Gå til innhold

Hvor snar E6600 med luftkjøling?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Tema: Hvor raskt kan man kjøre en E6600 stabilt med luftkjøling?

 

Hva er deres erfaringer og hvordan har dere satt opp luftkjølingen (prosessorkjøler, antall vifter i kabinettet)?

 

Har bestilt en E6600 som jeg skal sette på EVGA 680i sammen med en TT BigTyp VX.

8145422[/snapback]

 

Nå kjører jeg på 3.4Ghz 27/7, har gjort det i vertfall øve 4 måneda uden problemer. Har ein store thermalright XP-120-kjølar på cpuen, med ei 12 cm rolige vifta på. Har ingen kabinettvifte ellers, men bruge ikkje siedørå te kabinettet (det står altså åpent)

Lenke til kommentar
Tja, jeg får bare til 2,7 GHz, med Gigabyte P965, Geil Ultra 800 og temmelig høye temperaturer. Der topper min ut, så du kan ha flaks, og du kan ha uflaks.

8157105[/snapback]

 

jeg fikk kjørt min på 3 ghz, men boxed kjøleren, har 2 kabinett vifter. og åpen sidedør

Lenke til kommentar
Tja, jeg får bare til 2,7 GHz, med Gigabyte P965, Geil Ultra 800 og temmelig høye temperaturer. Der topper min ut, så du kan ha flaks, og du kan ha uflaks.

8157105[/snapback]

Enten har du en veldig skeiv IHS, eller så har du masse støv i maskinen, eller så har du null luftgjennomstrømning, eller så er kjøler ikke godt montert, eller du har brukt altfor mye kjølepasta.

Lenke til kommentar
Tja, jeg får bare til 2,7 GHz, med Gigabyte P965, Geil Ultra 800 og temmelig høye temperaturer. Der topper min ut, så du kan ha flaks, og du kan ha uflaks.

8157105[/snapback]

Enten har du en veldig skeiv IHS, eller så har du masse støv i maskinen, eller så har du null luftgjennomstrømning, eller så er kjøler ikke godt montert, eller du har brukt altfor mye kjølepasta.

8158308[/snapback]

 

Vet ikke helt hva du mener med IHS, men kjøler (boxed) er så godt montert som den kan bli, har ikke brukt annen kjølepasta enn den tapen som følger med, trodde den var ok? Ihvertfall til klokking opptil 3Ghz? Kan evt prøve med Arctic Silver 5, har en tube liggende. Tror luftgjennomstrømmingen er bra, står i et Arctic Cooling Silentium T3 Pro kabinett med okei luftflyt. JEG tror jeg har vært uheldig med batchen.

 

Edit: Ang. støv: maskinen er helt ny :D

Endret av Mr. Y
Lenke til kommentar
Hvis det er varme som stopper deg allerede så tidlig så er det tvilsomt bare en dårlig batch.

8158665[/snapback]

 

Oppdatering: Har hatt av Boxed-kjøleren og byttet ut kjølepastaen med Arctic Silver 3. Ingen forskjell. Den idler på 37 grader (NB på 38 grader), og da har jeg Volt på auto (den gir 1,41V på Core, 2,1 på ram, chipset vet jeg ikke).

 

Skal prøve å tukle med spenningen, men i og med at den blir meget ustabil over 2,8 Ghz tror jeg ikke den er for høy akkurat. Temp ligger da på rundt 60-65 grader load, og Orthos fryser maskinen på 3 min.

Lenke til kommentar

Ser fram til å sette igang, skal kjøre et oppsett med som sagt E6600, EVGA nForce 680i, Kingston 800MHz 2x1024 CL4 og et Club 3d 8800GTS320. Har satt 2x Mist-vifter på chassiset (i tillegg til den originale TT vifta) for god inn-ut flyt av luft.

 

Heldigvis bor jeg i Bardu så jeg regner med at å få tak i kaldluft ikke skal være et problem.

 

IHS er den metallkappa over prosessoren, right? Noen som har tatt den av for enda bedre kjøleeffekt fra prosessorkjøling?

Lenke til kommentar
Ser fram til å sette igang, skal kjøre et oppsett med som sagt E6600, EVGA nForce 680i, Kingston 800MHz 2x1024 CL4 og et Club 3d 8800GTS320. Har satt 2x Mist-vifter på chassiset (i tillegg til den originale TT vifta) for god inn-ut flyt av luft.

 

Heldigvis bor jeg i Bardu så jeg regner med at å få tak i kaldluft ikke skal være et problem.

 

IHS er den metallkappa over prosessoren, right? Noen som har tatt den av for enda bedre kjøleeffekt fra prosessorkjøling?

8163143[/snapback]

 

skal du komme noen vei med klokkinga bør du ha en kraftigere kjøler (evt vannkjøling) enn boxet-kjøleren. Hva du tenker på når du sier kaldluft, så regner jeg med at dette er at du setter pcen mer eller mindre ut i kulda. Dette er jo en grei måte å teste hvor mye du klarer å få ut av systemet, men det er jo litt upraktisk å ha pcen i kaldluft 24/7 :whistle::p

 

IHS bør du ikke ta av, evt kan du planslipe den om den er skjev.

 

Ikke ha alt for store forhåpninger til overklokking av prosessoren, det er kjekkere å finne ut at cpuen klarer 600Mhz mer enn det som du forventet, enn at den klarer 600Mhz mindre. Du bør klare å oppnå en klokk på 3 Ghz vertfall (24/7-klokk) om du ikke er veldig uheldig :yes::thumbup:

 

Lykke til med å prøve deg på klokking :w00t:

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar
Må bare få legge til at jeg også er med i 3GHz-klubben nå. Måtte stille volten ned til 1,2 for å få ned tempen, da bikket den akkurat over 3GHz. Så da blir vel konklusjonen: alle greier 3 GHz, noen greier mer, og noen greier MYE mer  :hmm:

8165124[/snapback]

 

Nja, det er forskjell på prosessorene, hk osv, men det er ikke så mange som kjører på veldig høy klokk 24/7. Det kommer jo veldig ann på vilken kjøling du har, det er ikke veldig mange som klarer over 3.6 24/7, og da er det ofte med vann eller kraftigere kjøling.

 

Hvis du vil teste hva systemet ditt er godt for hvis det får litt ekstra kjøling kan det være en ide å slippe kulda inn en dag det er kaldt(helst vertfall 5 kalde). Når jeg gjorde dette var det ikke noe problem å komme opp til 3.8Ghz, men der tror jeg det var hk som takket for seg og sa stopp :p

 

Men det stemmer at de aller fleste klarer 3 Ghz viss de ikke har ett veldig vrangt hk :thumbup:

Lenke til kommentar
Kjører 3 Ghz på E6600 med volt på minne satt til 2.2V. ellers alt i auto.

Har en Thermaltake Vx120 på laveste nivå og et Antec P180 kabinett med 3 stk. 120 mm vifter. kjører bus speed på 333 Mhz. og Fsb på 1333 Mhz

Idle temp. på 35 C.

Load på 51 C.

8170229[/snapback]

 

For meg ser det ut som du kjører på 2Ghz...Hvorfor har du satt mutipler til 6? :roll:

Lenke til kommentar
Jeg vil tro det er systemet selv som klokker ned CPU når den ikke er i bruk. Når han er ferdig med SuperPi og drar frem CPU-Z, brukes ikke prosessoren noe særlig og i det han tar bildet, kjører CPU på 2GHz.

 

rite?

8173401[/snapback]

 

nja, jeg tviler på at pcen kan justere mutipleren sånn uten videre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...