Gå til innhold

EOS 400D fra elkjøp eller Rebel XTi fra USA... ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har nett kjøpt et Canon 400D fra elkjøp, 6800 kr, viser seg at de gir en EU garanti på produktet.

Sitter og surfer litt på ebay, og kjøper man fra USA kan man få en Rebel XTi (som er tilsvarende modell?) med flust i tilleggsutstyr for en ganske fin pris.

Eksempler på pakker finner man på denne linken:

http://photography.search.ebay.com/XTi_Dig...R8QQsacatZ29997

Og f.eks denne pakken:

http://cgi.ebay.com/CANON-EOS-Digital-REBE...1QQcmdZViewItem

Tar man utgangspunkt i en slik pakke som koster 1000 dollar og legger til moms og frakt på dette så snakker vi en pris rundt 8500 kr. For 1700 kr mer får man flust i ekstrautstyr..

Spørsmålet er, er det verdt det? Taper man f.eks diverse garantier? Er XTi en billigere "dritt" modell? osv..

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette med kjøp av entrymodeller med 'full pakke' fra USA/ebay har vært oppe i flere tråder tidligere.

Bottom line er alltid den samme: GLEM DET.

Endret av ragamuffin
Skrevet
Dette med kjøp av entrymodeller med 'full pakke' fra USA/ebay har vært oppe i flere tråder tidligere.

Bottom line er alltid den samme: GLEM DET.

8132584[/snapback]

Hehe, takker for kjapt og presist svar!!

Men jeg føler enda for å kanskje bytte kameraet tilbake mot pengene mine på elkjøp... og heller kjøpe det i en lokal fotobutikk som tar noen hundrelapper mer (tror det er elite foto). Spesielt hvis de leverer med norsk garanti og brukerveiledning, som forresten ikke fulgte med fra elkjøp.

Skrevet
Hei, har nett kjøpt et Canon 400D fra elkjøp, 6800 kr, viser seg at de gir en EU garanti på produktet.

Hvis det kjøpt i norsk butikk går jeg ut ifra som en selvfølge at de må gi norsk garanti og reklamasjonsrett på sitt produkt selv om det er en såkalt "EU-modell" (hvis ikke EU-garantien overgår den norske, noe som er heller tvilsomt).

Skrevet

Hvis det kjøpt i norsk butikk går jeg ut ifra som en selvfølge at de må gi norsk garanti og reklamasjonsrett på sitt produkt selv om det er en såkalt "EU-modell" (hvis ikke EU-garantien overgår den norske, noe som er heller tvilsomt).

8133292[/snapback]

Har en annen tråd gående på dette her, ser ut som at elkjøp (også andre butikkkjeder) importerer direkte. Da går de ikke via norsk importør og det blir en del krøll...

Skrevet

8133292[/snapback]

Har en annen tråd gående på dette her, ser ut som at elkjøp (også andre butikkkjeder) importerer direkte. Da går de ikke via norsk importør og det blir en del krøll...

8133906[/snapback]

jeg kjøpte nordisk modell på foto og video i oslo i forrige uke, fikk kit pakken for 6255,- som er en veldig god pris. Tror de har fått inn en pakke nå med kit + 55-200 objektiv til 7995 også..

den nordiske modellen har forresten heller ikke norsk bruksanvisning.. bare svensk, dansk og finsk.

Skrevet

La meg få oppklare litt her. Problemet er etter hva jeg husker at canon overhodet ikke har klart å levere eos400d på mange måneder - dermed har elkjøp fått tak i varer direkte fra europa istedenfor.

Selvfølgelig gjelder norsk reklamasjonsrett, det skal ikke være noen forskjell her i forhold til om kameraet hadde kommet gjennom canon norge.

Ingen grunn til bekymring.

Skrevet
La meg få oppklare litt her. Problemet er etter hva jeg husker at canon overhodet ikke har klart å levere eos400d på mange måneder - dermed har elkjøp fått tak i varer direkte fra europa istedenfor.

Selvfølgelig gjelder norsk reklamasjonsrett, det skal ikke være noen forskjell her i forhold til om kameraet hadde kommet gjennom canon norge.

Ingen grunn til bekymring.

8139469[/snapback]

Der jeg jobber har vi hatt 400D på lager i flere måneder. Har ikke hørt noe om leveringsproblemer fra Canon Norge, men mulig Elkjøp selger de ut så fort at Canon Norge ikke klarer å dekke etterspørselen.

Ellers er det nok ikke farlig å kjøpe EU modeller fra en stor kjede som Elkjøp, men du mister muligheten til å henvende deg direkte til norsk importør, som kan være greit om Elkjøp blir lagt ned (meget lite sannsynelig) eller Elkjøp setter seg på bakbena i en reklamasjonssak.

Skrevet

Min erfaring med varer kjøpt hos Elkjøp er at det er veldig greit å gå direkte på serviceverksted eller importør. Disse er ofte veldig raske og greie å ha med og gjøre.

Ved et tilfelle ble jeg nektet hos elkjøp å levere inn varen til service fordi jeg ikke hadde med originalkvitteringen. Jeg vet at denne ligger i datasystemet til elkjøp, da jeg har fått ut kopi ved et tidligere tilfelle.

Beskjeden jeg fikk var at det var jeg selv ansvarlig for å ha med, så han nektet å ta imot.

Nå har jeg ikke handlet der de siste 2 1/2 åra, så det er mulig ting har forandret seg.

Ellers er det riktig som Afseth sier, alt må da gå gjennom Elkjøp når det gjelder reklamasjon. Om de har noen avtale med Canon eller andre om å få reparert utstyret i Norge vet jeg ikke, men om det må sendes til utlandet vil jo servicetiden gå betraktelig opp. Kanskje verdt å tenke på.

Skrevet

Disse varene er skaffet med godkjennelse fra canon, selv om det er fra europa og ikke skandinaviske modeller. Det vil da som sagt ikke være noe trøbbel i forhold til reparasjon, og tviler sterkt på at varer vil måtte sendes til utlandet o.l.

Som sagt så ble varene levert slik da canon ikke klarte å levere skandinaviske modeller, det er jo derfor de skandinaviske bruksanvisningene har blitt levert senere - fra nettopp canon.

Som en sidenote - når det gjelder elkjøps system, så er det ikke slik at alle butikkene har tilgang til alt. Oslo-butikkene kan ikke sjekke trondheim o.l. Om du ønsker, kan du sende meg en pm med hvilke butikker det gjalt (om du kjøpte fra annen butikk enn du var i når det var defekt), så kan jeg fortelle mer.

Skrevet

I dag brukte jeg 20 minutter på å prøve å finne kvitteringen til en kunde med et litt rart navn, til slutt fant vi ut at han hadde kjøpt varen i en annen kjede. Har man mye kø, er det ikke alltid like lett å bruke lang tid på å lete frem kundens kvittering. Har navnet på kunden f.eks blitt skrevet på feil måte kan det ta lang tid å finne ut hvordan selgeren som registrerte salget har skrevet det, men i de fleste tilfeller vil vi likevel hjelpe deg å finne denne kvitteringen hvis ikke tekniske ting som Alastor forklarte står i veien.

Skrevet

Sitter og surfer litt på ebay, og kjøper man fra USA kan man få en Rebel XTi (som er tilsvarende modell?) med flust i tilleggsutstyr for en ganske fin pris.

Tar man utgangspunkt i en slik pakke som koster 1000 dollar og legger til moms og frakt på dette så snakker vi en pris rundt 8500 kr. For 1700 kr mer får man flust i ekstrautstyr..

Spørsmålet er, er det verdt det? Taper man f.eks diverse garantier? Er XTi en billigere "dritt" modell? osv..

8132480[/snapback]

Kjøpte min Canon 350 i New York.. Ingen smart ting.. Dårlig med garanti.. Man kunne selvsagt kjøpe World Wide garanti men dette kostet MYE.. Kjøp i Norge.. Lønner seg det :blush:

Ang XTI så er det andre betengelser på samme varene der..

Skrevet

Hepp!

Var fornøyd med 400D, virker som et kjekt kamera for min del. Liker at skjermen er større enn på 350, anti-støv funksjonen høres lovende ut og 10mp, ja takk..

Det var en pixelfeil på skjermen, samt manglet det bruksanvisning(er).

Valgte å levere kameraet inn og bruke 30 dagers returretten. :whistle:

Kjøpte nytt for 200.- mer hos "den lokale" fotobutikken. Kjekt å bidra til at slike butikker har mulighet for å holde det gående selv på en mindre plass som Stord hvor jeg bor. :innocent:

Hyggelig selger, litt avslag på ekstrautstyr, nordisk modell, skandinaviske manualer osv. :thumbup:

Så da er det bare til å finne ut hva neste duppeditt jeg "trenger" er. :whistle:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...