Gå til innhold

Snøscooter - offer for misforstått naturvern


Anbefalte innlegg

For en stund siden kunne en se på nyhetene at snøscooterkjøring er noe av det værste en kan finne på her i landet.

Jøss, det er farlige saker gitt! Veldig farlig, folk kan jo risikere å ha det gøy, bare det er jo dritskummelt og burdte beskattes, avgiftslegges eller forbys ved lov.

At folk som sitter på kontor vet hvordan dyr reagerer om en kommer labbende på ski eller kjørende på scooter er vel for mye forlangt.

 

Slik jeg ser det vil jo all logikk tilsi at det er mye mer fornuftig å sette inn ressurser på å få bukt med vold og vinningsforbrytelser enn mot den forsvinnende lille prosentandelen som fyrer opp doningen og lager spor i snøen som forsvinner til vårs.

 

Jeg begynner seriøst å lure på hva som snurrer rundt i hodet på folk om dagen når det er denne type saker som prioriteres. Hva med å etterforsk det jævla narkopakket som rappa sykkelen min? Hæ? Hva med å forsvare mannen i gata og se til at allmenn rettssikkerhet opprettholdes? Neida, her er det tydelig at det skal etterforskes kun i saker der en kan inndra bøter, det er så en kan bli kvalm. Spesielt når det hele skjules bak det som legitimerer all idioti om dagen; miljø. Ordet "miljø" som prefiks, suffiks eller omtalt objekt i enhver sak rettferdiggjør visst alt av imbecile avgjørelse og uttalelser.

 

Det faktum at en rapport fra USA viser at partikler og eksosutslipp fra snøscootere delvis opptas av snø eller går over i andre forbindelser som ikke slippes ut i atmosfæren i nevneverdig grad er visst totalt glemt.

For om det ble kjent kunne en jo ikke grine indignert på nesa, hyle "miljøskadelig" og klaske bøter i hodet på folk som tross alt er ute og har det gøy istedet for å sitte i sofaen og surne.

Miljø ja, det mest idiotiske jeg har hør fra politisk hold i det siste var at Rally Norway var miljøvenlig.

Milde enfold! Det blir ikke mer miljøvennlig om en betaler en haug med avgifter, mengden eksos er konstant uasett om en tar inn avgifter eller ei.

Nå mener jeg Rally Norway er meget positivt for profilering av sporten og Norge som motorsportsnasjon, men at inkompetente politikere skal komme og si at det er mer eller mindre miljøvenlig basert på mengden innbetalte miljøavgifter hadde jeg greid meg fint uten. Men det er ikke det skumle, det skumle er at dette ser ut til å være den rådende mentaliteten i det politiske miljøet i Norge.

 

Men nok om miljøaspektet, det var jo den avskyfremkallende snøscoteren dete begynte med, skal vi se...

Åja, la oss ikke glemme de "livsfarlige" stuntene med "stor fare for personskade". Kua har visst glemt den var kalv, jeg skal vedde venstre testikkel på at minst 90% av stortingspolitikere og medlemmer av øvrigheta har kjørt i fylla, gjerne på moped med to eller flere uten hjelm eller i bil, langet hjemmebrent, røyka hasj (det er tross alt 68'+ generasjonen som sitter med mye av makta nå så hasj er nok det mildeste de har testa...) og mye annet rart...

Er det da så mye værre å prøve seg på en backflip iført sikkerhetsutstyr og dødmannssnora godt forankra? Tydeligvis...

 

Jaja, dette var dagens lille utblåsning, nå kommer jeg sikkert til å få endel pepper fra gærninger i islender og helskjegg som heller redder en oter fordi den er "søt" enn sin egen bestemor. Det får så være, de er i mine øyne et bevis på at naturen fortsatt eksperimenterer med evolusjon og noen ganger går det skeis.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan tror du det hadde sett ut hvis alle som hadde lyst kunne kjørt rundt i skogen og lekt Petter solberg med Snøskutere, ATV'er eller 4 hjulstrekkere?

Det hadde ikke sett fint ut. Grunnen til at all motorisert morokjøring i utmark er forbudt er ikke bare pga av Co2 utslipp.

Kjører man rundt i terrenget blir det stykt. Hvis du noen gang har vært på et nytt hogstfelt vet du hva jeg snakker om. Ser ut som det har vært krig der.

 

Har ofte kjørt ATV på enga hjemme om vinteren. Kjører da i de samme sporene rundt og rundt. Når våren kommer kan man lett se akkurat hvor løypen gikk i vinter. Så en snøskuter kan nok fint lage noen stygge merker på bakken hvis det er lite snø. Når det ikke er snø skal det ikke noe til før man har masse stygge spor. Kjør gjennom et myrlendt område 1 gang med en ATV og du har noen skikkelige dype gjørmete spor som ikke blir borte de neste åra. Kjør der flere ganger og du kan ta gjørmebad.

Det hadde ikke vært det samme og ta seg en tur ut i det fri hvis det stadig vekk var noen som kjørte rundt med bråkete kjøretøy.

Kan ikke de som har lyst til og kjøre rundt på snøskutere og andre terreng kjøretøy skaffe seg en bane. Der herper de ikke miljøet og det er ingen turgåere som de kan plage.

 

Men nok om miljøaspektet, det var jo den avskyfremkallende snøscoteren dete begynte med, skal vi se...

Åja, la oss ikke glemme de "livsfarlige" stuntene med "stor fare for personskade". Kua har visst glemt den var kalv, jeg skal vedde venstre testikkel på at minst 90% av stortingspolitikere og medlemmer av øvrigheta har kjørt i fylla, gjerne på moped med to eller flere uten hjelm eller i bil, langet hjemmebrent, røyka hasj (det er tross alt 68'+ generasjonen som ydeligvisitter med mye av makta nå så hasj er nok det mildeste de har testa...) og mye annet rart...

Er det da så mye værre å prøve seg på en backflip iført sikkerhetsutstyr og dødmannssnora godt forankra?

 

Helt enig, foreldrene mine gjorde masse dumt når de var yngre så de lar meg gjøre akkurat som jeg vil. Blir jo helt feil at de skal si hva jeg skal/skal ikke gjøre når de ikke har levd like plettfritt som Jesus.

Og alle bruker jo seff sikkerutstyr, har på dødmannsnora, gjør ikke farlige stunts og utløser aldri snøskred.

(NB DETTE AVSNITTET VAR BLANDET MED EN STOR DOSE 96% SARKASME klype med Ironi)

 

Hilsen et Helskjegg som redder Otere på fritiden. :p

Lenke til kommentar

jotakk, jeg har mer enn nok kapasitet til å forstå ironi.

 

Angående manglende bruk av sikkerhetsutstyr og utløsing av snøskred er jeg en stor tilhenger av darwinisme så det ser jeg ikke noe galt med. Det er bare naturens gang, det samme gjelder for folk på ski, truger eller til fots som opptrer som idioter i fjellet :p

 

Hva så med jibbing i alpinbakken? For ikke å snakke om de som kjører brett i halfpipe? Det burdte jo også forbys, faren er jo stor for personskade, men hey, det kommer ikke mye eksos ut av folket der så da får vi holde på som vi vil.

Noe skurrer der gitt ;)

 

Men seriøst, det er et behov for å få samla motorsportfolk under en paraply der en får de kursene og den opplæringa som trengs, ellers får en ofte litt ville tilstander.

Men det er jaggu ikke enkelt i bakvendtlandet Norge.

Det er mye enklere å nærmest demonisere og forby heller en å se på kjernen i problemstillingen og faktsik tilegne seg kunnskap om emnet, men så er jo ikke utdanningsnivået til politikere og andre i styre og stell direkte imponerende.

 

Spør hvilkensomhelst "CO2 rensing NÅ!" - aktivist om hvordan energiregnskapet vil se ut og hvor mye ekstra strøm vi må kjøpe fra utlandet for å få dette gjort så får du se et passe tomt uttrykk.

Den normale reaksjonen er å gaule Kristin Halvorsen sitater for slik enkelt å blokkere for kompleks tankegang vedrørende sakens natur.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Det faktum at en rapport fra USA viser at partikler og eksosutslipp fra snøscootere delvis opptas av snø eller går over i andre forbindelser som ikke slippes ut i atmosfæren i nevneverdig grad er visst totalt glemt.

For om det ble kjent kunne en jo ikke grine indignert på nesa, hyle "miljøskadelig" og klaske bøter i hodet på folk

8128968[/snapback]

Vet du mer detaljer om den rapporten fra USA eller har du en link som sier mer? Eksos består av mange forskjellige miljøskadelige gasser, og det hadde vært interessant og sett hvilke av gassene som binder seg med snø, om det f.eks. er klimagassen CO2 eller

CO eller SO2 eller NOx.

Lenke til kommentar

Vel det er jo storparten av eierne som selv ødlegger (ja vi har snøscooter) villmannskjøring ser en til stadighet,folk med barn som nesten blir nedkjørt når de er ute på tur osv osv.

Synest ikke det er rart at det blir begrensninger,det som er synd er at dette rammer også de som har bruk for dette kjøretøyet og som har fulgt regelverket .

Lenke til kommentar

Jepp, det er enkelte som kjører som idioter, men at det er storparten er nå å ta i.

De fleste foretar nok kjøring utenom og på grensen av regelverket, på samme måte som vi alle har lagt nåla 5 - 10 over fartsgrensa når en er alene på veien, ikke stoppa for stoppskilt og andre småting. Altså ingen enormt store brudd. De aller fleste bruker dog det som er inni hjelmen utover dette når de sitter på doningen. Hadde jeg nær blitt nedkjørt så hadde jeg sikkert reagert som enhver annen, men jeg oppplever ikke det som et generelt problem, her er det sikkert store lokale variasjoner med hensyn på hytte og folketetthet. Det greie med scooter er da at en kan kjøre et sted langt unna der folk er om en har behov for å rase fra seg, men da en ikke har regulerte områder for slik ferdsel vil en nødvendigvis få den type situasjoner du beskriver.

 

Angående rapporten jeg nevner har jeg leta meg gul og blå, jeg lasta den ned som .pdf før jul og unlot med stor klokskap å lagre den. Imidlertid finner du flere rapporter som er gjort av ikke helt objektive instanser i Yellowstone. Det er førs tog fremst disse som til en viss grad plukkes fra hverandre i det jeg leste.

Motoriserte kjøretøy har jo helt klart ikke har noen positiv innvirkning på miljøet, men det er ikke så ille som en skal ha det til.

 

Det som opptas av snøen er først og fremst partikler, men enkelte svoveforbindelser går også sammen med snøen, NOx og CO2 er inerte gassforbindelser i de fleste sammenhenger, noe enkelte fortsatt har tilgode å få med seg. CO kan dog brukes til ytterligere forbrenning, men krever andre betingelser og er et resultat av dårlig forbrenning.

Åja, vær så snill å ikke bruke forslitte termer som "klimagassen CO2" CO2 er et biprodukt av forbrenning, alle forbrenningsprosesser som forbruker oksygen avgir denne gassen. Det gjør den ikke hverken mer eller mindre verdig til å få stempelet "miljøgass", denslags kvasitermer gjør meg bare oppgitt.

 

Metan er forersten mye mer reaktiv enn CO2 mhp ozonlaget, men har en egentlig kartlagt utslippene av denne gassen fra anleggene som produserer dette eller bruker det i produksjonen?

 

Så en konkret spørsmålsstilling

Hva er verste måte rent miljømessig for å frakte materialer, ved, proviant og annet inn til ei hytte langt inne på fjellet?

 

-Vinterstid med etpar scootere.

-Helikopter?

-Traktor/beltekjøretøy på sommerstid

 

Slik jeg ser det vil en her komme best ut med scooter da helikopter forurenser enormt i forhold, frakt på sommerstid med en dieselbanker på flere liter som belter seg innover og lefser opp århundregammel torv og mose er heller ikke noe særlig. Scootersporene forsvinner til vårs...

 

Hest og kløv/slede er jo såklart et alternativ, men det er ikke alle som har havermotorer til rådighet og skal en ta en titt på det totale energiregnskapet her så vil en hest avgi ca 500L gass på en todagerstur, for det meste metan.

Mer om en må overnatte på veien og/eller det er svært anstrengende. Folket som er med vil avgi ca 4L/dag via flatulens uansett, men da det kreves flere folk og mer energi for å kuske hest, kløv og/eller slede så vil en uansett ha mer utslippp med denne løsningen.

 

Dette med hesten er bare for å poengtere at en må ta av seg skylappene (nok en hestereferanse, men det var totalt utilsiktet).

Det jeg savner i miljøpolitikk er et totalt perspektiv, det trekkes altfor mange enkle konklusjoner og antallet folk der med kunnskap innen analyse av komplekse problemer virker å være skremmende lavt.

En har såklart endel rapporter av mer eller mindre objektiv art, men grunnet mengden av slikt materiell kan en fint håndplukke det som passer den enkelte anledning selv om en risikerer å motsi seg selv ved neste korsvei der en bruker annet materiell.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Jeg skjønner veldig godt at man bruker skoter for å kjøre ting inn til hytter og lignende, det støtter jeg 100%.

Men det at man skal suse rundt i skogen bare for "gøy" synes jeg ikke noe om.

Jeg har stått i alpinbakker og merket eksosen som kommer idet en snøscoter kommer susende forbi meg. Hvis det hadde kommet en snøscoter forbi meg mens jeg hadde gått en tur i marka og prøvd å nyte naturen, hadde jeg ikke blitt blid.

Vi er heldige med den marka vi har, og vi bør passe på den på best mulig måte.

 

Edit: Innlegg 100 :w00t:

Endret av sindreij
Lenke til kommentar

Hvorvidt scooteren forurenser mer eller mindre enn en hest, et helikopter eller en stakkar krok som må bære materialen på skuldra er mindre interessant i denne sammenhengen, etter min mening.

Jeg er enig med deg i noen punkt Jalla.

Men å furte fordi man ikke får lov å kjøre fritt i naturen blir helt idiotisk. Hvorfor?

Om du ikke skal kjøre villmann i skauen, hva i helvete skal du der da? Lunte rundt og kikke på skogen? I så fall kan du like godt gå.

Det går helt fint å få tillatelse til nyttekjøring av utstyr til hytte osv.

Jeg har ennå til gode å se en scooterkjører som svinger unna områder uten snø for at de ikke skal lage spor i naturen. Sist men ikke minst. Hytta vår ligger langt pokker oppi fjellheimen. Men scooterekan vi høre, selv om det er mange kilometer unna. Det bråker altså så inni helvete, at hadde de vært på skuddhold, så hadde jeg knappa dem ned en-etter-en.

 

Jeg er enig med Jalla når det gjelder kjøreområder til motorsport generelt. Det går helt fint å rasere en flott elvestrekning for å lage riksvei, eller et kraftverk. Man kan fint rasere milelange strekker for å sette opp kraftledninger. Men så fort det er snakk om å bruke et område til moro og regulert sport (for alle de som ikke liker fotball) så blir det ramaskrik.

Det er merkelig at ikke politikerne ser fordelene av flere slike områder. De kan være med å heve nivået på dagens sjåfører- både teknisk, men også for at får rast fra seg. Det kan være med å gjøre Norge mer bemerket innen motorsport (ja det finnes andre grener enn WRC, hvor vi hevder oss ok ja :cool: )

Litt OT dette kanskje, men ville bare si meg enig i Jallas ønske om organisering innen scooterkjøring, men alt det andre du har sagt er bare tullball. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Nå er det mulig at du har misforstått meg en smule Venezia, jeg er ikke for fullt frislipp av ferdsel i fjellheimen, men regulerte områder der scooterfolket kan samles og kjøre fritt.

Angående det å ha det gøy; om en ikke skjønner at det er gøy så er jo det en ting, men fakta er at det er knallgøy å kjøre bratt, legge scootern, hoppe og i det hele tatt leke seg.

Om en da har fått et område med egnet terreng til å rett og slett "leke" seg på vil det føre til at en slipper å ha noen fresende rundt hyttevegger og oppgjennom liene mens påsketurister må hive seg unna for ikke å bli overkjørt.

 

På den annen side, om en har lov av grunneier til å frese unna et spor eller førti opp ei glissen li så er det jo ikke opp til noen andre å grine på nesa over det så lenge en holder seg utenfor vernesona.

 

Holdt nesten på å glemme inkonsekvensen med rasering i utviklingens navn Venezia, det har vi jaggu nok av rundt her jeg bor, men fy skamme seg om en stakkar prøver å søke løyve for å frakte handikappede slektninger eller gamle bestemødre slik at også de kan få komme seg ut. Det er nemlig hakket før kriminalitet.

 

Ellers så trasker jeg nok rundt i fjell og li godt over snittet mer enn den vante nordmann gjør både med ski og fjellsko, men jeg prøver å se ting fra flere sider.

Lenke til kommentar

Snøscootere, ATV'er etc. ødelegger lett naturen rundt seg. Virkelig morsomt å komme seg ut på ski, for å se at alle sporene er kjørt i hel av en prepubertal liten unge som ville "kose seg litt i naturen".

 

ATV og co ødelegger skogsveiene om våren / sommeren / høsten. Virkelig morsomt for de som skal betale vedlikeholdelsen av de veiene, ikke sant?

Lenke til kommentar
Hvis det hadde kommet en snøscoter forbi meg mens jeg hadde gått en tur i marka og prøvd å nyte naturen, hadde jeg ikke blitt blid.

 

 

Edit: Innlegg 100  :w00t:

8154319[/snapback]

 

Du får la være å gå i scootersporene da vettu.

Den eneste gangen i løpet av de siste 20 årene jeg har blitt fysisk angrepet av et annet voksent menneske var en skiløper som fikk raserianfall og slo meg med skistavene, han gikk midt i scooterløypa, på min eiendom. :p

Og ja jeg har lov til å kjøre scooter.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner veldig godt at man bruker skoter for å kjøre ting inn til hytter og lignende, det støtter jeg 100%.

Men det at man skal suse rundt i skogen bare for "gøy" synes jeg ikke noe om.

Jeg har stått i alpinbakker og merket eksosen som kommer idet en snøscoter kommer susende forbi meg. Hvis det hadde kommet en snøscoter forbi meg mens jeg hadde gått en tur i marka og prøvd å nyte naturen, hadde jeg ikke blitt blid.

Vi er heldige med den marka vi har, og vi bør passe på den på best mulig måte.

 

Edit: Innlegg 100  :w00t:

8154319[/snapback]

 

Et annet problem er at det i områder med mange hytter blir mye støy,fordi scootern ikke brukes bare til å frakte inn utstyr,men at poder helt ned i 13-14 års alderen ligger og kjører villmann med disse,det med foreldrenes velsignelse .

Så lenge det er en gruppe innenfor miljøet som selv ødlegger så har de vel seg selv å takke,beklagelig at det er slik da dette går utover de som bruker fornuft .

Lenke til kommentar
Snøscootere, ATV'er etc. ødelegger lett naturen rundt seg. Virkelig morsomt å komme seg ut på ski, for å se at alle sporene er kjørt i hel av en prepubertal liten unge som ville "kose seg litt i naturen".

 

Tja, det meste av "ødeleggelsene" en scooter forårsaker forsvinner jo med vårsola idet snøen trekker seg tilbake. Hva prebubertal uvørenhet angår er det da resultatet av en sviktende foreldregenerasjon og unger som skulle hatt seg litt mer ris på baken.

 

ATV og co ødelegger skogsveiene om våren / sommeren / høsten. Virkelig morsomt for de som skal betale vedlikeholdelsen av de veiene, ikke sant?

8159302[/snapback]

 

At enkelte ikke eier respekt for andres eiendom er selvfølgelig beklagelig, men en kan ikke generalisere av den grunn. Det blir helt feil.

 

Angående hytteeiere som lar avkommet herje fritt så er det bare å ta video/bilde med telefonen og sende en MMS til nærmeste lensmann. Slike personer er somregel ikke knyttet til et seriøst miljø eller en klubb.

Om de da er det er dette meget beklagelig, slikt burdte omgående tas hånd om.

 

Som piperenser sier er det mye rart også andre veien, å bli så blind at en slår etter folk og bruker og bærer seg aldeles uberettiget er også å regne for svært slett oppførsel. Det er også mye avundssjuke og prinsippiell vrangskap ute og går her.

Lenke til kommentar

La meg først si at utslipp av gasser er et dårlig argument for å sette begrensninger på snøscooter-kjøring. Det er jo ikke slike begrensninger på bilkjøring etc. og det er jo snakk om veldig lite i den store sammenhengen. Så en argumentasjon for begrensning av snøscooterkjøring må isåfall ha å gjøre med ting som støy, negativ påvirkning på terrenget og/eller flora og fauna eller lignende.

Det som opptas av snøen er først og fremst partikler, men enkelte svoveforbindelser går også sammen med snøen,

8150519[/snapback]

Hvis partikler bindes i snøen er det positivt for miljøet. Hvis svovelforbindelser går sammen med snøen er det negativt fordi det da dannes svovelsyre(samme forbindelse som sur nedbør). Når det smelter, og hvis det er store nok mengder, så forsures jorda, bekker og vann etc. Det er altså negativt hvis den totale miljøeffekten av dette er værre enn den totale miljøeffekten av at svovelen går opp i atmosfæren, inn i vindsystemene og faller som sur nedbør et annet sted.

 

Metan er forersten mye mer reaktiv enn CO2 mhp ozonlaget, men har en egentlig kartlagt utslippene av denne gassen fra anleggene som produserer dette eller bruker det i produksjonen?

8150519[/snapback]

Det kan virke som du blander drivhusgasser med ozonnedbrytende gasser her. CO2 og metan er drivhusgasser. De er bl.a. årsak til at Venus har varmere overflate enn Merkur selv om Merkur er nærmest sola. Det er KFK-gassene (+ noen andre gasser) som regnes som et problem fordi de bryter ned ozonlaget.

 

Det finnes masse beregninger på hvor mye som slippes ut av CO2, metan etc. Nå som det innføres CO2-kvotemarked i Norge og EU 2008 (se denne tråden) så vil jo bedrifter i Norge og EU beregne CO2-utslippene ganske så nøyaktig også.

 

Åja, vær så snill å ikke bruke forslitte termer som "klimagassen CO2" CO2 er et biprodukt av forbrenning, alle forbrenningsprosesser som forbruker oksygen avgir denne gassen. Det gjør den ikke hverken mer eller mindre verdig til å få stempelet

"miljøgass", denslags kvasitermer gjør meg bare oppgitt.

8150519[/snapback]

 

CO2 er rent fysisk en gass som gjør atmosfæren varmere ved drivhuseffekten. Det diskuteres dog i hvor stor grad:

http://www.realclimate.org/index.php/archi...-plus-a-change/

 

NOx og CO2 er inerte gassforbindelser i de fleste sammenhenger, noe enkelte fortsatt har tilgode å få med seg.

8150519[/snapback]

CO2 er inert ja, men ikke noe mindre klima/miljøgass av den grunn. NOx er ikke inert, da NO er veldig reaktiv og lett danner NO2, som igjen lett kan spaltes til NO ved kontakt med O eller NO. NOx er et miljøproblem i store, solrike byer ofte, fordi det dannes smog og masse forskjellige helseskadelige nitrogenforbindelser når NOx reagerer med blant annet organiske molekyler.

Endret av Tor79
Lenke til kommentar
Snøscootere, ATV'er etc. ødelegger lett naturen rundt seg. Virkelig morsomt å komme seg ut på ski, for å se at alle sporene er kjørt i hel av en prepubertal liten unge som ville "kose seg litt i naturen".

 

Tja, det meste av "ødeleggelsene" en scooter forårsaker forsvinner jo med vårsola idet snøen trekker seg tilbake. Hva prebubertal uvørenhet angår er det da resultatet av en sviktende foreldregenerasjon og unger som skulle hatt seg litt mer ris på baken.

 

ATV og co ødelegger skogsveiene om våren / sommeren / høsten. Virkelig morsomt for de som skal betale vedlikeholdelsen av de veiene, ikke sant?

8159302[/snapback]

 

At enkelte ikke eier respekt for andres eiendom er selvfølgelig beklagelig, men en kan ikke generalisere av den grunn. Det blir helt feil.

 

Angående hytteeiere som lar avkommet herje fritt så er det bare å ta video/bilde med telefonen og sende en MMS til nærmeste lensmann. Slike personer er somregel ikke knyttet til et seriøst miljø eller en klubb.

Om de da er det er dette meget beklagelig, slikt burdte omgående tas hånd om.

 

Som piperenser sier er det mye rart også andre veien, å bli så blind at en slår etter folk og bruker og bærer seg aldeles uberettiget er også å regne for svært slett oppførsel. Det er også mye avundssjuke og prinsippiell vrangskap ute og går her.

8160886[/snapback]

 

Beklager generaliseringen, men det er desverre slik flertallet her oppfører seg. Foredre bør virkelig lære poden sin hvor de kan råne rundt.

Argumenter som; "Jeg gir nå faen i de som eier den helvetes skogsveien, jeg kjører fordi jeg synes det er gøy!", varmer fortsatt om hjertet når jeg ser tilbake til de mange diskusjonene jeg hadde med rånerene på u.skolen.

 

Alltid gøyt å anmelde de though, ikke like høye i hatten da nei :love:

Lenke til kommentar

Idiotisk at man i det hele tatt skal ha lappen for å kjøre snøscooter. Det er jo som en crosser. Og de avgiftene og annet idioti kunne de bare spare seg for. De har satt avgifter på dette lenge før de visste at forurensing var skadelig. Det har jo nettopp blitt sagt at den globale oppvarming er menneskeskapt. Om det er sant eller ikke vet jeg ikke. Men avgifter pga. forurensing har vi hatt i lang tid. Idiotisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...