabel regulator, fant ikke noen faste regulatorer som tok unna

den strømmen vi var interessert i, i det spenningsområdet.

 

Derfor kan du ved å skru på potmeteret R3 regulere spenningen ut fra sånn

ca 1.2V til (17V - 1.25V) = 15.75V (I det området. Du skjønner tegningen).

 

C2 er strengt tatt ikke nødvendig. Den skal bare øke utgangsimpedansen, og beskytt mot transienter, dvs høye peaker i spenningen.

 

Mvh,

Beej80

 

EDIT: Kommafeil :blush:

Endret av Beej80
Lenke til kommentar

Hei,

 

LM338 (Nation Semiconductor) er en meget standard komponent, så den burde absolutt være i multisim.

Jeg tegnet det nok ikke i multisim, og har ikke prøvd multisim på mange år.

 

Ikke all simuleringen er like god der. Det beste er jo med SPICE simulering,

men det er noe dritt å sette seg inn i. Jeg begynte å se på det, men mistet fort interessen.

 

I teorien skulle kretsen jeg tegnet gå fint å simulere.

Det kan være at verdien på R1 må tweakes. I så fall må den justeres til noe mindre.

 

Det kan være at, pga størrelsen på kondensatorene, man må inn med en "soft-start" på denne kretsen når man reduserer R1 for å forhindre at man ryker sikringer hver

gang man plugger saken i ;)

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Whoa, viste seg at den LM338-en var svindyr. Jeg ønsker bare å bygge en så billig som mulig krets, med minst mulig ripple. Skal jeg kjøpe en sånn så blir det billigere om jeg bare bruker en PC-strømforsyning.

 

Med en likeretterbro, kondensator, og regulator (LM 1084), vil det være nok?

Lenke til kommentar

Både ja og nei...

 

Ikke glem at om du er ute etter å få en fin og glatt 12VDC ut på terminalene (dvs før en evt last) så må LM 1084 ha minst 13,3 VDC inn.

 

Jo større avstanden mellom spenningen inn på LM 1084 og ut på den er, jo glattere vil utspenningen være etterhvert som du øker belastningen.

 

Akkurat den komponenten takler maks 18VDC inn, så det ideelle ville være å prøve å legge seg så nærme det som mulig, for da er behovet for kondensator minimalt.

Lenke til kommentar

Mhm. Etter likeretterbroen vil jeg få 17V, så det virker nokså bra. Kunne du kanskje tatt deg tiden til å lage en rask tegning i paint og laste opp her? Er -lite- flink på dette, så jeg er litt usikker på hvordan det skal kobles.

 

Edit:

Tegna en krets i paint og lasta den opp. Kan noen se over den?

 

Edit 2: Litt usikker på uttalelsen min over her, hvor jeg mener på at jeg får 17V etter likeretterbroa. Ifølge multisim får jeg bare 14V. Og, vet noen her hvor jeg finner en regulator i multisim 8?

post-82721-1174221813_thumb.jpg

Endret av Big SturL
Lenke til kommentar

Vel-..

 

først og fremst... den spenningen du nevner der, er det tomgangsspenningen ut fra trafoen, eller er det under belastning?

 

Hvis det er tomgangsspenning må du regne med at den faller ved belastning.

 

anyway.. her er bildet:

 

tegne i paint går tregere enn at jeg tegner for hånd, og tar bilde av det, så..

 

krets.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...