Gå til innhold

Likeretting av 12VAC.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Trenger hjelp med en liten krets her. Har bestilt to stk 36VA transformatorer, som transformerer 230V til 12V. Problemet er at spenningen skal brukes til DC ting, som vifter, og muligens noe elektronikk. Jeg fant ut da at løsningen ville være å skaffe en likeretter. Nå har jeg funnet ut at jeg får kjøpt disse ferdig, så jeg slipper å lage selv. Fant denne hos Elfa.se. Nå er det vel sånn at hvis jeg vil ha ripple-fri spenning, så må jeg koble en kondensator i parallell med utgangen til likeretteren. Leste også at noen mente at jeg burde ha en kondensator før.

 

Hva tror dere? Vil den der likeretteren funke fint? Trenger jeg kondensator både før og etter likeretteren, og hvor stor kapasitans bør de ha?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ha en stor kondensator kobla parallelt med utgangen. større kondensator = mindre rippel. på inngangen har du ikkje bruk for kondensator.

 

 

edit: avsnittet under er ikkje nødvendigvis god fisk.... :) /edit

 

eg huskar ikkje korleis du reknar deg fram til rett størrelse, men på skulen lagde vi ei 2A strømforsyning, der brukte vi 2200µF. men som sagt kjem det an på kor høg toleranse du vil ha. men 36VA er ca 3A ved 12V så da kan jo 3-4000µF (3-4mF) kanskje vere bra..

Endret av Semikolon
Lenke til kommentar

det er jo en 3fase likeretter... det har ikkje du bruk for. den er og mykje større enn det du har bruk for.

 

går du elektro? då får du vel lage likeretter på skulen eller? det er jo mykje morsommare :)

 

men denne, 3-6A eller denne, 10A bør vere meir passande.

 

 

edit: men husk at ei slik bru blir veldig varm og bør absolutt ha kjøling

 

 

edit: denne bør jo fungere og

Endret av Semikolon
Lenke til kommentar
det er jo en 3fase likeretter... det har ikkje du bruk for. den er og mykje større enn det du har bruk for.

 

går du elektro? då får du vel lage likeretter på skulen eller? det er jo mykje morsommare :)

 

men denne, 3-6A eller denne, 10A bør vere meir passande.

 

 

edit: men husk at ei slik bru blir veldig varm og bør absolutt ha kjøling

8148898[/snapback]

Haha, gav feil link jeg, det tror jeg du og gjorde :p Elfa suger på linker. Skal gi ny link jeg her.

Lenke til kommentar

Uhm...

 

 

Dette med glattekondensatorer kan man beregne. Det bør være litt størrelse

på som sagt tidligere. Størrelsen på kondensatorene henger også sammen med

lasten du har tenkt å bruke.

 

Større last trenger større kondensator.

 

140 V likerettebro er litt overkill også, gjør ikke noe å bruke den, men du vil jo

ikke ha mer enn ca 17 V peak-to-peak ut fra trafoen. (Correct me if I'm wrong).

 

EDIT: Den du har funnet der er fin.

 

Mvh,

Beej80

Endret av Beej80
Lenke til kommentar

Neida Semikolon, de skal kobles separat. Dette skal brukes for å drive vifter i noen fasekjølere jeg skal bygge, om dere lurte. Skal muligens også bygge en kontroller med LCD-display og full pakke, og da MÅ jeg ha ripple-fri spenning. Nå vet ikke jeg toleranseverdien for de forskjellige IC-ene jeg skal bruke. Men baybay folknz, går og legger meg.

Lenke til kommentar

Ah,

 

du kobler sammen transformatorene, og skal ha +/- 12V med jord.

Ja, da blir det 34V topp-til-topp(bunn).

 

Du kan jo se hos futurlec :http://www.futurlec.com/DiodesBridge.shtml

De har noen som kunne vært aktuelle.

 

Det ser ut som de på generelt basis lager disse broene solide, for å si det slik. Bare pass på strømmen, du :)

 

PS: Strømforsyningen som jeg laget til forsterkeren min (+/- 35V, 10A)

der trekker jeg +/- 30V 5A, og bruker 10 000uF kondensatorer. Har da

1 Volt rippelt FØR jeg regulerer det (Altså etter kondensatorene).

Poenget er at skal du trekke store strømmer, så trenger du enten store kondensatorer, eller/og å regulere spenningen.

 

EDIT: Såg posten over. Da mener jeg nokså bestemt at peak-to-peak blir 17V.

Men kan jo selvsagt ta feil. Er noen år siden dette var min sterke side.

 

Mvh,

Beej80

Endret av Beej80
Lenke til kommentar

Big SturL: Mulig at du vet dette og andre har også nevnt det her indirekte....

 

Når du likeretter spenningen fra en slik trafo du beskriver vil du får en likespenning på ca 18V når den ikke belastes. Sjekk at utstyret du skal koble til tåler dette.

Du kan jo eventuelt koble til en/flere regulatorer som regulerer ned spenningen til ønsket verdi.

 

Hvis du ønsker å vite hva rippelspenningen blir ved en bestem last og størrelse på kondensator kan dette regnes ut eventuel enkelt simuleres.

Eks. 0,1A last og 1000uF kondesator gir ca 0,8V rippel (ca, 15V RMS)

Eks. 1A last og 1000uF kondesator gir ca 5V rippel (ca 10,5V RMS)

 

space

Lenke til kommentar
Hvis spenningen ut skal være 12V, så må du nok bruke en Zenerdiode og en motstand i tillegg.

8151200[/snapback]

 

Det er nokk en meget dårlig spennings regulering, paralell regulering blir vel knapt nokk brukt i praksis. Tenk deg, all "overflødig" spenning må gå igjennom zener dioden, det kan bli en del effekt. (vet, veldig forenklet og feil aktig forklaring men)

 

I dette tilfelle ville jeg ha brukt en serie regulator, for eks en slik http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=383025 da vil den kun sleppe igjennom 12V rippel fri (så lenge at peak spenningen på trafoen ikke kommer under 12V) I mange tilfeller kan man ha en mye mindre glatte kondensator når man kjører en slik regulering. Bare pass på at regulatoren er stor nokk, eventuelt flere i paralell. Og ha gjerne avkoblings kondensatorer.

Lenke til kommentar

Snakka med lærern min på skolen idag, og han nevnte dette med regulator. Nå lærer vi faktisk ikke elektronikk på skolen lengre, så dere må vise meg hvordan dette evt. skal kobles, og hvilke komponenter som skal inngå. Kunne noen muligens laget et koblingsskjema i paint?

 

Han nevnte også noe med en tidskonstant. Jeg har vært borti det før, men vet ikke -helt- om jeg skjønte det. Hvertfall så er T=R*C og C=T/R. Så hvis jeg skal ha en tidskonstant på 50ms (som sagt, skjønte ikke helt hva det er "godt for"), og skulle kunne belaste kretsen med 3A, ville regnestykket bli 12V/3A=4Ohm. 50ms/4Ohm=12,5mF.

 

Kan noen forklare dette med tidskonstant til meg?

Lenke til kommentar

En tidskonstant er den tiden en kondensator bruker på å lade seg opp til 63% av spenningen, en kondensator bruker 5 tidskonstanter på å lade seg opp til 99,9% av spenningen. Da sier man at den er helt oppladet.

 

En fin formel for å regne ut størrelsen på glattekondensatoren er C=I/2*roten3*f*Ur

 

f = Frekvensen på rippelspenningen ikke nettspenningen altså med en brulikeretter i norge blir det 2*50Hz = 100Hz

 

Eks.

I=3A

Ur=0,5V

f=100Hz

 

C=3/2*roten3*100*0,5=17mF

Endret av Per-Ole
Lenke til kommentar

Hmm, takk for svar Ole, men er ikke 17mF -temmelig- stort?

 

Hvertfall, med 17mF får jeg en tidskonstant på 4,25ms, og da vil kondensatoren være fullt oppladet etter 21,25ms. Hva er egentlig fordelen med det? Sett at jeg hadde en kondensator på 4,7mF. Da ville det tatt 5,9ms å lade den opp. Hva er fordelen med det ene fremfor det andre?

 

Edit: Prøvde det regnestykket ditt, men får da tallet 129. Altså 3A/2*√3*100Hz*0,5V=129,xxxx.

 

Og, den spenningen på 0.5V, er den bare tilfeldig? For ideen her er at jeg skal kunne trekke opp til 36W, og ved 3A blir det 12V.

 

Edit 2: Lagt ved bilde av kretsen. Mulig at jeg har koblet transistoren feil, men da hadde det vært veldig fint om noen fortalte meg hvordan den skal kobles, helst forklart funksjonen. Er det nok med kun transistor sånn? Eller må det en diode inn i bildet og?

post-82721-1173886925_thumb.jpg

Endret av Big SturL
Lenke til kommentar

Hei,

 

fordelen er at med større kondensator (Og dermed større tidskonstant),

så kan du belaste mer.

 

Se på kondensatoren som et lite batteri, som kun varer en liten stund.

AC er en sinuskurve, dvs halve signalet er negativt og halve er positivt.

Når du likeretter dette "speiler" du den negative(f.eks) delen opp slik at den

og blir positiv. Dvs at spenningen du har ut fra likeretteren går helt ned til

0V 100 ganger i sekundet, og er på 17V (I dette tilfellet) 100 ganger i sekundet.

 

Det er her kondensatoren kommer inn. Den skal klare å levere 17v og gitt strøm

helt fra spenningen synker fra den ene toppen og er på topp igjen på neste.

 

For å klare dette må man ha litt kapasitet (størrelse) på kondensatoren.

Du kan koble flere kondensatorer i parallell for å oppnå den størrelsen du ønsker.

 

Merk at siden du skal ha 12v ut, så kan du bruke en LM7812 f.eks.

Det er en regulator. Den sørger for at du ikke får mer enn 12v ut.

Den krever at du har en gitt spenning inn, litt usikker på verdien, men la oss si

14 V akkurat nå for eksempelet sin del.

 

17-14 = 3V, du må altså ikke ha mer enn 3 volt rippel.

 

I følge formel gitt over trenger du da en kondensator på 2.9mF

 

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...