Gå til innhold

Luftgevær og luftpistol-tråden!


Anbefalte innlegg

d va noe snakk om titaniumfjær til hatsan mod 125 som skulle gi 500m/s...

 

dette høres SYKT fett ut ettersom jeg allerede er imponert over de 375m/s som er på det fra før av....

 

men jeg lurer på om noen kan bekrefte at dette er sant?.... 500m/s med titaniumfjær?

 

 

hvis det er sant må noen informere meg om hvor man kan få kjøpt slike!! :dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor ofte og hvordan vedlikeholder dere luftpistolen/-geværet deres?

8611573[/snapback]

 

Edit:

Fant dette på nettet:

Et fjærgevær behøver sjelden løpspuss. Om du merker at presisjonen synker, kan du trekke gjennom med pusselapper. Ikke bruk metallbørster, puss aldri fra munningen og inn. Et fjærgevær gir en ørliten oljedusj for hvert skudd, dette tar vare på løpet innvendig. Alle utvendige bevegelige deler gis en dråpe olje hvert 500 skudd.

 

CO2 og PCP må få en løpspuss i intervaller av ca. 250 skudd, eller skyte med fettede kuler. Disse våpen gir ingen oljedusj, og kondens kan fort gi rust i løpet, kjent fenomen. Bruk pussefille og dra igjennom med snor.

 

Utvendig tørkes og pusses over med vanlig oljefille. Ikke overdriv. Dette gjelder alle typer.

 

Med moderne og gode kuler er blying et sjeldent problem i luftgevær, sjansen er større for å ødelegge løpet ved overdreven pussing. Pusser selv svært sjelden, og jeg er pirkete.

Les hele diskusjonen

Endret av Alxg
Lenke til kommentar
Hvor mange ganger kan man skyte med en standard CO2-patron før man må bytte?

 

Alle luftpistoler bruker CO2 patroner?

8640279[/snapback]

Lurer på om det er 60... :hmm:

Men alle luftpistoler trenger ikke CO2 patroner. Det finnes mange gode "penumatic" eller "break-barrel" pistoler ;)

Lenke til kommentar

Webley Nemesis.

Har den selv og er stor fornøyd!

God pistol og deilig å skyte med. Slipper den rekylen og bråket som fjærpistolene har.

Det dumme er at den ikke har fiberoptisk sikte, noe som er kjekt å ha ;)

Endret av Alxg
Lenke til kommentar
Noen som har noen forslag til gode og rimelige "penumatic" eller "break-barrel" luftpistoler?  :)

8642494[/snapback]

 

 

Kan anbefale Weihrauch 40 PCA som er en brekkpistol. Ellers så vil jeg tro Co2 pistolene til Beretta er noe av de beste du får. Begge fåes hos xxl.no

 

Bilde nedenfor av Weihrauch 40 PCA. Meget bra presisjon og et nydelig avtrekk.

 

 

Glenners: Jeg lurer på hva du mener med dette utspillet: "Og alle luftvåpen kalibre er lisensfrie i en liten periode til".

 

Betyr det at snart trenger man lisens for å få kjøpt luftvåpen :dontgetit:

Endret av Torland
Lenke til kommentar
Glenners: Jeg lurer på hva du mener med dette utspillet: "Og alle luftvåpen kalibre er lisensfrie i en liten periode til".

 

Betyr det at snart trenger man lisens for å få kjøpt luftvåpen :dontgetit:

8650446[/snapback]

 

Man må ha lisens for å kjøpe luftvåpen i kaliber 5,5.

Du trenger ikke lisens for standard våpen, med kaliber 4,5

Endret av Alxg
Lenke til kommentar

Og da var arsenalet av mine luftvåpen (Weihrauch 40 PCA og Diana Mod. 34) dratt med hjem, klart til vårpussen :)

 

Kan forresten gå god for 40 PCA'n. Har hatt den i 3 år og den fungerer som bare juling, presis og kraftig. Eneste jeg irriterer meg over er at det ikke trengs så mye kraft til å få inn avtrekkeren. Skal uansett skru den opp i en av de nærmeste dagene og så om det lar seg fikse :dremel:

Endret av heanwi
Lenke til kommentar
Ikke hør på han here BIRDKILLER Jævelen. Han er bare en forbanna idiot som digger å lystdrepe. Det er ulovlig å drepe vilt med luftgjever!

8641204[/snapback]

 

hrmm :hmm:

Tok en raskt bevegende kråke som plaget mine marsvin (2årsiden) Fra 20 meter med jernsikte. Stein dau :p  Rimelig fornøyd med skuddet.
- fra samme tråd!

 

Skjønner ikke hva denne tråden gjør under jakt og fiske uansett!

Endret av Ljå
Lenke til kommentar
Noen som har noen forslag til gode og rimelige "penumatic" eller "break-barrel" luftpistoler?  :)

8642494[/snapback]

 

Du burde se på Weihrauch 40 PCA som nevnt ovenfor. Min bror kjøpte for noen dager siden, den har god presisjon, sikte og avtrekker.

Lenke til kommentar

Nå spør jeg fælt her, men er det slik med "pneumatic" og "break-barrel" luftpistoler at man putter inn en kule, skyter, putter inn en kule, skyter osv.? Det blir kanskje litt vanskelig å ha magasin med tanke på at man må bygge opp trykket for hvert skudd...

 

Hvordan bygger det seg opp et trykk i en "pneumatic" eller en "break-barrel" luftpistol? Knekkes den sånn som mange luftgevær?

Lenke til kommentar
Nå spør jeg fælt her, men er det slik med "pneumatic" og "break-barrel" luftpistoler at man putter inn en kule, skyter, putter inn en kule, skyter osv.? Det blir kanskje litt vanskelig å ha magasin med tanke på at man må bygge opp trykket for hvert skudd...

 

Hvordan bygger det seg opp et trykk i en "pneumatic" eller en "break-barrel" luftpistol? Knekkes den sånn som mange luftgevær?

8672473[/snapback]

 

(Pre-Charged-) Pneumatic har en trykktank med "luft" i motsetning til "break-barrel" som bruker en fjær. Med PCP rifler kan du bruke magasin, men med fjær finnes det kun ett skudds "magasin." Jeg meddeler også at jeg har ikke sett mange PCP pistoler, og de jeg har sett har vært dyre.

 

Alle pneumatic pistoler (og geværer) bruker forhånds komprimert luft (luft fra en "ekstern kilde") som driver kulen framover.

Noen pneumatic våpen kan du bruke pumpe til å "lade" den med, men en ekstern tank (kan som regel sees under løpet, fulles med en kompressor,pumpe...) er mest populært/lettest å bruke.

Finnes flere typer pneumatic våpen, du kan forsøke å ta en titt på wikipedia for mer informasjon. :)

 

"Break-barrel" våpen bruker som sagt (som regel) en fjær til å dytte kulen framover og må knekkes for å spenne fjæren.

 

Kan hende jeg misforstod litt av det du spør om, hvis ja " :whistle: "

Lenke til kommentar
Noen som vet om noen bra .22 (5.5 mm) rundhode kuler?

8664843[/snapback]

Jeg har aldri prøvd rundhode kuler, men har hørt at de skal ha en elendig presisjon og bare flerrer opp blinken. Skyter du på blink, så bruk flate kuler :thumbup:

De har best presisjon

 

Edit:

De selger runde kuler her:

http://luftvapen.e-butiken.se/

Og det med dårlig presisjon var visst bare spisse kuler...

Endret av Alxg
Lenke til kommentar
Noen som vet om noen bra .22 (5.5 mm) rundhode kuler?

8664843[/snapback]

Jeg har aldri prøvd rundhode kuler, men har hørt at de skal ha en elendig presisjon og bare flerrer opp blinken. Skyter du på blink, så bruk flate kuler :thumbup:

De har best presisjon

8674936[/snapback]

Har selv aldri prøvd rundhode men etter å ha lest denne artikkelen fikk jeg lyst til å prøve.

Lenke til kommentar

Jeg har også en Weihrauch HW 40 PCA. Veldig bra, godt avtrekk og presisjon til å være så billig, fin som allround hobbypistol

 

Ellers har jeg også en match-luftpistol. Jeg driver aktivt med skyting i klubb

Pardini_K2S.JPG

Endret av firstperson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...