Gå til innhold

har spørsmol ang Dykking


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pris husker jeg ikke helt, men mener kurset kommer på en ca 3000 i Norge. Utstyr koster alt fra 12000 kr og opp.

 

Man må være 16 år og ha legeattest fra sjekk av lunger slik at det er sikkert at man ikke har en lungefeil som kan bli veldig lei pga trykkforskjellene man opplever når man dykker. Mener å huske at legen som sjekker deg må være kvalifisert dykkerlege.

Under grunnkurset må man selv skaffe ABC utstyr, dvs dykkemaske, svømmeføtter og snorkel. Både legeattesten og ABC utstyret er veldig greit å fikse gjennom selskapet man tar kurset hos.

 

Du trenger ikke å være en kløpper til å svømme, men du bør ha kontroll i vannet selv om det kanskje ikke er så elegant eller går fort. Å svømme med fullt dykkerutstyr på er noe helt annet enn vanlig svømming.

 

Jeg tok dykkerlappen gjennom dette selskapet selv og var strålende fornøyd Dykkersport

 

Dykking er veldig gøy og jeg har absolutt ikke angret på at jeg tok det kurset. Vil tilogmed påstå at kurset i seg selv er verdt pengene.

 

Eneste negative er at dykking kan ende tragisk hvis man ikke holder seg til reglene. Er man kjekkas og driter i dem kan det gå riktig ille. Dette er absolutt ingen grunn til å ikke begynne, følger man regler og rutiner så skal det veldig mye til for at ting skal gå galt. Alt dette lærer man på kurset og i mitt tilfelle var alle dykkene bortsett fra det siste med instruktør. Vi begynte i basseng på dykkerskolen og dro til Tjøme for de skikkelige dykkene.

 

Norges Dykkerforbund

 

Om helsesjekken

Lenke til kommentar

Den Polse sier mye bra, og riktig.

 

Dykking er veldig morro, og anbefallest for de fleste å prøve.

Jeg tok Padi Open Water lisence, mens jeg var i malaysia.

Tok et tredagers kurs, med teoriprøve og greier.

 

Nå veit ikke jeg hva forskjellene hadde vert om jeg hadde tatt det i norge, men der så gikk jeg ikke gjennom noen legesjekk av lunger og lignende.

Men nå var ikke dette noe spesielt avanserte greier. nå er jeg bare "serifisert" til å dykke ned imot 12 meter (tror jeg).

 

Men som Den Polse sier til slutt i inlegget sitt, er veldig riktig.

Ikke lek bajas, følg med på hva instruktøren sier. f.eks at du må være noen minutter på 3 meter, hvis du har vert dypere enn 5 meter.

Men begynner å bli litt rusten merker jeg, så skulle kanskje selv ha tatt opp igjen et kurs snart.

 

Og litt OT:

Når jeg dykket i malaysia, så var det masse fete fisker, og koraller, og gudene veit hva :p det er fett å se på å svømme rundt, men er det noen "fete" steder å dykke i norge, eller langs kysten?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...
Litt gammel tråd, men uansett..

Om jeg har bittelitt astma.. Anstrengelsesastma heter det vel, og jeg bruker Bricanyl. (Dog sikkert bare en gang i året, og har veldig sjelden behov for det om jeg anstrenger meg også)

Vil det sette en stopper for at jeg kan ta sertifikatet?

8854922[/snapback]

Dette må du høre med en lege om. Du kan dra til fastlegen din for å ta en test hvor legen fyller ut dette skjemaet.

 

I legens retningslinjer for dykking står følgende om lunger (og astma):

LUNGENE

Enhver sykdom eller skade som hindrer normal luftpassasje til og fra lungene øker risikoen for pulmonalt barotraurne og cerebral luftemboli. Astma (bronkial hyperreaktivitet), kronisk obstruktiv lungesykdom og cystiske eller kavernøse sykdommer kan medføre avstengning av deler av lungene. Spirometri, provokasjonstester (metakolin, histamin, hypertont saltvann) og andre undersøkelser eller å oppdage hyperreaktivitet bør gjennomføres ved mistanke. FEV1 og FVC bør begge være >80% av forventet verdi, FEV1/FVC bør være >70%. Pneumothorax som oppstår under dykking kan være livstruende. Når dykkeren stiger opp, vil luften i thorax ekspandere hurtig og kunne forårsake tensjonspneumothorax. Rtg thorax (ikke eldre enn 3 år gammel) skal vurderes spesifikk mht tilstander som kan representere en risiko i forhold til dykking. Hvis kandidaten har hatt lungesykdom/skade siden forrige lungerøntgen bør nytt rtg thorax taes på liberale indikasjoner.

Relative kontraindikasjoner:

• Astma eller bronkial hyper-reaktivitet med normal spirometri i hvile.

• Fast, cystisk eller kavernøs lesjon i lungene *

• Pneumothorax sekundært til: Thorax-kirurgi, traume eller penetrasjon av pleura

• Tidligere hyperinflasjonssjonstraume

• Billeddiagnostisk: Solitære (1-2) og små pleurafortykkelser (fibrose, plaque, adheranser), forkalkninger

• Restriktiv lungesykdom med normal arbeidskapasitet

Absolutte kontraindikasjoner:

• Astma, bronkial hyper-reaktivitet, anstrengelses-/kuldeindusert bronkospasme, kronisk obstruktiv lungesykdom eller sykehistorie tydende på dette ved patologisk spirometri eller positiv provokasjonstest

• Restriktiv lungesykdom med svekkelse av arbeidskapasitet

• Tidligere spontanpneumothorax

• Billeddiagnostisk/Røntgen: Multiple (>3) pleurafortykkelser, bullae, emfysem

Spesielt om asthma: Tidligere asthma (>5 år siden) og asthma i barneår er ikke kontraindikasjon for fritidsdykking. Aktuell anstrengelsesutløst asthma, kuldeutløst asthma og asthma som kontrolleres helt eller delvis med β2 inhalasjonsterapi (Ventoline®, Bricanyl® m.fl) representerer absolutt kontraindikasjon. Ved annen asthma bør erklæring fra spesialist i lungesykdom innhentes og grad av anstrengelsesutløst asthma vurderes, for eksempel ved repeterte spirometriundersøkelser før og hvert 5. minutt i til sammen 15 minutter etter en arbeidsbelastningstest (80% av maks yteevne i 5 minutter). Reduksjon i midtekspiratorisk flow (MEF50% > 20% evt. tilsvarende reduksjon i PEF eller FEV1) anses som diagnostisk for anstrengelsesutløst asthma.

 

Men det er opp til legen å avgjøre om du er skikket eller ikke til dykking.

 

Du kan også ringe Dykkemedisinsk alarmsentral på telefon 55 32 30 03. Husk å oppgi at du har spørsmål, ikke en nødsituasjon (det er helt greit å ringe, hadde selv en telefon dit i dag angående allergimedisin). Om du kommer i kontakt med en dykkerlege kan han besvare spørsmålene (gjerne en hel del bedre enn en vanlig lege).

Endret av The_Fire
Lenke til kommentar
*snip*

 

Du kan også ringe Dykkemedisinsk alarmsentral på telefon 55 32 30 03. Husk å oppgi at du har spørsmål, ikke en nødsituasjon (det er helt greit å ringe, hadde selv en telefon dit i dag angående allergimedisin). Om du kommer i kontakt med en dykkerlege kan han besvare spørsmålene (gjerne en hel del bedre enn en vanlig lege).

8972530[/snapback]

 

Aah. Takker for svaret. Får gjøre det før jeg eventuelt vurderer å ta et dykkekurs, da. :)

Lenke til kommentar

Konge tråd! Har fått svar på alt jeg har lurt på angående dykking (har forøvrig anstrengelsesastma jeg også).

 

Er sikker på at denne tråden kan hjelpe mange. Tråden burde være en sånn tråd som ligger på toppen hele tida. Veit ikke hva det heter men.

 

Kan admin ordne det, eller må det noe spesialtillatelse til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...