Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ett nettverk, to modem/rutere


Anbefalte innlegg

Telenor har akkurat bygd ut sentralen der jeg bor så vi skal få adsl. Jeg og naboen min har ett trådløst nettverk mellom husene, slik at alle datamaskinene har tilgang til hverandre.

 

Nettverket ser slik ut:

http://img156.imageshack.us/my.php?image=nettverkgy9.jpg

 

Er det mulig å konfigurere ruterne på en sikker måte slik at kun datamaskinene i naboens hus har tilgang til internetten på ruteren deres? Og slik at kun datamaskinene i mitt hus har tilgang til internettn på ruteren min?

Jeg vil også ha det slik som det var før slik at man fortsatt har tilgang til alle datamaskinene.

 

Håper dere fårstår hva jeg mener :)

 

Takker på forhånd for svar!!

Endret av RobZombie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler sterkt på at du får til noe slikt uten avansert utstyr. Hadde du hatt ett eneste nettverk der naboen og du hadde samme internett hadde det vært null stress, men å få kontakt med lokalnettet i begge husene på samme pc er i mine øyne umulig. Rett og slett fordi du får ip av begge routerne, og da påfølgende ip-konflikt. For ikke å snakke om hvordan hver enkelt pc skal finne ut at det er router x som skal gi den pc'en tilgang til wan, og ikke router y.

Lenke til kommentar

Er det ikke bare å gi routermodemet i trådstarters nett f.eks IP adresse x.x.x.100 og sett gateway på hans/hennes PC til x.x.x.100 ... gi så routermodemet til naboen IP adresse f.eks x.x.x.200 og sett Gateway på hans PC til x.x.x.200? Alle jobber innen samme IP range, men mot forskjellig gateway.

 

Og passe på å bare ha en DHCP server....

Lenke til kommentar

Det finnes faktisk dedikerte adsl modem/routere / dedikerte routere til dette. Men ikke fanken om jeg husker hva de heter. Det eneste jeg vet er at det har blitt diskutert på forumet her.

 

Uansett, uten slike dedikerte løsninger skal dette gå an, og du kommer langt med et par nettkort og en freebsd burk, men du må ha kunnskapen også.

Lenke til kommentar

Jeg tror neppe jeg kommer til å bruke noen VPN løsning.

 

For at det ikke skal bli noe krøll med to dhcp-servere kan jeg jo eventuelt, sette "Foretrukket DNS-server" på datamaskinene mine til ip'en til modemet mitt. Og det samme hos naboen, bare at vi skriver inn ip'en til modemet deres hos dem.

 

Er det ikke mulig å sette passord for å komme seg på internett på hver av modemene. Og fikse slik at datamaskinen automatisk kobler seg til modemet med passord når datamaskinene starter? Dette ville vært lett om jeg hadde koblet til modemet trådløst med alle datamaskinene, men vet ikke om det er mulig når det er kablet.

 

Takk for all hjelp!

Endret av RobZombie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...